דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

הפקרות בדרכים / שנה לקריסת הגשר בכביש 4: האם לקחי האסון יושמו?

שנה לאחר התאונה הקטלנית בה התנגש נהג משאית עם מטען חורג בגשר גבעת שמואל, ועדיין אין הכשרה מחייבת לנהגי משאיות | יו"ר ארגון המובילים: "נהגים נכנסים מדי שבוע בגשרים, לא שומעים על זה כי אין נפגעים בנפש" | משרד התחבורה: "התכנית נמצאת בהליכי חקיקה"

הגשר ששוקם בגבעת שמואל לאחר שנהרס לפני שנה בתאונה קטלנית (קרדיט: נתיבי ישראל)
הגשר ששוקם בגבעת שמואל לאחר שנהרס לפני שנה בתאונה קטלנית (קרדיט: נתיבי ישראל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הגשר בגבעת שמואל שקרס לפני שנה כתוצאה מפגיעת משאית בה נהרג נהג המשאית – שוקם, אך נהגי משאיות ממשיכים להיתקל בגשרים בשל הכשרה לקויה, הפרת הוראות החוק ומספר גשרים נמוכים מהתקן הפזורים ברחבי המדינה. יו"ר ארגון המובילים: "נהגים נכנסים מדי שבוע בגשרים. זה לא תופס הד תקשורתי כי זה נגמר רק בנזק לרכוש".

זירת קריסת הגשר בכביש 4 (צילום: עפר גדנקן – דוברות איחוד הצלה)
זירת קריסת הגשר בכביש 4 (צילום: עפר גדנקן – דוברות איחוד הצלה)

כבר שנים שגבי בן הרוש, יו"ר ארגון המובילים, מתריע מפני בעיות קשות בענף ובראשן מחסור גדול בנהגי משאיות והיעדר הכשרה מחייבת. לפני שנה נסע נהג משאית עם מנוף חצי פתוח בכביש 4 ונכנס בגשר הולכי רגל סמוך לגבעת שמואל. המכה הרימה חלק מהגשר וגרמה לקורת בטון עצומה להחליק אל הכביש וליפול, שכן הגשר לא תוכנן לעמוד בעומס של פגיעת משאית במהירות גבוהה. האירוע הסתיים במות הנהג ובנזק חומרי כבד. בן הרוש מתריע מפני מספר בעיות: "הגשרים בישראל לא סטנדרטיים. יש גשרים נמוכים של 3.5 מ', בזמן שלנו מותר לנסוע עם מטען בגובה 4.8 מטר".

בן הרוש מכיר בכך שחוסר הזהירות של הנהג היה הגורם לתאונה הקשה בשנה שעברה, אך מעביר ביקורת על משרד התחבורה שלא הציב תכנית הכשרות לנהגי משאיות, במקביל להכשרות לנהיגה מונעת שקיימות בעבור נהגים במכוניות פרייבט. "איפה הבעיה? הנהג צריך להתאים בין סוג המטען לסוג הרכב. יש נתמכים נמוכים בכל העולם וגם בישראל למטען חורג, אבל אם משהו רוצה לעשות קיצור דרך אז לא פלא שהייתה תקלה. נהגים נכנסים מדי שבוע בגשרים – זה לא תופס הד תקשורתי כי זה נגמר רק בנזק. נזק כבד לרכב, למטען ולגשר".

חברת נתיבי ישראל מיפתה כבישים רבים בארץ עם מיקומים של גשרים בעייתיים, אך לדעת בן הרוש זה אינו מספיק: "זה שעשו מיפוי של 160 גשרים בארץ, יש נהג שאתה תבוא ותגיד לו על גשר של 3.80 במיקום כזה ואחר והוא יתחיל לקרוא את זה?". הגשרים של נתיבי ישראל עומדים כמעט כולם בתקן, למעט גשר באזור פוריידיס, שעובר מתחת לכביש החוף וגובהו 4.1 מ', אך באחריות הרשויות המקומיות ישנם גשרים נמוכים יותר. מערכת התראה אלקטרונית על גשרים נמוכים לא תהיה יעילה, אם היא אינה מכילה בתוכה את גובה המטען המובל בנסיעה הספציפית, מה שמעביר את האחריות בחזרה לנהגים וגם שם יש לבן הרוש מה לומר: "שר התחבורה הציע לפני שלוש שנים שכל נהג יעבור חונכות, והכנו חומר לימוד וזה עדיין תקוע".

עבודות לשיקום הגשר בגבעת שמואל שנהרס בתאונה קטלנית לפני שנה (קרדיט: נתיבי ישראל)
עבודות לשיקום הגשר בגבעת שמואל שנהרס בתאונה קטלנית לפני שנה (קרדיט: נתיבי ישראל)

הגשר שוקם, הבעיה עדיין קיימת

בחברת נתיבי ישראל עשו מאמצים לבדיקה ותיעדוף של גשרים הזקוקים לחיזוק ברחבי המדינה. הגשר בגבעת שמואל שוקם תוך שלושה חודשים, ואף חוזק באופן משמעותי. הוא עתיד להיות מוחלף בגשר גבוה יותר, כשיבצעו עבודות הרחבה באזור זה של כביש 4 בעתיד.

אמצעים נוספים למניעת תאונות הם תמרורים מקדימים המזהירים מפני הגשר, וכן הצבת גשר שילוט, במרחק 150 מ' לפני הגשר עצמו, כך שמשאית שעתידה לפגוע בגשר תפגע קודם בגשר השילוט, ותאפשר לנהג לבלום לפני הפגיעה בגשר המתקרב. ברחבי המדינה קיימים כ-30 גשרים ישנים להולכי רגל שנבנו באופן הדומה לגשר בגבעת שמואל, כשגשרים חדשים נבנו כבר לפי תקינה משופרת. לפי דו"ח מבקר המדינה מחודש יולי האחרון אין בישראל תקן לעמידות גשרים, וחברת נתיבי ישראל פועלת על סמך הנחיות עצמיות: "נמצא כי ת"י (תקן ישראלי – א.ר) 413 חלק 3, העוסק בהערכת עמידותם של מבנים קיימים ובשיפורה, אינו חל על מבנים הנדסיים המוזכרים בת"י 413 חלק 2, לא על מתקני חומרים מסוכנים ולא על גשרים".

השקעה מקיפה במניעת תאונות לא רק שצפויה לחסוך הרג מיותר, אלא גם להחזיר את עצמה כלכלית, בשל הנזק ההיקפי הרב שנגרם לרכוש, וכן הנזק כתוצאה מפציעות ומוות, שניתן למניעה במקרים רבים. לפי בן הרוש, המחסור בנהגי משאיות מעודד התנהגות סיכונית: "יש מצוקת נהגים והנהגים עוברים כל יומיים מחברה לחברה – מי שהיום מוביל תפזורת, מחר הוא מוביל מטען חורג ללא הכשרה וזו הסכנה לנהג וגם לשאר האנשים שנוסעים אחרי משאית כזו. הנהג לא רוצה להיכנס בגשר, אבל לא מבין מה קרה לו שנסע עם מטען לא מתאים".

ממשרד התחבורה נמסר כי תכנית ההכשרה לנהגים נמצאת בימים אלה בהליכי חקיקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!