דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תעשיית הביטחון / רשות ההגבלים אישרה את הפרטת תע"ש: "אין חשש לפגיעה בתחרות"

בניגוד למבקר המדינה, שהתריע על חשש מפגיעה בחברות הביטחוניות האחרות ומתלות של משרד הביטחון באלביט, אישרו ברשות את מכירת תע"ש לאלביט ב-1.8 מיליארד שקלים

שער הכניסה למפעל תעש מערכות (צילום: תעש מערכות / ויקיפדיה)
שער הכניסה למפעל תעש מערכות (צילום: תעש מערכות / ויקיפדיה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממונה על הגבלים עסקיים הודיעה אתמול (ראשון) כי תאשר את רכישת תעש מערכות בע"מ על ידי אלביט מערכות בע"מ. הליך ההפרטה של תע"ש ומכירתה ב-1.8 מיליארד שקלים לאלביט כבר אושר ע"י ועדה ממשלתית לנושא, אך זכה לביקורת קשה מצב מבקר המדינה.

מהממונה על ההגבלים נמסר כי "בדיקת המיזוג העלתה כי הוא אינו מעורר חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות. בפרט נמצא כי החפיפה בין פעילויותיהן של אלביט ותעש היא שולית יחסית, וכי בתחומי החפיפה קיימת תחרות מצדם של ספקים מישראל או מחו"ל". זאת לעומת דוח המבקר בו נכתב כי "יש חשש שמכירת תעש מערכות לאלביט תפגע בשוק הביטחוני בארץ, לרבות בחברות הביטחוניות הממשלתיות".

לגבי אפשרות להיווצרות תלות בין משרד הביטחון לחברה עליה התריע המבקר נכתב ברשות ההגבלים "גם החשש מהגברת התלות של משרד הביטחון באלביט מערכות, בפרט בכל הנוגע לאספקת מערכות לחימה לצבא היבשה, הופג. ראשית, קיימת תחרות בחלק נכבד מהתחומים בהם פועלת החברה הממוזגת. שנית, למשרד הביטחון מעמד ייחודי  בענף התעשיות הביטחוניות – מעמד שאין דומה לו בקרב משרדי ממשלה אחרים המופקדים על ענפים שונים במשק. הלכה למעשה, משרד הביטחון אוחז בשלושה כובעים: לקוח מרכזי, מאסדר (רגולטור) ומקדם מכירות בחו"ל. מעמד זה צפוי להפיג כל חשש להפעלת כוח שוק על ידי החברה הממוזגת כלפי משרד הביטחון".

"עוד העלתה הבדיקה כי החברה הממוזגת לא צפויה  לחסום מתחרים על ידי פגיעה באספקת תשומות שונות הנדרשות להם לצורך ייצור מערכות אחרות, בפרט משום לחברה הממוזגת אין תמריץ מספיק לעשות כן. בנוסף ניתן משקל גם בהקשר זה לתלות הייחודית של התעשיות הביטחוניות במשרד הביטחון, המקנה למשרד את היכולת והתמריץ למנוע פגיעה של החברה הממוזגת באספקת תשומות הנדרשות למתחריה".

בחינת המיזוג על ידי הממונה על הגבלים עסקיים החלה בפועל עוד טרם קבלת הודעות המיזוג הפורמליות על ידי הצדדים. הצוות מטעם המדינה שאחראי היה על השלמת הליך ההפרטה עמד בקשר רצוף עם רשות הגבלים עסקיים עוד קודם לחתימת הסכם ההפרטה על מנת לעמוד על בעיות תחרותיות שעשויות לנבוע מההסכם ועל מנת ליישם פתרונות שיפיגו חששות תחרותיים. לפיכך, חלק מן החששות הפוטנציאלים שההסכם ההפרטה עשוי היה להעלות מצאו את פתרונם עוד בשלב גיבוש ההסכם. כתוצאה מכך התאפשר אישור המיזוג פרק זמן קצר יחסית לאחר הגשתו לרשות הגבלים עסקיים לבחינה.

הוועדה הממשלתית למכירת מניות אישרה את מכירת החברה לאלביט תמורת 1.8 מיליארד שקלים. במסגרת ההסכם תפנה אלביט את קרקעות תעש ברמת השרון עד 2022, ותעביר את פעילות החברה לאזור רמת בקע שבנגב. דירקטוריון אלביט אישר אף הוא את העסקה השבוע, כעת מחכה העסקה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. רכישת תעש צפויה להפוך את אלביט לחברה הביטחונית השנייה בגודלה בישראל כשהיא עוקפת את היקף המכירות של התעשייה האווירית ונותרת מאחורי רפא"ל הממשלתית.

אישור העסקה למכירת תע"ש הגיע אחרי של למעלה מעשור, במסגרתו מנסה הממשלה להיפטר מהחברה שמייצרת תחמושת ונשק לצה"ל. לאורך שנים סבלה תע"ש מהפסדים גדולים מאוד וצברה חובות של למעלה ממיליארד שקלים שחייבו אותה לקחת הלוואות שיאפשרו את המשך קיומה. בנוסף לסוגיות הביטחוניות הכרוכות בתהליך ההפרטה, מדובר היה בתהליך מורכב שכן מפעלי החברה חולשים על מאות דונמים בלב איזורי הביקוש בתל אביב וברמת השרון. בעוד שמפעל תעש בתל אביב הפסיק לפעול לפני שנים רבות, הקרקע שעליה ישב המפעל נותרה מזוהמת במתכות כבדות וחומרים רעילים אחרים. סוגיה זו, יחד עם סוגיות מתחום הסודות הביטחוניים, עיכבה לאורך שנים את הפרטת החברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!