דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אקדחים

האקדח על השולחן / תקנות שנכנסו לתוקפן ירחיבו משמעותית את מספר הרשאים להוציא רישיון לנשק

תבחינים מקלים לקבלת נשק אושרו אתמול (ב') ויאפשרו למאות אלפי יוצאי יחידות חי"ר זכאות להוצאת רישיון נשק | קצינים ונגדים לא ידרשו להחזיר את נשקם עם שחרורם משירות מילואים | 'שדולת הנשים': "הפקרות מוחלטת ויריקה בפרצופן של הנשים החיות במציאות של פחד ואלימות"

מניע עסקי או לאומני? (צילום: Shutterstock)
מניע עסקי או לאומני? (צילום: Shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

התבחינים החדשים לקבלת רישיון נשק אושרו על ידי השר ארדן והמדיניות החדשה לקבלת רישיון נשק נכנסו היום (שלישי) לתוקף. ארדן הרחיב משמעותית את מדיניות נשיאת הנשק וחתם על תבחינים חדשים שיאפשרו להגדיל באופן משמעותי את מספר בעלי רישיון הנשק בישראל. על פי התבחינים החדשים, יוצאי יחידות קרביות שהינם בעלי הסמכה של רובאי 07 ומעלה, יהיו זכאים לבקש רישיון נשק. בנוסף, החליט השר ארדן שקצינים ונגדים לא ידרשו להחזיר את רישיון הנשק ואת הנשק שברשותם לאחר שישוחררו משירות מילואים פעיל ויוכלו לבקש להמשיך לשאתו גם לאחר מכן.

השינויים המרכזיים בתבחינים החדשים, יאפשרו מתן רישיון לכלי נשק לשתי קבוצות מרכזיות: ראשית, לוחמים בעלי הכשרה של רובאי 07 ומעלה בצה"ל ובמשטרת ישראל, וכן קצינים מדרגת סגן ונגדים מדרגת רס"ר, ללא תנאי של שירות מילואים פעיל, זאת גם לאחר סיום שירותם במילואים. קבוצה נוספת שתהיה זכאית לרשיון נשק הינה מתנדבים ביחידות מתאימות במשטרת ישראל (בהתאם לנהלים של המשטרה) וכן עובדים או מתנדבים במד"א, זק"א ואיחוד הצלה. בנוסף, מחזיקים ברישיון לכלי ירייה פרטי בתבחינים מסוימים כדין וברצף במשך 10 שנים ומעלה יוכלו להמשיך להחזיק בכלי ירייה, גם ללא המשך הוכחת עמידה בתבחין.

גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90).
גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90).

במקביל להרחבת הזכאות לקבלת רישיון, הביא ארדן לפני כחודש לאישור תקנות המשנות את תהליך ההכשרה של מבקשי רישיונות חדשים ובעלי רישיונות קיימים. תחילה, תקנות אלו היו אמורות להחמיר את דרישות ההסמכה לנשיאת נשק, אך לבסוף אלה אושרו באופן מרוכך מהמצופה.

ארדן מסר עם אישור התבחינים כי "אזרחים רבים הצילו חיים במהלך פיגועים ובעידן של 'טרור יחידים' – ככל שיהיו יותר אזרחים מיומנים שנושאים נשק, כך יגדל הסיכוי לסכל פיגועים ללא נפגעים או לצמצם את מספר הנפגעים. אזרחים מיומנים המחזיקים בכלי יריה במרחב הציבורי תורמים לתחושת הביטחון, מהווים קו הגנה חשוב בפני פיגועי יחידים ומשמשים למעשה כמכפילי כוח מזדמנים וכך, מחזקים את ביטחון הציבור. המדיניות החדשה מאזנת בין הצורך להגן על הציבור העלול להימצא בסיכון ובין הצורך לשמור על הציבור מפני שימוש לא נכון בכלי ירייה".

המהלך, הביא לביקורת נרחבת בקרב פעיליות ופעילים חברתיים, המצביעים על ההשלכות על חיי נשים שיהיו להחלטת ארדן. משדולת הנשים בישראל, החברה בקואליציית ׳האקדח על שולחן המטבח׳ נמסר: "לפני שבוע בלבד, נורתה למוות נורה אבו סלוב, בת 36 ואם לשבעה – רק בגלל שהיא אישה. 16 נשים נרצחו רק השנה על רקע מגדרי, 3 מתוכן בנשק חם. זהו המחיר הנורא שנשים משלמות על הגדלת מספר כלי הנשק במרחב האזרחי. אבל במקום לעשות בדק בית מעמיק ולפעול לצמצום כלי הרצח, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, החליט להחריף כעת את הסיכון לחייהן של אלפי נשים בישראל.

"אישור תבחיני כלי הירייה היום – תוך כדי הפגרה וללא כל דיון ציבורי – הוא הפקרות מוחלטת ויריקה בפרצופן של הנשים החיות במציאות של פחד ואלימות בישראל, שתוביל להרחבה בלתי מתקבלת על הדעת של מספר כלי הנשק במרחב הציבורי.

"מכעיס ומצער שארדן, שאמור לדאוג לביטחון של כל אוכלוסיית ישראל, מזניח את חייהן של מחצית מהאוכלוסיה בגלל שיקולים פופוליסטיים וסיסמאות ריקות. כל המחקרים בנושא מראים כי לא רק שכלי נשק אינם מגבירים את תחושת הבטחון, כפי שטוען ארדן, אלא שהם מגיעים לגורמים עברייניים ומובילים ליותר פגיעות בנפש ולהגברת האלימות. ארדן אולי חולם להפוך את ישראל לאמריקה, אבל הוא כנראה שכח מעשרות מקרי הירי ההמוניים שמתרחשים בארה״ב מדי שנה. אנחנו, בכל אופן, לא נאפשר לו לשכוח זאת".

חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד), יו״ר השדולה לעיצוב מדיניות נשיאת כלי ירייה, הגיב לרפורמת הנשק ואמר כי זהו צעד משמעותי למימוש זכות ההגנה העצמית וכי הוא מברך את השר ארדן "שפועל לטובת האזרחים״. אוחנה הוסיף עוד על עצמו כי ״כמי שפועל מיומו הראשון בכנסת להקלת החניקה הממשלתית על הזכות הבסיסית ביותר – הזכות להגנה עצמית – אני מברך את ידידי השר ארדן על שסופסוף בניגוד לקודמיו, פועל לטובת האזרחים, ומאפשר לאזרחים אחראיים ומיומנים לשמש כמכפיל כח בידי רשויות הביטחון".

״הגיע הזמן לתפנית במדיניות מסכנת חיים שנהגה פה כבר שני עשורים ואילצה את אזרחינו המאויימים להגן על עצמם בשלוש השנים האחרונות עם גיטרות, עגלות קניה, מוטות סלפי, מגשי פיצה ומטריות", הוסיף אוחנה תוך שהוא מתייחס למספר מקרים בגל טרור היחידים בהם סיכלו אזרחים התקפות טרור שכאלה באמצעים מפתיעים.

תמר זנדברג. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
תמר זנדברג. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

יו״ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג, תקפה את רפורמת הנשק של ארדן ואמרה בציניות כי "אין ספק שמה שחסר בישראל זה עוד כלי נשק ברחובות". עוד הוסיפה זנדברג כי ״נשק הוא כלי מוות שצריך לשאוף לצמצם את השימוש האזרחי בו. מדהים לראות כיצד במשרד לביטחון פנים פותרים בעיות: במקום להתמודד עם הכמויות האדירות של נשק לא חוקי שמסתובב ברחובות ומסכן חיי אדם, פשוט מרחיבים את כמות רישיונות הנשק. מדובר בכלי מוות שצריך לשאוף לצמצם את השימוש בהם ככל האפשרי, בוודאי לאזרחים״.

גם חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) הגיב להודעה בדבר מדיניות הוצאת רשיונות הנשק החדשה ואמר: "ברוכים הבאים לאזור מלחמה. עוד כלי נשק פירושו של דבר – עוד אלימות, עוד תאונות, ועוד פצועים והרוגים". לדבריו המגמה צריכה להיות הפוכה ולכלול הפחתה של נוכחות כלי הנשק במרחב האזרחי בישראל – שגם כך גבוהה מדי – ובוודאי לא הרחבה שלה. חנין הוסיף כי "כמו הרבה אופנות גרועות שהימין בישראל מייבא מהימין בארצות-הברית, גם במקרה הזה – עדיף להפסיק לפני שמתחילים. לפני שיהיו גם כאן מעשי טבח בבתי-ספר, ולפני שתהיה גם כאן עוד עלייה בלתי-נסבלת ברציחות נשים בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!