דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה בעישון

המלחמה בעישון / משרד הבריאות בחר מטרה נכונה אבל קלה, רק שבסוגיה האמיתית הוא נכשל

אייקוס לא פחות מזיקה לבריאות, אך משום מה בהתמודדות עם הסיגריה האלקטרונית של ענקית הטבק פיליפ מוריס הרגולטור פעל לאט ובחוסר יעילות | משרד הבריאות נלחם נגד נגע העישון? | פרשנות

נערה מעשנת סיגריה אלקטרונית (צילום: AP Photo/Steven Senne)
נערה מעשנת סיגריה אלקטרונית (צילום: AP Photo/Steven Senne)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה ושר הבריאות בפועל בנימין נתניהו חתם ביום שלישי על צו למניעת איסור יבוא ושיווק מוצר הניקוטין "ג'ול" (Juul) בישראל. המהלך בוצע לבקשת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ובהמלצת הדרג המקצועי במשרדו, כך גם הודגש בהודעה שפרסם המשרד בערב יום שלישי. וזה לא נעשה סתם: בשנה וחצי האחרונות מתמודדים ליצמן ובכירי משרדו עם ביקורת חריפה בשל אזלת ידם במאבק בנגע העישון, כולל על ידי מבקר המדינה.

"ג'ול" הוא מכשיר אלקטרוני לאידוי ניקוטין, נטול טבק, שמזכיר במראה שלו גאדג'ט מתקדם, מעין דיסק און-קיי יפה למראה, שהחל להימכר באחרונה בישראל בקיוסקים ובפיצוציות. יש בו תכולה גבוהה של מעל 20 מיליגרם ניקוטין למיליליטר, מעל התקינה הנהוגה, וזה גם הנימוק שהובא לצד ההחלטה לאסור את יבוא ושיווק המוצר בישראל.

לכאורה מדובר בצעד בכיוון הנכון מצד ליצמן ואנשי משרדו, שלאור הביקורת חשוב להם להראות עשייה הרבה יותר נחרצת ויעילה נגד מוצרי טבק וניקוטין. אלא שהצעד הקטן הזה, חשוב ככל שיהיה – חושף אף יותר את אזלת ידה של המדינה במלחמה נגד נגע העישון. למעשה, כשבוחנים את המהלך האחרון ממבט על קשה שלא להגיע למסקנה שהפעם בחרו ליצמן ומשרדו במטרה יחסית קלה, בעוד המטרות הקשות והמסוכנות אף יותר נותרות להן חופשיות במרחב, כלומר בקיוסק הסמוך לביתכם.

בניגוד לצעדים הרגולטוריים הנחרצים שהופעלו כלפי ג'ול, מוצר שסביבו הוקמה חברה דמוית סטארט-אפ קטנה שלהגנתה טוענת ששמה לה למטרה לגמול בגירים מעישון מוצרי טבק, פועלים להם בשוק חברות גדולות וחזקות, עם לוביסטים ודמויות משפיעות, שמולם קצת קשה יותר למשרד לצאת למלחמה.

כדי להבין זאת, מספיקה ההשוואה בין האופן שהמדינה פעלה כלפי מכשיר הג'ול החדש, לבין האופן שהיא פעלה כשהחל להימכר מוצר הטבק IQOS של חברת פיליפ מוריס. בניגוד לפעולות הנחרצות נגד הג'ול, מכשיר עם כמות רבה של ניקוטין אך נטול טבק, הרגולטור פעל בגרירת רגליים במקרה הטוב וכמעט בעידוד במקרה הרע, כלפי המכשיר של ענקית הטבק פיליפ מוריס, שמכיל טבק רעיל.

ואת זה אומר לא אחר ממבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדו"ח שפרסם מוקדם יותר השנה. בדו"ח מגולל המבקר כיצד בקשה של חברת פיליפ מוריס מהמשרד לכלול את מוצר הטבק החדש IQOS בקבוצת מוצרים אשר החוק להגבלת הפרסומת והשיווק אינו חל עליהם, נענתה על ידי בכיר המשרד פרופ' איתמר גרוטו בחיוב ומבלי שהסוגיה תבחן כנדרש. לפי הדו"ח, פרופ' גרוטו פנה לרשות המסים חמישה ימים לאחר פניית החברה וכתב להם כי אכן, אין על פיליפ מוריס חובה להדפיס על חפיסת המוצר אזהרות בריאות כלשהן. הוא מציין עוד כי בניסוח המכתב היה מעורב גם היועץ בבצ'יק.

אמנם לבסוף גם כלפי מוצר ה-IQOS בוצעה פעולה רגולטורית כלשהי, "באיחור אלגנטי" מה שנקרא – משרד האוצר החליט להטיל עליו מס זהה לזה המוטל על מוצרי טבק רגילים. ככלל, משרד הבריאות הנחה להתייחס למכשירי הטבק האלקטרוניים באופן דומה למוצרי טבק אחרים. אבל גם הפעולות הללו הגיעו בבחינת "מעט מדי ומאוחר מדי", ולאחר קרב עיקש מצד החברות המייצרות.

בין הכוונות

שלא יובן אחרת – החלטת המדינה בנוגע למוצר הניקוטין "ג'ול" היא נכונה ובמקום. היא גם התקבלה בצורה יעילה תוך הפעלת כל הכלים הרגולטוריים שבידיה. אלא שהיא מעלה שאלה מטרידה, אפילו מטרידה מאוד, בנוגע לזהות המטרות שהמשרדים הממשלתיים מעדיפים למקם בין הכוונות. בעוד שהפעולה כלפי ג'ול היתה מהירה ואפקטיבית, ענקיות הטבק המייצרות מוצרים מזיקים באותה רמה ואף יותר – פועלות תחת מגבלות מסוימות, אך לאור נתוני העישון בישראל שמפרסם המשרד עצמו – הן ממש לא מספקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!