דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאחדות בוני הארץ

נאבקים בהפקרות / דרישות ההסתדרות: אימוץ התקן האירופאי לפיגומים והתקנת רשתות מגן

כך אמר לדבר ראשון יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל | 66% מתוך 28 הפועלים שנהרגו השנה מתו כתוצאה מנפילה מגובה | במקביל, מו"מ להסכם בטיחות ענפי

פיגומים בתקן האירופאי, של חברת פרי, באתר בניה בתל אביב (צילום: עמר כהן)
פיגומים בתקן האירופאי, של חברת פרי, באתר בניה בתל אביב (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לפני שבועיים הודיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כי במידה ולא ינקטו פעולות מידיות לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין, תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי במשק לאחר החגים. יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר בראיון ל'דבר ראשון' כי שתי הדרישות המרכזיות של ההסתדרות הן קביעת התקן האירופי לפיגומים וחיוב התקנת רשתות מונעות נפילה באתרי הבניה. "אנחנו דורשים במיידי לבצע את שני הדברים הללו".

דרישות אלו מבוססות לדבריו על ניתוח שנעשה במחלקת המחקר של ההסתדרות על פיו מתוך 28 העובדים שנהרגו השנה באתרי הבניה נהרגו 66% מנפילה מגובה, 13% מנפילת חפץ, 5% מקריסה, 3% מדריסה, 6% מהתחשמלות ו-7% מגורמים אחרים. הן גם מתיישבות עם הצהרתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ שבתחילה אמר שמשרדו יבחן החלת התקן האירופי לפיגומים כמחייב בישראל, ולאחר מכן פנה בנושא לשר הכלכלה אלי כהן.

על פי בדיקת 'דבר ראשון', חלק מחברות הבניה הגדולות בישראל בוחנות הכנסת פיגומים מהדגם האירופי לאתריהן, אולם אף לא אחת אינה מתחייבת להפוך את התקן האירופי למחייב בכלל אתריה. ייתכן שההסתדרות תוכל לפעול ולרתום לנושא את התאחדות בוני הארץ, ולהסיר התנגדויות למהלך החקיקה שביקש השר כץ לקדם.

ניסנקורן פנה לנתניהו בעקבות מותם של שלושה עובדי בניין ביום אחד. "לא יעלה על הדעת כי עובדים המתחילים את יום עבודתם, יחששו כי לא ישובו בשלום לבתיהם, אל חיק משפחותיהם, וזאת עקב זלזול נפשע ויומיומי בחיי אדם, בביטחונם האישי של העובדים ובחוקי הבטיחות בעבודה" כתב. ניסנקורן התייחס גם לתופעת האלימות כלפי אחיות, כביטוי נוסף לזלזול בחיי אדם.

"לתופעת סיכון חיי העובדים והזלזול בהם אין מקום בחברה מתוקנת וצודקת. על מנת להפחית את הסיכונים לפגיעות ולמוות באתרי הבנייה, ההסתדרות קוראת לנקוט באופן מיידי בצעדים אופרטיביים שיכללו, אכיפה של תקני הבטיחות המחמירים ביותר באתרי הבנייה בישראל, זאת לצד הגברת האכיפה. האמור תוך קביעת מתווה מוסכם שמטרתו להביא לתוצאות ממשיות כבר בטווח הקצר".

"פה ושם משרד העבודה והרווחה החיל מספר סנקציות ופעולות אכיפה אך הן ממש לא מסייעות למיגור התופעה ולא מביאות לצערי להורדת מספר הנפגעים" אמר מויאל. "אני תקווה שראש הממשלה יכריז על הנושא כמצב חירום כפי שדרשתי ממנו בעבר וימנע את ההשבתה הצפויה לאחר החגים בענף הבניה, ואם זה לא יקרה לא תהיה לנו ברירה אלא להשבית את הענף ואולי כך מישהו שם בממשלה יתעורר לפני שעוד פועלים ימצאו את מותם באתרי הבניה".

על אף שבמשרד העבודה טוענים כי הוטלו כבר למעלה מ-44 מיליון שקלים על קבלנים מפרי בטיחות, עד כה פורסמו באופן רישמי באתר המשרד כנדרש בחוק רק כמאה עיצומים, בסכום כולל של כ-3.1 מיליון שקלים. במשרד טענו בתגובה לפרסום נתונים אלו כי "תהליך הטלת העיצום כולל בתוכו את זכותו של הקבלן לערער כנגד הקנס לכן תהליך הגבייה לוקח מספר חודשים. הקבלנים הודיעו כי 'יציפו את המשרד בערעורים' ואכן זה מה שקורה בפועל. רוב הקבלנים שבאתר הבניה שלהם נמצאו הפרות בטיחות ערערו על הקנסות, כך שמאות עיצומים נמצאים בהליכי ערעור. המשרד נערך בהתאם והערעורים נידונים בקצב משביע רצון".

במקביל ממשיך המו"מ בין ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ לחתימת הסכם בטיחות ענפי, שיאפשר הטלת קנסות על מעסיקים מפירי בטיחות גם במסגרת ועדה פריטטית של שני הארגונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!