דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט ועבודה / שחקניות ה-WNBA נאבקות על הגדלת הכנסותיהן מרווחי הליגה

למרות הפופולריות העולה של ליגת כדורסל הנשים הטובה בעולם, השחקניות עדיין לא קרובות למשכורות של עמיתיהם הנהנים מהסכם קיבוצי משופר | כעת, נאבקות השחקניות על חוזה חדש שיבטיח גדילה משמעותית בשכרן

משחק בין ניו יורק ליברטי לסיאטל סטורמס בליגת ה-WNBA. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
משחק בין ניו יורק ליברטי לסיאטל סטורמס בליגת ה-WNBA. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מתחילת הקיץ מתבשל לו על אש קטנה תחילתו של מאבק חברתי חשוב בספורט הנשים בארה"ב. ליגת ה-WNBA נמצאת כרגע בחצי גמר הפלייאוף וקרובה לסיום העונה. לאחר שהאלופת הליגה תוכרז, יצטרכו לשבת נציגי איגוד השחקניות עם מנהלי הליגה ובעלי הקבוצות ולחתום על הסכם שכר חדש בליגת הנשים הטובה והחזקה בעולם.

השבוע החלו לצוץ ברשתות החברתיות ציטוטים שקריים, שלכאורה הם ציטוטים של כוכבות הליגה באמירות תחרותיות ופוגעניות בשחקני ה-NBA. לא ברור מי האנשים שעומדים מאחורי הציטוטים השקריים, אבל ברור מהו האינטרס שלהם. הם מנסים דרך "פייק ניוז" לפגוע באהדת הציבור כלפי מאבק השחקניות ולהציגן בתור נשים קיצוניות, פוגעניות ודורשות להרוויח מיליוני דולרים בליגה שאינה רווחית עד כדי כך. במקבילך לפרק את הסולידריות והתמיכה שחקניות זוכות בליגת הגברים ה-NBA.

במהלך העונה החלו לטעון שחקניות הליגה שבחוזה השכר הקרוב צריך להשוות את תנאי השכר לתנאים שמתקיימים בליגת הגברים המקבילה ה-NBA. כמובן שמדובר פה לא על גודל השכר, אלא לאחוזים שמקבלים השחקנים מרווחי הליגה. דבר שיגדיל את שכר השחקניות בכמה עשרות אלפי דולרים בממוצע בעונה.

בחודש האחרון גדלה התמיכה של שחקני ליגת ה-NBA במאבקן של שחקניות הכדורסל של ליגת ה-WNBA, להגדלת אחוז מהרווחים המחולק לשחקניות במשכורותיהן.  אחד הכוכבים הגדולים בליגה, סטף קרי פרסם מאמר בו הוא קורא לשאר שחקני הליגה להצטרף למאבק בפערי השכר בין הליגות ובנוסף,שחקני כדורסל נוספים הגיעו למשחקי הליגה ותמכו בשחקניות באופן פומבי.

במגזין הספורט "SB Nation" דווח שכוכבות הליגה: בריטני גריינר, סקיילר דיגינס-סמית' וטמרה יאנג סובלות מאוסף ציטוטים מזויפים מפורסמים ברשתות החברתיות שהפכו לויראלים וחלקם אפילו הגיעו לשימוש בעיתונים הגדולים בארה"ב. בציטוט המזויף של דיגינס-סמית' נאמר שהיא טוענת שרב השחקניות בליגה יותר טובות מלברון ג'יימס. בציטוט אחר של גריינר היא כביכול מזלזלת בגארד מיאמי היט טיילר ג'ונסון וטוענת שהוא מקבל שכר מוגזם ושהן צריכות לקבל שכר גבוהה יותר בהתאם. דברים שכמובן לא נאמרו מעולם.

בריטני גריינר הגיבה בזעם לפרסומים וטענה שלעולם לא אמרה דבר בגנות שחקני NBA. והיא מביעה את דעתה רק בנושא פערי השכר מול הנהלת הליגה. גריינר היא הדוגמה הבולטת ביותר לפערי השכר שהשחקניות חוות בליגה המקומית, חלק מכוכבות הליגה המרוויחות במקביל פי 5 עד 13 בליגות האירופיות, האוסטרלית והסינית. גריינר אחת הכוכבות הגדולות בעולם, מרוויחה רק 135.500 דולר בחצי שנה (עונה של הליגה) בארה"ב ולעומת זאת בחצי השני של שנה במדי אוגמ"ק יקטרינבורג הרוסית היא מרוויחה מיליון דולר.

https://twitter.com/barstoolsports/status/1034874395418943490

פריחת כדורסל הנשים בארה"ב

ליגת הכדורסל ה-WNBA ופיינל פור ליגת המכללות האמריקאית, שברו שיאים חדשים באחוזי הצפייה. סיקור הספורט האמריקאי מתייחס ברצינות ובאופן מעמיק יותר מאי-פעם לכדורסל הנשים במדינה וכמות האוהדים גדלה משנה לשנה. למרות זאת, שחקניות ליגת הנשים המקצוענית והרווחית ביותר בין כל ענפי הספורט בעולם, סובלות עדיין מתשלומי שכר נמוכים ביחס לגברים.

לפי הנתונים שפורסמו בחודש אוגוסט במגזין "פורבס" ישנו עד כה גידול של 36 אחוזים בכמות הצופים בליגת ה-WNBA בארה"ב בין הגילאים 18 עד 49, מתוכם זינוק של 50 אחוז בכמות הנשים בטווח הגילאים הזה ו-29 אחוז בגברים. לאורך חודש יוני ממוצע הצופים במשחקים המשודרים בליגה הגיע לרבע מיליון צפיות למשחק, גידול של 39 אחוזים מהנתונים משנה שעברה.

כל הנתונים הללו מצטרפים לנתוני הצפייה המדהימים בגמר ליגת המכללות השנה בו זכתה מכללת נוטרדאם לאחר שגברה בגמר דרמטי 58:61 על מיסיסיפי סטייט. במשחק הגמר צפו שיא של 3.5 מיליון צופים ברחבי ארה"ב, כשברבע האחרון המספרים זינקו לממוצע של 5.2 מיליון צופים, סך הכל צפו 7.6 מיליון צופים במשחק בערוץ ESPN. בשלושת המשחקים שהתקיימו בפיינל פור הגיעו למגרש לצפות סך הכל 39,123 צופים. במשחק הגמר נמכרו כל הכרטיסים והגיעו אליו שיא של 19,559 צופים.

על מה בעצם המאבק

רבים יבואו ויגידו שהסיבה לפער העצום בין שתי הליגות היא מחזור הכסף אותם מרוויחים בליגה. זה נכון, אבל באופן חלקי. בפועל ניתן לראות כי קיים גם פער  במשכורות באופן יחסי למחזור הכסף. השחקנים הגברים נהנים מאחוז יותר גבוה מעוגת ההכנסות מזה שהשחקניות זוכות לו.

דיאנה טוראסי במדי פיניקס מרקורי ב-WNBA (צילום: Keeton Gale / Shutterstock.com)
דיאנה טוראסי במדי פיניקס מרקורי ב-WNBA (צילום: Keeton Gale / Shutterstock.com)

לפי חישוב שעשו ב-"פורבס", ב-2017 הרוויחה הליגה בערך 26.5 מיליון דולר ממכירת כרטיסים ו-25 מיליון דולר נוספים ממכירת זכויות השידור לרשת ESPN. לכן הליגה הרוויחה לפחות 51.5 מיליון וזה עוד ללא מכירת מוצרי מרצ'נדייס מכל סוגיו. השחקניות לעומת זאת הרוויחו יחדיו 11.7 מיליון דולר, כלומר במקרה הטוב הן קבלו רק 22.8 אחוז ממחזור הכספים השנתי של הליגה. השאר הלך לקבוצות ולהנהלת הליגה עצמה.

בליגת ה-NBA השחקנים החתומים על חוזה קיבוצי מול בעלי הקבוצות והנהלת הליגה ומקבלים כל עונה 49-51 אחוזים ממחזור הכספים העונתי. זהו פער דרמטי בין הנשים לגברים בעולם הכדורסל שנובע בעיקר מיכולת המיקוח החזקה יותר של הגברים. אם בליגת ה-WNBA יזכו לקבל הסכם דומה, השכר הממוצע יזנק ל-75 אלף דולר בשנה, כשהכוכבות הכי גדולות ירוויחו 168 אלף בשנה. שינוי דרמטי ומשמעותי לליגת ספורט הנשים הרווחית והמצליחה בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!