דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

סוף להפקרות / עוד פסיקה בתחום הבטיחות: "יידע כל מעסיק שיש מחיר לסיכון חיי העובדים"

בית הדין האזורי לעבודה בב"ש פיצויים בסף 18 אלף שקלים למכונאי בחברת מנופים שפוטר אחרי שסירב לבצע עבודה מסוכנת בלא אמצעי בטיחות | הפורום למניעת תאונות עבודה: "מסר ברור לקבלנים ולמעסיקים"

עובדים על משטח הרמה בירושלים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עובדים על משטח הרמה בירושלים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבע ביום שלישי האחרון פיצויים על-סך 11 אלף שקלים בגין אי-מתן הודעה מוקדמת, 5,000 שקלים בגין אי-קיום שימוע ו-2,000 שקלים נוספים בגין הלנת פיצויי פיטורין למכונאי בחברת מנופים שפוטר כיוון שסירב לבצע עבודה מסוכנת בגובה בלא אמצעי בטיחות.

העובד נדרש ביולי 2016 לבצע החלפת בוכנה בגובה 4.5 מטרים, ומכיוון שכבר עבר תאונת עבודה בעבר התעקש שהמעסיק יספק לו במת הרמה תקנית או רתמת בטיחות. בשל כך הושעה מעבודתו, ואף נדרש להשאיר את רכבו במקום העבודה. יומיים אחר כך הודיע לו המנהל שלו על פיטוריו בשיחת טלפון והוא קיבל מכתב הטוען כי התפטר דווקא, על רקע "סירובו" לעבוד בימי שישי. השופט צבי פרנקל דחה טענה זו, וקבע כי העובד פוטר, ואף פסק לזכותו פיצויים של 880 שקלים בגין היומיים בהם הושעה מעבודתו.

במת הרמה שקרסה באתר הבניה של הרכבת הקלה בפ"ת בתאונה קטלנית בתחילת 2018 (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)
במת הרמה שקרסה באתר הבניה של הרכבת הקלה בפ"ת בתאונה קטלנית בתחילת 2018 (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)

החברה שילמה לעובד את פיצויי הפיטורין באיחור של כמה חודשים, לאחר הגשת התביעה, ולפיכך פסק השופט פיצויי הלנת פיטורין בלבד, לצד פיצויים על הליך הפיטורין הלא תקין. עוד קבע השופט כי על החברה להשלים את סכומי ההפרשות לפנסיה שהוחסרו לעובד בהתאם לקביעות צו ההרחבה לביטוח פנסיוני במשק. עם זאת דחה את טענת העובד להעסקה מעבר לחוק שעות עבודה ומנוחה וכן את דרישתו לתשלום תוספת שעות נוספות המחשבת גם את זמני הנסיעות שערך וההפסקות בעבודה.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, התייחס לפסיקה ולמקרה ומסר כי "אנו עדים לאחרונה לרצף פסקי דין חשובים ביותר לטובת העובדים תוך העברת מסר ברור לקבלנים ולמעסיקים שיחשבו פעמיים לפני שיסכנו את עובדיהם, החלטתו של סגן נשיא בית הדין לעבודה בבאר שבע, השופט צבי פרנקל, שפסק פיצויים לעובד שפוטר מעבודתו לאחר שסירב לבצע עבודה שלטענתו הייתה מסוכנת חשובה ביותר ונותנת רוח גבית למאבק בתאונות עבודה".

יחד עם זאת מתח בן שמעון ביקורת על הסכום הנמוך של הפיצוי הכספי והוסיף כי "לא די בכך שבתי המשפט קובעים הפרת חוקים והוראות בטיחות ופוסקים לטובת העובדים, על בתי המשפט לקחת צעד נוסף קדימה ולתרגם את פסקי הדין לסכום כספי גבוה ומשמעותי ביותר ובכך לגרום למעסיקים למנוע פגיעה בשלומם ובטיחותם של העובדים שמשלמים מחיר אישי כבד כי היה להם האומץ לחשוף את הכשלים ואת הפרות החוק. יידע כל מעסיק שיש מחיר לסיכון חיי העובדים".

לאחרונה נפסקו פיצויים בגובה 60 אלף שקלים למנופאית קטי קרקלוב שפוטרה מעבודתה כיוון שסירבה לעלות למנוף במהלך סופת רוחות מסכנת חיים. קרקלוב שלוותה על ידי ההסתדרות בהליך המשפטי, דחתה במרץ 2017 הצעת פשרה על סך 30 אלף שקלים, והתעקשה לנהל את ההליך עד לפסק הדין התקדימי, הקובע לראשונה פיצויים על פגיעה בזכות לבטיחות גם בלא הוכחת נזק.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!