דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / פעם למטה ופעם למעלה: כך כבש ארטיום דזיובה את הליגה הרוסית

קפטן נבחרת רוסיה סומן כהבטחה עוד בקבוצת הנוער של ספרטק מוסקבה, אך סכסוכים סדרתיים עם מאמניו עצרו אותו מהגשמת הפוטנציאל | אחרי מונדיאל ביתי מוצלח במיוחד, הוא מקווה להמשיך ולכבוש בצרורות במדי זניט

שחקן נבחרת רוסיה ארטיום דזיובה (צילום: Alizada Studios / Shutterstock).
שחקן נבחרת רוסיה ארטיום דזיובה (צילום: Alizada Studios / Shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בתחילת החודש הוביל ארטיום דזיובה, קפטן נבחרת רוסיה והכוכב הכי גדול שלה אחרי המונדיאל הביתי, את חגיגות יום ההולדת ה-55 של המאמן הלאומי סטניסלב צ'רצ'סוב. ביוזמת החלוץ האימתני, הדביקו כל שחקני הסגל שפמים כמו זה של המאמן על פרצופם, ולבשו חולצות כחולות עם תמונה של המאמן לבוש כאסטרונאוט, בגלל שיר של הלהקה הרוסית "לנינגרד" בשם "סטס, אתה רק אסטרונאוט".

הייתה זו סגירת מעגל נהדרת לכוכב, שלפני כשנה הושעה מהנבחרת אחרי שפרסם בדף הטוויטר שלו תמונה בו הוא וחברו לנבחרת אלכסנדר קוקורין שמים אצבע מתחת לשפה ומחקים בלעג את צ'רצ'סוב.

סגערת המעגל הזאת משמעותית במיוחד כי דזיובה חייב את הפריחה המחודשת שלו לצ'רצ'סוב שהאמין בו גם אחרי שכולם כבר ויתרו עליו, שבחר לוותר על האגו ולהחזיר אותו לסגל הנבחרת גם בתקופה לא טובה שלו בליגה הרוסית, ובעיקר לימד אותו להיות צנוע יותר ולהתרכז במה שמתרחש במגרש ולא מחוצה לו.

דזיובה  נולד במוסקבה, לאבא  ממוצא אוקראיני שעבד במשך שנים ארוכות במשטרת מוסקבה. בגיל שמונה הצטרף לאקדמיית הכדורגל של ספרטק. מגיל צעיר החלוץ הגבוה והחזק תפס את העין של מאמניו והרשים בכל המחלקות הצעירות של המועדון, וכבר בגיל 16 עלה להופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה הבוגרת במשחק גביע מול אורל יקטרינבורג. בעונת הבכורה שלו רשם חמש הופעות בליגה וסומן כדבר הגדול הבא של המועדון. עם זאת, בשנתיים וחצי הראשונות שלו בקבוצה הבוגרת, הוא המשיך לקבל הזדמנויות אך התקשה למצוא את הרשת.

ההתקדמות שלו בספרטק ספגה מכה נוספת ב-2009, כשכוכב הקבוצה באותם השנים, ולדימיר ביסטרוב, האשים אותו בגנבת כסף מחדר ההלבשה. דזיובה בעל הפה הגדול, לא נשאר חייב וזעם על האשמות. הוא התעקש על חפותו, אך מתוקף היותו שחקן צעיר החליטה ההנהלה לגבות את כוכב הקבוצה ושלחה את החלוץ הצעיר המתוסכל לשנה וחצי של השאלה בקבוצת התחתית טום טומסק הממוקמת בסיביר.

בסיביר הרחוקה זכה דזיובה לשקט יחסי והתוצאות ניכרו על הדשא – את עונת 2009/10 סיים עם 10 שערים ובישל עוד ארבע במדי הקבוצה. העזיבה של ביסטרוב לזניט והפריחה של הכישרון הצעיר, סללה את הדרך לחזרה שלו לספרטק. בעונה הראשונה שלו כאחד מכוכבי הקבוצה הוא המשיך לחורר רשתות עם 11 שערים ו8 בישולים ועזר לקבוצה לסיים במקום השלישי בליגה שהעניק להם את הכרטיס למוקדמות ליגת האלופות.

למרות הפתיחה הטובה, שנה בלבד עברה ודזיובה הצליח להסתכסך עם מאמן הקבוצה אונאי אמרי (כיום בארסנל) ולאבד את מקומו בהרכב הפותח. השיא היה במהלך הפסד 5:1 לדינמו מוסקבה. דזיובה עלה מהספסל וכבש את השער היחיד של קבוצתו. אחרי המפלה בדרבי  הוא האשים את המאמן וקרא לו בראיון טלויזיוני "מאמנצ'יק". אמורי פוטר אחרי ההפסד, אך דזיובה נשלח שוב להשאלה – הפעם לקבוצת רוסטוב.

דזיובה לא אהב את הבחירה של קבוצתו להשאיל אותו שוב והרגיש שנעשה לו עוול אדיר. הפעם הוא שתק, והגיב על כר הדשא עם העונה הטובה ביותר בקריירה שלו: 17 שערי ליגה ו-4 בישולים. את העונה סיים כסגן מלך שערי הליגה וחזר לספרטק. למרות פתיחת עונה אדירה, עם 7 שערים ב-11 משחקים, הטינה שצבר כנגד קבוצתו הביאה אותו לסרב לחתום על חוזה חדש. דזיובה הפך לאויב המועדון ונשלח להשאלה בת חצי שנה, לפני שעבר בקיץ לזניט.

השנתיים הראשונות שלו במדי זניט היו נהדרות. הוא הפך לאחד הכוכבים הגדולים בליגה והפציץ ללא הכרה במגרש. הכוח והעוצמה שלו הפכה אותו לבלתי עציר. הוא כבש 28 שערי ליגה בשתי העונות וקבע את מעמדו כחלוץ שמפחיד כל הגנה. אבל אצל דביוזה, אחרי כל עלייה יש גם התרסקות אדירה. הפעם היא הייתה קשה יותר מאי פעם.

לעונת 2017/18 הוא הגיע עם ביטחון עצמי גדול מדי, והצליח להסתכסך תוך חצי שנה עם שני מאמניו.  צ'רצ'סוב בנבחרת ורוברטו מאנצ'יני בזניט. אחרי חצי עונה בה איבד את מקומו בהרכב, ביקש לצאת להשאלה ועבר לארסנל טולה הקטנה. על התקופה הקשה שעבר סיפר בראיון לאתר החדשות הרוסי "sports".

"אני זוכר את התקופה הזאת היטב, ולמען האמת, זו הייתה תקופה קשה מאוד. כמעט כולם הפנו לי עורף. אנשים רבים נעלמו מחיי" אמר, "בהתחלה זה היה מאוד כואב, לא נעים, לא צפוי, קשה. אבל החברים הקרובים שלי והמשפחה אמרו שזה היה מבחן בשבילי, שאלוהים בוחן אותי. המוטו שלי היה תמיד כך: אני תמיד יכול להיכנע, אבל אני בוחר לא להישבר ולעבור את המבחן.  אני אסיר תודה להרבה אנשים שעזרו לי להתגבר על התקופה הקשה".

|זאת הייתה הרפתקה, דרך קשה, אך גם מלמדת וחשובה מאוד" הוסיף דזיובה, "הם רצו לקבור אותי. בשלב מסוים חשבתי שהם הצליחו. אבל התגברתי על זה. לעולם אל תוותר, גם אם מישהו אומר לך שאתה רע או משהו. אל תאמינו לזה. אתה צריך תמיד להאמין בעצמך. ולהיות נחמד לכל מי שסביבך".

במדי ארסנל טולה הוא כבש שישה שערים וחזר להיות החלוץ המחליף בנבחרת הלאומית. במהלך משחק הפתיחה של המונדיאל הוא החליף בדקה ה-70 את החלוץ הפותח של הנבחרת פיודור סמולוב, כבש שער נהדר ובישל אחד נוסף. לאחר כיבוש השער הוא רץ לצ'רצ'סוב שהצדיע לו בכבוד.

מאז משחק הפתיחה החלוץ הענק לא מפסיק להבקיע, הוא כבש 3 שערים במדי הנבחרת במהלך המונדיאל ובישל שנים נוספים. במשחק הראשון של הנבחרת בגביע האומות מול צ'כיה הוא עלה לראשונה כקפטן הנבחרת וכבש את שער הניצחון.

גם במדי זניט הוא בלתי ניתן לעצירה. בליגה הוא כבש שלושה שערים בשישה משחקים. במוקדמות הליגה האירופית הוא הוביל את הקאמבק המדהים של זניט. בשלב המוקדמות השלישי הפסידה זניט ללא דזיובה 4:0 לדינמו מינסק. כדי לעלות היא הייתה צריכה לעשות קאמבק היסטורי. דזיובה הגיע בכושר שיא למשחק הביתי כבש 3 שערים ובישל שנים נוספים בדרך ל-8:1 בלתי נתפס. עכשיו הוא נדרש לשמור על השקט הפנימי שלו, בדרך (אולי) לעונת שיא נוספת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!