דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנכים הופכים לפנתרים

מלחמת המיליארדים / הדרמה בביטוח הלאומי נמשכת: הנכים דורשים העלאת הקצבה

מוקדם יותר הטיל השר כץ פצצה והכריז על "התנתקות" של הביטוח הלאומי מהאוצר | אם תמומש תוכניתו יתפנו כ-12 מיליארדי שקלים בשנה לביטוח הלאומי | ארגוני הנכים דורשים העלאה מידית של הקצבה והאוצר מאיים בקיצוץ

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר עם נציגי מחאת הנכים (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר עם נציגי מחאת הנכים (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
ניצן צבי כהן
טל כרמון
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הודעתו הדרמטית של שר העבודה והרווחה חיים כץ, על כוונתו להפסיק את העברת עודפי התקציב של הביטוח הלאומי – כ-12 מיליארד שקלים בשנה – לקופת האוצר, ממשיכה להכות גלים. גורמים שונים במחאה להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום קראו להשתמש באותם הכספים על מנת לשפר את מצבם של מקבלי הקצבאות.

פעילי ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" פרצו אתמול (רביעי) למטה הביטוח הלאומי בירושלים, ואף נפגשו עם מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר. "אומרים שאין כסף לנכים ומעבירים 9-8 מיליארד שקלים בדלת האחורית לאוצר" אמר אחד המפגינים, "הכסף הזה מיועד קודם כל לנכים שיקבלו שכר מינימום. ביטוח לאומי הוא המס היחידי שאף אחד במדינה הזו לא פטור ממנו, זה הכסף שלנו קודם כל. מה שיישאר שישחקו עם זה, שיקנו צוללות וסיגרים".

יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, כתבה אתמול בוואטספ לשר כץ: "אני מברכת ומחזקת את ידיך על ההחלטה שלך לבטל את העברת 11 מיליארד השקלים מעודפי הגבייה של הביטוח הלאומי לקופת משרד האוצר (בהנחה שהפרסומים לפיהם קיבלת החלטה כזאת הם אכן נכונים). אני בטוחה וסמוכה כי תתקן את החוק הפוגעני שנחקק רק לפני כמה חודשים להעלאה מזערית של קצבאות הנכות, שנחקק בניגוד להסכמים עמנו, ופוגע אנושות באנשים עם מוגבלות.

"גם לאחר ההעלאה בקצבאות, אנו עדיין חיים מקצבת עולב שאינה מגיעה אפילו לגובה קו העוני – 3200 ש"ח לחודש, ולאנשים עם מוגבלות שעברו עם קצבת הנכות לזקנה אף גורמת עוול עוד יותר גדול בהותירה אותם זעם קצבת רעב בגובה 2800 ש"ח בלבד לחודש… הרבה מתחת לקו העוני. אני קוראת לך להביא לביטול החוק הזה ולחקיקת חוק חדש שינצל את עודפי הגביה להעלאה רצינית וראויה של קצבת הנכים ל4,700 שקלים לחודש בהתאם להסכם שהגענו אליו".

כזכור, במהלך ישיבת הממשלה אתמול בבקור הודיע השר כץ כי "היום יצאו המכתבים לביטול ההסכם בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר". זהו צעד ראשון ומשמעותי בתכניתו של השר לניתוק התלות של הביטוח הלאומי במשרד האוצר.

בביטוח הלאומי טוענים כי התשואה על הכסף שמלווה הביטוח הלאומי למדינה נמוכה משמעותית מזו שיכל היה לקבל על הכסף בהשקעות אחרות. בנוסף טוענים אנשי הביטוח הלאומי כי על פי ההסכם, לא בטוח בכלל שהמוסד יראה את הכסף המוחזק על ידי המדינה כשידרוש אותו שכן על פי סעיף 8 להסכם, החזרת הכסף לביטוח הלאומי מותנית במו"מ בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר. מבחינת משרד האוצר מדובר באובדן של מקור משמעותי בתקציב המדינה ויותר מכך בנקודת אחיזה באחד מהמוסדות הפיננסיים הגדולים והחשובים במשק הישראלי.

הצעדים הבאים אותם דורש שר הרווחה מהממשלה לקדם על מנת להבריא את הביטוח הלאומי נוגעים לניתוק התלות של המוסד בתקציב המדינה על ידי הפרדת ניהול כספי המבוטחים והקצבאות הביטוחיות מהכספים המגיעים מאוצר המדינה ומיועדים למימון קצבאות תקציביות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!