דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בכבישים

בדרכים / הלמ"ס: לא דמיינתם, הכבישים באמת נעשים צפופים יותר

בעשור האחרון גדל מספר כלי הרכב ב-83% ואלה נסעו 63% יותר | במקביל גדל שטח הכבישים ב-45% בלבד ואורכם ב-19% בלבד | מימחים: הפחתת הגודש כבישים מחייבת את הטיית תשתיות התחבורה לטובת העדפה של תחבורה ציבורית

נהגים בישראל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90).
נהגים בישראל (צילום אילוסטרציה: פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נסועה בכבישי ישראל טיפסה בשנה שעברה ל-60 מיליארד ק"מ, כך לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ראשון). מדובר בעליה של 4.2% לעומת 2016. בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול כשהנסועה השנתית גדלה ב-63% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-84%. לעומת זאת, שטח הכבישים גדל ב-45% בלבד ואורך הכבישים גדל ב-19% בלבד. פקקי תנועה לא גורמים רק לנזק כלכלי עצום, אלא גם לנזקים בריאותיים וחברתייים.

התוצאה: הגברת הציפוף בכבישים. מספר כלי הרכב עלה ב-5%, ואילו הנסועה הממוצעת לרכב ירדה ב-0.7%. לאורך השנים – מספר כלי הרכב הפרטיים והנסועה עולה מהר יותר מקצב הגידול של סלילת הכבישים. עם זאת, מומחי תחבורה שונים אמרו ל'דבר ראשון' כי סלילת כבישים רגילים איננה הפתרון למצוקה, שכן היא רק מעודדת רכישת עוד ועוד כלי רכב פרטיים, שיצופפו אותם.

רכב פרטי בבנזין נוסע הכי מעט בממוצע

עוד נתונים שעולים מתוך פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:

  • כלי רכב חדשים נוסעים יותר. מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר.
  • כלי רכב פרטיים חדשים בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים יותר. בשנת 2017, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי שעלה על הכביש בשלוש השנים האחרונות, בבעלות חברת החכר, עמדה על 30.2 אלף ק"מ. זאת לעומת: 28.4 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה, 27.3 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור, ו-16.9 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית.
  • כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר. בשנת 2017, כלי רכב פרטיים המונעים בסולר נסעו בממוצע 24.1 אלף ק"מ וכלי רכב המונעים בגז נסעו 21.8 אלף ק"מ, לעומת 15.9 אלף ק"מ בממוצע שנסעו כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין.

דווקא שיעור הנסיעות הנעשות בתחבורה ציבורית בישראל הינו נמוך, והפחתת הגודש כבישים מחייבת את הטיית תשתיות התחבורה לטובת העדפה של תחבורה ציבורית.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!