דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מאבק בגזענות / "מציאות רעה של תפיסות גזעניות": סערה סביב התנהלות רב העיר קרית גת

תחקיר של תאגיד השידור כאן חשף כי הרב משה הבלין אוסר על העסקת יוצאי אתיופי משום שהוא מטיל ספק ביהדותם | נתניהו: "לא נקבל גזענות נגד יהודי אתיופיה. החלטתי שיש להביא לישראל אלף מבני הקהילה"

הרב משה הבלין (צילום: נקודים/ ויקימדיה)
הרב משה הבלין (צילום: נקודים/ ויקימדיה)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו"ד אווקה (קובי) זנה, פנה הבוקר (שני)במכתב לנשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב יצחק יוסף, וביקש להורות על כינוס לאלתר של מועצת הרבנות הראשית, בכדי לאמץ את פסיקתו הברורה של הרב עובדיה יוסף ז"ל, אשר קבע כי יהודי אתיופיה "יהודים לכל דבר, ואינם צריכים גיור אפילו לחומרא". הפניה הגיעה על רקע מקרים של גזענות כלפי יוצאי אתיופיה והטלת ספק ביהדותם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לתחקיר כאן חדשות נגד הרב הבלין: "שמעתי אתמול אמירה גזענית נגד יהודי אתיופיה מקריית גת. אנחנו לא מוכנים לקבל גזענות נגד יהודי אתיופיה. החלטתי שיש להביא לישראל 1000 מבני הקהילה שילדיהם נמצאים בארץ".

אתמול פורסם בתאגיד כאן כי רבה הראשי של קריית גת, משה הבלין, פסל את כלל יהודי אתיופיה המועסקים בבית אוכל מלעבוד בעסק. בתחקיר שומעים את הבלין מטיל ספק ביהדות של העובדות האתיופיות ודורש הוכחות לכך שהן באמת יהודיות, אחרת לא יוכלו לבשל בחברת הקייטרינג. לחברת הקייטרינג יש כשרות מהדרין ובמשך שנים לא הייתה בעיה עם הכשרות עד שהבלין התחיל לפקח על הנושא בעיר.

"הגזענות של הרב הבלין בקרית גת ופרשת 'בד"ץ העדה החרדית' (יינות ברקן) חשפו מציאות רעה של תפיסות גזעניות של רבנים ונותני שירותי דת כלפי יהודי אתיופיה. יש לגנות ולהוקיע אותם כפי שנהגה בעבר הרבנות הראשית" כתב עו"ד זנה, "למרבה הצער, גם הפעם, כמו בפרשת בד"ץ העדה החרדית, טוען הרב הבלין כי מסתמך הוא על הנחיות ונהלים של הרבנות הראשית – להטיל ספק ביהודי אתיופיה. התנהלותו של הרב הבלין אינה שונה מהתנהלות בד"ץ העדה החרדית, שבצדק זכה לגינוי חד משמעי על התנהלותו הגזענית.. בנסיבות אלה, ראוי לכנס לאלתר את מועצת הרבנות הראשית, לאמץ את פסיקתו הברורה של הרב עובדיה יוסף זצ"ל ולהורות על שינוי החלטת מועצת הרבנות מיום כ' בחשוון התשמ"ו, שמטילה ספק גורף ביהדות אתיופיה".

כזכור, לפני כחודשיים חשף תאגיד השידור 'כאן' כי עובדים ביקבי ברקן ממוצא אתיופים הועברו מתפקידם ונאסר עליהם לגעת ביינות בעקבות החלטת מנהל המפעל, הנמצא בקיבוץ חולדה, להוסיף ליינות אישור של בד"ץ 'החברה החרדית', גוף שמטיל ספק ביהדותם של העובדים האתיופים. בעקבות לחץ ציבורי, הוחזרו העובדים לתפקידם.

במקביל, היחידה לתיאום המאבק בגזענות פנתה לנציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, בבקשה לבדוק האם בהתנהלות הרב הבלין יש משום עבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

פעילים במפלגת העבודה ופעילים חברתיים נוספים יערכו הערב הפגנה בקריאה להדיח את הבלין מתפקידו. ההפגנה, תחת הכותרת "יאללה הבלין הביתה", תיערך בשעה 18:00, מול הרבנות הראשית לישראל.

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני אמר כי "איש מדון ומסית כמוהו אינו ראוי למלא שום תפקיד ציבורי במדינת ישראל. אסור לנו לאפשר לסיפור הזה לעבור. היום יוכיח הציבור כי אינו מוכן יותר לשבת בשקט – לא נבליג על דברי השנאה, הגזענות והביזוי המסוכנים הללו, המופנים כלפי קהילה יהודית שלמה במדינת ישראל, ולא נאפשר לגזען מתועב הזה להמשיך במלאכת ההסתה המלוכלכת שלו. יאללה הבלין, הביתה". במקביל שיגר הבוקר חרמוני מכתב למועצת הרבנות הראשית בו הוא דורש להדיח מידית את הרב הבלין.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) שלחה בעקבות המקרה מכתב אל ראש הממשלה ויו"ר וועדת השרים המיוחדת לשילוב יוצאי אתיופיה המתכנסת היום, בדרישה כי יתייחס לנושא בפתח הישיבה. "האירועים הללו מבטאים גזענות קשה וממוסדת", כתבה, "באירוע האחרון בקריית גת, ובשל העובדה כי מדובר בזרוע הארוכה של הרבנות הראשית, ההתייחסות היא מגוננת על הרב הראשי של קריית גת, ולא חלילה על העובדות המסכנות, שאחרי עשור לפתע צץ חשש ביחס ליהדותן".

נחמיאס ורבין פנתה גם לשר לשירותי דת, הרב דוד אזולאי, בדרישה כי יקים ועדה בראשותו לבחינת "הדרכים, המשפטיות והאתיות, להתמודדות עם תופעת הגזענות כנגד אזרחי ישראל היהודים ממוצא אתיופי במערכי הכשרות השונים, וברבנות הראשית לישראל תחילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!