דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלי נשק

"האקדח על השולחן" / חודש לאחר ההכרזה על הרפורמה: ייבחנו תהליכי הוצאת רשיון הנשק

השר ארדן הכריז על רפורמה שתאפשר למאות אלפי אזרחים ישראלים להוציא רישיון לנשק בקלות | המטרה: הגברת תחושת הביטחון | התוצאה: התנגדות, בעיקר בקרב ארגוני נשים שטוענות: ריבוי כלי נשק = ריבוי נרצחות ותאונות | עכשיו מקימים ועדה

מניע עסקי או לאומני? (צילום: Shutterstock)
מניע עסקי או לאומני? (צילום: Shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הקים ועדת פיקוח ומעקב אחר יישום רפורמת רישוי כלי הנשק שהשיק לאחרונה. הוועדה, שתבחן בין היתר את תהליכי רישוי הנשק החדשים, הוקמה כחודש לאחר שהתבחינים החדשים יצאו לדרך. לאחרונה, פנתה קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" לארדן בבקשה לשנות את התבחינים המורחבים, זאת לפני עתירתה לבג"צ בנושא.

כזכור, לפני כחודש העביר ארדן תבחינים מורחבים לנשיאת כלי נשק, המאפשרים למאות אלפי ישראלים נוספים לשאת עמם נשק במרחב הציבורי והפרטי. על פי התבחינים, יוצאי יחידות קרביות בצה"ל, כמו גם קצינים מדרגת סגן ונגדים מדרגת רס"ר, גם לאחר סיום שירותם במילואים, יורשו לשאת נשק. קבוצה נוספת שתהיה זכאית לרישיון נשק הינה מתנדבים ביחידות מתאימות במשטרת ישראל, בהתאם לנהלים של המשטרה, וכן עובדים או מתנדבים במד"א, זק"א ואיחוד הצלה. בנוסף, מחזיקים ברישיון לכלי ירייה פרטי בתבחינים מסוימים כדין וברצף במשך 10 שנים ומעלה יוכלו להמשיך להחזיק בכלי ירייה, גם ללא המשך הוכחת עמידה בתבחין.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).

שינוי זה הגיע כחלק מרפורמת הנשק אותה מקדם ארדן, שלוותה בביקורת ציבורית נרחבת כנגדו. כך לדוגמה, קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", בה חברה שדולת הנשים בישראל וארגונים נוספים, ביקרה בחריפות את הרפורמה, בטענה כי מאות אלפי נושאי נשק במרחב הציבורי עלולים להוות סכנה לעצמם ולסובבים אותם. לאחרונה, הודיעה קואליציית הארגונים לארדן כי אם לא יבטל את הרחבת תבחיני כלי הירייה אותה אישר לפני כשבועיים, תעתור לבג"צ כנגד התבחינים המורחבים.

היום, הודיע ארדן על הקמת ועדת פיקוח ומעקב אחר יישום הרפורמה. הוועדה תציג את מסקנותיה והמלצותיה לשר בתוך 90 יום. בראש הוועדה יעמוד ניצב בדימוס דן רונן, ששימש כראש אגף מבצעים וכמפקד מחוז צפון במשטרה. חברי הוועדה הנוספים יהיו ד"ר גלית שאול, מנכ"ל מרכז רקמן לקידום מעמד האישה; פרופ' בועז גנור, מנכ"ל ומייסד המכון למדיניות נגד טרור (ict) ותנ"צ (בדימ') עו"ד יעל אידלמן ששימשה יועצת המפכ"ל לענייני נשים.

הוועדה תבחן את כלל הליכי קבלת הרישיון, חידושו או שלילתו. הוועדה תבחן את כלל הדרישות המוצגות למבקש הרישיון, את המידע העומד בפני פקיד הרישוי, הליך ביצוע הריאיון האישי עם המבקש והמידע העומד לרשות פקיד הרישוי. כמו כן תבחן את אחריותו של מדריך הירי והדרכים לחיזוק הפיקוח והבקרה על פעילות המטווחים והפיקוח על החובות המוטלות על מבקש רישיון גם לאחר קבלת הרישיון כמו למשל התקנת כספת בבית חצורך איחסון בטיחותי של הנשק ועוד.

עד היום נרצחו ב-2017 17 נשים בידי הקרובים להן (צילום: יהל פרג')
עד היום נרצחו ב-2017 17 נשים בידי הקרובים להן (צילום: יהל פרג')

ארדן מסר כי הרפורמה לרישוי כלי נשק שהוביל, "במטרה לחזק את הביטחון האישי והמענה לפיגועי טרור התבצעה לאחר עבודת מטה ארוכה וגם בשדרוג דרישות ההכשרה ממבקשי ומחזיקי הרישיונות, כדי להבטיח שמי שמחזיק בנשק יהיה כשיר לכך. כעת, לאחר שמהלכים אלו הושלמו, הוריתי גם על קיום הליך של פיקוח אחר תהליך קבלת הרישיון, לוודא שכל שלב נבדק בצורה המיטבית ומפוקח על ידי אגף רישוי כלי ירייה במשרד".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!