דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרס נובל 2018

פרס נובל 2018 / פרס נובל לפיזיקה יוענק לשלושה חוקרים על פיתוחים בתחום הלייזר

ארתור אשקין האמריקאי, ג'ראר מורו הצרפתי ודונה סטרקילנד הקנדית יחלקו את הפרס, כך הודיעה האקדמיה המלכותית למדעים בשוודיה | סטריקלנד היא האישה השלישית בכל הזמנים לזכות בפרס הפיזיקה

זוכי פרס נובל בפיזיקה (איור: Niklas Elmehed באדיבות  Nobel Media AB 2018)
זוכי פרס נובל בפיזיקה (איור: Niklas Elmehed באדיבות Nobel Media AB 2018)

פרס נובל לפיזיקה יוענק השנה לשלושה מדענים על עבודתם עם קרני לייזר. ארתור אשקין מארה"ב יקבל חצי מסכום הפרס (9 מיליון קרונות, כ-3.6 מיליון שקלים). את החצי השני יחלקו ז'ראר מורו הצרפתי ודונה סטריקלנד הקנדית.

האקדמיה המלכותית למדעים בשוודיה, שבחרה את השלושה, מסרה כי אשקין, בן ה-96, פיתח "מלקחיים אופטיות" המאפשרות ללכוד חלקיקים מזעריים, כמו וירוסים, מבלי לפגוע בהם.

סטריקלנד ומורו עזרו בפתוח הבזקי לייזר קצרים אך עוצמתיים, להם מגוון שימושים הענפי התעשייה והרפואה. סטריקלנגד היא האישה הראשונה לזכות בפרס נובל מאז 2015 והשלישית בלבד בכל הזמנים לזכות בפרס לפיזיקה. קדמו לה מארי קירי ב-1903 ומריה גופרט-מאייר ב-1963.

"ברור שאנחנו צריכים לציין את פועלן של הנשים בתחום הפיזיקה, כי אנחנו נמצאות שם. אני מקווה שעם הזמן הדברים יחלו לנוע בקצב מהיר יותר", אמרה סטריקלנד בשיחת טלפון עם האקדמיה אחרי ההודעה על זכייתה.

אתמול (שני) הוכרזו פרופ' טסוקו הונג'ו מאוניברסיטת קיוטו ופרופ' ג'יימס אליסון מאוניברסיטת טקסס, כזוכי הפרס לרפואה. השניים הובילו מחקר שמאפשר לפגוע ביכולתם של תאים סרטניים להתגונן מתאים של מערכת החיסון.

זוכי פרס נובל בכימיה יוכרזו היום מחר, וביום שישי הקרוב יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשלום. הזוכים בפרס לכלכלה, שטכנית אינו פרס נובל (הוא מוענק על ידי בהנק במלכותי של שוודיה ואינו חלק ממורשתו של אלפרד נובל) יוכרזו ב-8 באוקטובר.

בחודש מאי השנה הודיעה האקדמיה השבדית, הפרס לספרות לא יחולק השנה על רקע טענות להטרדה מינית במוסד ופרשיות נוספות בגוף המכובד, זו הפעם הראשונה מאז 1943.

בהודעה רשמית מטעם האקדמיה נמסר כי הפרס של 2018 יינתן בשנה הבאה, וכך למעשה ב-2019 יוענקו שני פרסים. ההחלטה התקבלה בפגישה שבועית בשטוקהולם של חברי המוסד, וזאת בעקבות ההסכמה שהאקדמיה לא ערוכה בימים אלו לבחור חתן לפרס לאחר שורה של טענות להטרדה והתעללות מינית בשורות המוסד, כמו גם טענות לעבירות כלכליות.

מהאקדמיה השבדית נמסר כי "ההחלטה התקבלה על רקע ההיחלשות הנוכחית של המוסד והאמון הציבורי המעורער באקדמיה. העבודה על בחירת חתן לפרס נמצאת בשלב מתקדם ותמשיך כרגיל בחודשים הקרובים, אבל האקדמיה צריכה זמן כדי להשיב לעצמה את מלוא התפקוד, לערב מספר גדול יותר של חברים פעילים ולהשיב את האמון בעבודה שלה לפני שהיא מכריזה על חתן הפרס בספרות הבא".

ז'אן קלוד ארנו, האדם במרכזה של הסער, הורשע השבוע באונס אישה בשנת 2011. על ארנו נגזר עונש של שתי שנות מאסר, העונש המינימלי על עבירות מסוג זה.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!