דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

ההפקרות נמשכת / תחקיר ערוץ 10: פועלים העובדים בגובה אינם מוכשרים כנדרש בחוק

התחקיר של העיתונאי מתן חודורוב, חשף כי במקום 9 שעות כוללות, מאפשרים מדריכי בטיחות מענק תעודת 'עובד בגובה' לאחר פחות מחצי שעות הכשרה | "אין מצב שהמודרך, במיוחד כשהוא חדש, יצא עם ידע שהוא יכול ללכת, מה שנקרא, בצורה בטוחה באתרי בנייה"

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תחקיר חדשות ערוץ 10 חשף שלשום (שלישי) את ההפקרות בתחום ההכשרות לעבודה בגובה בענף הבניין, הפקרות שגבתה רק השנה חיים של 30 עובדים. הערב צפוי להיות משודר חלקו השני.

על פי הנוהל, נדרש עובד בגובה ל-90 דקות הכשרת מבוא עיוני, אחר כך תרגול בן 80 דקות לעמידה על סולמות, ו-10 דקות נוספות לעבודה מעשית. הכשרה לעבודה על פיגומים דורשת שעה עיונית אחת ושעתיים בשטח, ולעבודה על גגות – הכשרה בת שלוש שעות ורבע. סך הכל דורשת ההכשרה המלאה לכלל העבודות בגובה למעלה מתשע שעות. בכתבה נשמעו הקלטות בהן תחקירני הערוץ מבקשים להירשם לקורסים של מספר מכוני הכשרה, מציינים במפורש כי מעולם לא עברו קורס דומה, ונענים שהקורס ייקח שעתיים-שלוש בלבד.

"אין מצב שהמודרך, במיוחד כשהוא חדש, יצא עם ידע שהוא יכול ללכת, מה שנקרא, בצורה בטוחה באתרי בנייה", אמר בהתייחס למוצגים אבי ג'נח, מומחה לבטיחות ומדריך בטיחות בבניה, לכתב ערוץ 10 מתן חודורוב. "אדם הולך לעבוד עם אישור עבודה בגובה בכיס, והסיכוי שלו ליפול או להפצע כתוצאה מנפילה מגובה הוא קיים ואף גבוה… חד משמעית בגלל דברים כאלה קורות תאונות עבודה".

במקרה נוסף הצליחו תחקירני הערוץ להשיג תעודות הכשרה בגובה לעובדים שלא השתתפו כלל בכל הדרכה שהיא. כל שנדרשו, היה לשלוח למדריך הבטיחות את תעודות הזהות של העובדים ושם בית העסק. "זה ביני לבינך, אני רוצה לעזור לך כמה שאפשר", אמר המדריך לתחקירן בטלפון. התעריף – 150 שקל לעובד. במצלמה נסתרת צילמו גם את המפגש עם מדריך הבטיחות חאלד, אשר מוסר לידיהם את התעודות. "מה שחשוב זה שיחתום פה שאין לו בעיות רפואיות, והוא הבין את ההסבר, ואני כדי שיהיה הכל תקין, תקין, תקין, תקין – חייב לצלם אותו עם רתמה וקסדה. אז לסמוך עלייך לעשות את זה מחר? אם אתה תהיה איתי ישר, אני איתך לאורך כל הדרך". בתעודות השיקריות חתם חאלד כי העובדים עברו הדרכת מבוא כללית, סולמות, גגות – וכל סוגי הפיגומים.

"זה נתפס בארץ ככסת"ח", הסביר מדריך הבטיחות אמיר ספיר, "הקבלנים והמעסיקים אכפת להם שיהיה להם אישור עבודה בגובה. מעניין אותם האישור, פחות ההדרכה… אנחנו קוראים להם אישור תחנת 'תחנת דלק', כי המדריך פוגש את הקבלן או מנהל העבודה בתחנת דלק, מקבל את הצ'ק, מוסר את התעודות. זו תופעה נפוצה מאוד וידועה לכולם ".

כזכור, לפני החגים הבהיר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, כי ארגון העובדים יכריז בתקופה הקרובה על סכסוך עבודה כללי במשק, על רקע משבר הבטיחות בענף הבניין, במידה והמדינה לא תאמץ את המתווה המוצע לצמצום התאונות. המתווה כולל בין היתר הגברת הפיקוח והאכיפה ותקני כוח האדם המיועדים לכך,  אכיפת החובה לשימוש בריתמה מעוגנת בעבודה בגובה, שפעמים רבות אינה נאכפת כיום,  קביעת חובת הכשרות מינימליות תקופתיות לכל עובד בענף, במודל הדומה לחובה הקיימת כבר כיום בהסכמים הבילטארליים להבאת עובדי בניה זרים לישראל ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!