דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זקנים

והדרת פני זקן / השרה גילה גמליאל משיקה תכנית חדשה להגן על זקנים מפני "עוקצים"

לצורך התכנית מנסה השרה לשוויון חברתי לגייס את חברות הסלולר שלא רק שנמצאו בעצמן כמקדמות עיסקאות יקרות לקשישים תוך ניצול חוסר התמצאותם במחירי השוק ופיתוחים טכנולוגיים - אלא גם שולטות בתשתית שמאפשרת את מרבית מעשי הנוכלות

צרכני תקשורת סלולרית (צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי / פלאש 90).
צרכני תקשורת סלולרית (צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, הודיעה הבוקר (חמישי) כי תזמן בימים הקרובים את ראשי חברות הסלולר ותדרוש מהן להתגייס למאבק בתופעה של "עוקץ" קשישים. בתגובה לתחקיר של ורד גולדמן, שפורסם הבוקר בידיעות אחרונות בנושא, כתבה השרה גמליאל בחשבון הטוויטר שלה: "מי אתם אנשים שמרוויחים כסף מעוקץ קשישים? בימים הקרובים, אזמן את ראשי חברות הסלולר ואדרוש מהן להפסיק את הגזל!". בתחקיר נמצא שחלק מחברות הסלולר משווקות לקשישים מכשירים וקווים במחיר יקר יותר מאשר לצעירים כאופציה ראשונה, ורק לאחר בירור יסודי ועיקש ניתן לשמוע על מסלולים מוזלים יותר.

לשרה גמליאל אין סמכות לזמן אליה את ראשי חברות הסלולר והיענותם להזמנה תהיה וולנטרית. מי שיכול לזמן אותם הוא משרד התקשורת, שלא הביע עניין בסוגיה ולא היה מעוניין להגיב לכתבה זו. לאחרונה אף התראיין מנכ"ל המשרד, נתי כהן, לגלובס שם אמר כי הוא לא המשרד לענייני צרכנות ולא רוצה שזה יהיה התפקיד שלו ובכך אישש מדיניות מתמשכת של אכיפה מינימלית או היעדר אכיפה מוחלט מצד המשרד, לצד אי טיפול בתלונות של צרכנים.

חברות הסלולר הן הבעיה או הפתרון?

המשרד לשוויון חברתי החליט להשקיע 15 מיליון שקלים בתכניות כוללת להגנה על קשישים מפני ניצול, כאשר בראיית המשרד חברות הסלולר אינן הבעיה, אלא דווקא חלק מהפתרון. כשחברות לשיווק מוצרים בטלפון מנצלות את תמימותם של קשישים או את חוסר הבנתם לגבי מהות העסקאות שנעשות במכר מרחוק, הן נשענות על תשתיות מסחריות שמספקים להם הבנקים, חברות האשראי וחברות הסלולר. יותר מאשר שהשרה מעוניינת לטפל בחברות הסלולר, שכאמור אינן בסמכותה, היא מעוניינת לגייס את עזרתן בנטרול המנצלים דרך חסימת השימוש שלהם בתשתיות. כמו כן, השרה מתכוונת להקים מאגר מספרי טלפון שנקרא בשיטת "אל תתקשר אלי" אשר מחייב את מי שעוסק בשיווק בטלפון שלא לשווק דרך מספרי הטלפון הרשומים במאגר.

חלק מהדחיפה לפעולה בתחום קשורה לחשיפות של יונה לייבזון, כתבת חברת החדשות, לגבי ניצול קשישים באמצעות שיווק טלפוני.

חוויות קשות של הדרה

בעיה נוספת שנמצאת על שולחן המשרד לשוויון חברתי היא הדרת אוכלוסיות שחסרות אוריינות טכנולוגית, ברובם קשישים. כך למשל, בסניפי בנק הפועלים הוצאו משימוש עמדות הכספרים המסורתיות לטובת הוצאת מזומן באמצעות כרטיס מגנטי בלבד. כאשר הגיעה קשישה בת 89 לאחד הסניפים עם ביתה, רק בעזרת אישור מיוחד ממנהל הסניף הצליחה להוציא כסף מזומן בעזרת עובד הבנק. התהליך בו פעולות ידניות עוברות אוטומציה, הוא ביסודו של דבר תהליך התייעלות שיכול לחסוך עמל וכסף רב. עם זאת, כאשר השירותים המסורתיים מבוטלים לחלוטין מי שאינו מסוגל להשתמש בשירותים דיגיטליים נותר מופקר.

רן מלמד מארגון "ידיד" קרא לבנקים להנהיג מספר שעות קבלה בשבוע, ששמורות במיוחד למי שאינו מסוגל להשתמש בשירותים הדיגיטליים, אלא שבינתיים גישה זו לא זכתה למענה. עילם לשם, מיוזמי הקבוצה להקמת בנק חדש בהתאחדות הסטודנטים מסר ל'דבר ראשון' כי ההתאחדות תהיה מוכנה לשלוח סטודנטים להכשיר קשישים ואחרים לשימוש במערכות דיגיטליות.

ל'דבר ראשון' נודע כי גם גורמים ממשלתיים עומדים ליזום תכנית כזו במימון ציבורי, על בסיס אותו עיקרון – הכשרת אנשים חסרי אוריינות טכנולוגית לשימוש באמצעים החדישים, על בסיס ההנחה כי מדובר בתהליך טכנולוגי שאי-אפשר או לא כדאי לנסות לשנות אותו. הבעיה בגישה זו, היא חיזוק התחושה בקרב האנשים ש"הם לא בסדר", למרות שהם יודעים להתנהל בדיוק כפי שהתנהלו מול הבנקים ורשויות אחרות במשך עשרות שנים, בעוד שמי ש"לא בסדר" ומכתיב שינויים אלו הממסדים ולא האזרחים. עד כה לא נמצא הגורם המוסמך שחושב שיש להציע מסלולים מקבילים של הכשרה ומתן שירות מותאם לקשישים, כשצעירים מקבלים יותר ויותר שירותים באופן דיגיטלי במגוון צורות, תוך השקעת משאבים לא מעטים מטעם חברות מסחריות בשדרוג מערכות שירות הלקוחות ונדידה הדרגתית משירות אנושי בסניפים או בטלפון, לשירותים דיגיטליים.

התכנית החדשה של המשרד לשוויון חברתי להגנה על קשישים:

הגברת ענישה: במסגרת התכנית, תקודם חקיקה שתחמיר את הענישה והקנסות לחברות שיונו אזרחים ותיקים.

מוקד טלפוני לפניות אזרחים ותיקים שנפלו קרבן להונאות טלפוניות: במסגרת התכנית, יוקם מוקד אשר יספק לאזרחים הוותיקים מענה באשר לזכויות, לנהלים ולדרכי ההתמודדות, וכן יטפל בתלונות למול החברה שהונתה אותם, למול חברות האשראי, למול הבנקים וכל כיוצא בכך, במטרה לספק ליווי מיטבי לאזרחים הוותיקים שנפגעו.

סיוע משפטי: במסגרת התכנית, יינתן ייעוץ משפטי לאזרחים הוותיקים שנפגעו ואף סיוע משפטי לטיפול בתובענות פרטיות של האזרחים הוותיקים למול החברות והגופים שהונו אותם.

העמדת פלטפורמות דיגיטליות לסיוע במאבק בתופעה: במסגרת התכנית, יפעל המשרד לשוויון חברתי להעמדת כלים דיגיטליים להתמודדות עם תופעת העוקץ הטלפוני, כדוגמת מאגר "אל תתקשרו אליי", שהמשרד לשוויון חברתי מקדם יחד עם משרד הכלכלה והרשות הלאומית להגנת הצרכן בימים אלו.

קמפיין הסברה: במסגרת התכנית, יקדם המשרד לשוויון חברתי קמפיין ציבורי נרחב שמטרתו הגברת ערנות ציבורית לתופעה, סיוע בזיהוי מעשי הונאה, דרכי התמודדות איתם ועוד.

גיוס המשק: במסגרת התכנית, יפעל המשרד לשוויון חברתי לרתימת החברות הפיננסיות למאבק משותף בתופעת העוקץ הטלפוני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!