דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברזיל

בחירות בברזיל / ערב הבחירות בברזיל: דיווחים גוברים על תקריות אלימות וגזעניות

שריפת ספרים, תקיפת להט"בים והפגנות סוערות: מערכת הבחירות הסוערת חושפת את מצבה השברירי של אחת הדמוקרטיות הגדולות בעולם | ישראלי שחי בריו: "למרות התגברות האנטישמיות, אמירות פרו ישראליות ופחד מהשמאל מחזקות את מועמד הימין בקרב יהודים"

בחירות בברזיל, מפגינים תומכים במועמד ז׳איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
בחירות בברזיל, מפגינים תומכים במועמד ז׳איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ערב הבחירות בברזיל והמתח ברחובות שובר שיאים: היום (ראשון) יערכו בחירות דרמטיות במדינה החמישית בגודלה בעולם. למרות שההכרעה צפויה להתקבל רק בסיבוב שני, המתח במדינה גובר עד כדי דיווחים מתגברים על מקרים של אלימות וגזענות. הרוחות סוערות בעיקר סביב מועמד הימין הקיצוני בולסונארו, המעורר בחלק מהברזילאים זיכרונות מימיה כדיקטטורה, וידוע בעמדותיו הקיצוניות כלפי מיעוטים, להט"בים, ארגוני עובדים ומעורבות הצבא במדינה. לטענת מקומיים, הקמפיין שמוביל בולסונארו מעורר רוחות אנטי דמוקרטיות בחברה הברזילאית, ומגביר את הניגוד בין המתמודדים המרכזיים.

אז בתקציר (לפירוט מעמיק יותר לחצו כאן) מי נגד מי?

על פי הסקרים, שני מועמדים צפויים לעבור את הסיבוב הראשון היום:

מהצד הימני הקיצוני של המפה ניצב ז׳איר בולסונארו, סרן במילואים מהצבא הברזילאי, איש המפלגה הסוציאל ליברלית PSL מגינת הדיקטטורה הצבאית, התומכת באופן גלוי בעינויים ומציגה שלל עמדות מיזוגניות והומופוביות וגזעניות. עם ססמת קמפיין בחירות של ׳ברזיל מעל הכל, אלוהים מעל הכל׳, יש המכנים אותו פאשיסט. הוא כבר הזהיר מפני קונספירציה של מפלגת הפועלים שנועדה למנוע את ניצחונו בבחירות, והכריז שלא יקבל את תוצאותיהן אם לא ייבחר, ורמז לאפשרות של הפיכה צבאית (לאחר מכן סגנו טען שחזר בו). בולסונארו שלאחר ביקור בישראל הוסיף לשמו את השם משיח, מוביל בסקרים עם 32%.

ממפלגת הפועלים (PT) – שהייתה בשלטון עד לפני הדחתה של הנשיאה רוסף לפני שנתיים וחצי, שבראשה עומד כעת פרננדו חדאד במקום השני בסקרים עומד עם 21%. חדאד סומן בבחירות כמתמודד שבמידה והנשיא לשעבר לואיס איגנסיו דה סילבה, המכונה 'לולה', לא יוכל להתמודד בבחירות הוא יוביל את המפלגה.

מועמדים נוספים הם : סיירו גומס ממפלגת ה-PDT הנחשבת שמאל גם כן. למרות שהוא זוכה בסקרים האחרונים לתמיכה של כ-11%, רבים בשמאל עדיין תולים בו תקוות. מועמדים המזוהים עם ההון הגדול, ג׳ראלדו אלקמין, מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הברזילאית (PSDB) עם 9% הצבעה בסקרים  והנריקי מאירליס מהתנועה הדמוקרטית הברזילאית (PMDB), עם 2% הצבעה.

ליהודי ברזיל הפעם יש יחס כפול לבחירות. מהצד האחד בולסנרו התבטא באופן חיובי כלפי ישראל אך מהצד השני ישנה עליה של אנטישמיות מורגשת בחסותו. בברזיל יש כ-100,000 יהודים היום, 25 אלף מתגוררים בריו דה ז'נרו, 60 אלף בסאו פאולו, 10,000 בפורטו אלגרה ועוד אלפים נוספים מפוזרים. אסי גרברז, אזרח ברזיל, ישראלי, שליח הסוכנות היהודית ושליח השומר הצעיר בברזיל מספר:

"הרגשות בבחירות האלו מועצמות יותר ממערכת בחירות רגילה. יש פה הקיטוב קיצוני שאנחנו מתעסקים פה עם מועמד שמתבטא באופן קבוע בהתבטאויות לא דמוקרטיות. יש חשש גדול ממה שיבוא. בשבועות האחרונים יש אלימות ורגרסיה של הדמוקרטיה הברזילאית. זה מתבטא ברחובות וברשתות. אלימות מתפשטת, התקפות יומיומיות נגד להט"בים. הם שרים שירים כמו 'בולסנרו יבחר ויהרוג את ההומואים.'

"לפני 5 ימים ברובע מפותח מאד בסאו פאולו הייתה הפגנה קטנה של תומכי בולסונארו שנטפלו לאנשים עם יריות באוויר ואלימות. יש מחוות נאו נאציות ואנטישמיות. אנשים מצביעים במוהל יד ורואים צלבי קרס. התבטאויות אנטישמיות יוצאות דופן. יש דף פייסבוק יהודים מאוחדים כנגד בולסאנרו. יש מאות תגובות אנשיטמיות כמו: "הייתי עונה לך אבל שכחתי להביא את הגז."

גרברז אף מספר כי נתקל באופן אישי בקריאות גזעניות. "בחוק הברזילאי יש סעיף בחוק נגד התבטאויות גזעניות. לפני יומיים הלכתי בריו וראיתי אדם צועק בקול רם 'אם בולסנרו יעלה ניסגר חשבון עם כל מי שחושב שזה הבית שלו', כשהוא מפרט מיעוטים שונים ביניהם יהודים, וכל זה ליד זוג שוטרים. אני עברתי ליד השוטרים שהסכימו איתו, ואמרתי להם: 'סליחה שוטרים אני יהודי, מותר לו להגיד את זה זה לא נגד החוק?' הם הסתובבו והלכו".

לדבריו הסיפור האמתי הוא שהחברה הברזילאית טרם התאוששה משנותיה כדיקטטורה, ובחסות העליה של בולסאנרו יותר ויותר קולות אלימים ואנטישמיים נותנים לעצמם דרור. "לפני יומיים פרצו לאוניברסיטה ציבורית בריו תומכיי בולסונארו והשמידו ספרים בעד הדמוקרטיה. בבית ספר בלחץ ההורים החרימו ספר נגד אלימות ועכשיו הנוער שובת. יש ממש איום אמתי ופיזי של חבורות מסתובבות ומחפשות- עם סטיקר- "לא הוא". אם רואים אותך עם הסטיקר הזה יכולים ממש להתעלל בך. קורה פה כל הזמן."

למרות זאת הוא מסביר שיהודים רבים יצביעו לו בגלל אמירותיו בעד ישראל."הוא הצטלם ליד דגל ישראל. הוא אומר שהוא אוהב את היהודים כי היהודים הם בעצם נוצרים אז אין בעיה אתם".

אך לא זו הסיבה היחידה שמועמד הימין קוסם למצביעים היהודים. "רוב היהודים הם במעמד גבוה והם כועסים על שלטון הפועלים PT ששלט הרבה זמן. הם אומרים אנחנו נצביע לו כדי למנוע עליית שמאל ואנחנו בטוחים שיהיה בסדר ולא תהיה דיקטטורה. עדיף לנו למנוע את השמאל המושחת כביכול".

"יש הרבה רבנים אורתודוקסים ואנשי עסקים יהודיים שהביאו תמיכה בו. מנהיגות הקהילות לא תומכות בו. לפני שבוע יצאה נייר עמדה של הפדרציה הכי גדולה שהם לא אומרים למי להצביע אבל שהקהילה שם מחויבת לריבוי דעות וכו. הם לא אומרים מילה על מי להצביע. ההתנגדות היהודית לבולסונארו מתבטאת בפייסבוק, בהפגנה- מאות יהודים כאגף בהפגנות. אך מסביב התחושה היא שיותר ויותר בוחרים להצביע לו להילחם באיום הקומוניסטי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!