דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

נאבקים בתאונות / הממשלה תדון בתוכנית משרד התחבורה להתמודדות עם האופניים החשמליים

הצעת ההחלטה של המשרד כוללת הטלת חובת הכשרה לרוכבים, חובת חבישת קסדה ואיסור על שדרוג האופניים באופן שמפחית את בטיחותן | בעיה חשובה שההצעה לא פותרת: היעדר הכיסוי הביטוחי

רוכב אופניים חשמליים. "התאונות נהפכו למכת מדינה" (צילום: shutterstock).
רוכב אופניים חשמליים. "התאונות נהפכו למכת מדינה" (צילום: shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה צפויה לדון היום (ראשון) בהצעות של משרד התחבורה להחמרת החקיקה והאכיפה לגבי רוכבי אופניים חשמליים. הצעדים העיקריים: הטלת חובת הכשרה, חבישת קסדה בדרך עירונית, חובת התקנת מחזירי אור, פנסים ורכיבה עם אפוד זוהר בחשכה ובמקביל איסור חוקי על שדרוג האופניים באופן עצמאי. ההצעות הן מתחום הבטיחות בלבד, ולא מתייחסות ישירות לסוגיית האופניים החשמליים כרכב מנועי, מה שמשאיר את סוגיית היעדר הכיסוי הביטוחי לרוכבים פתוחה.

על פי דברי ההסבר להצעת ההחלטה "להגברת בטיחות הפעלתם של אופניים עם מנוע עזר וקורקינט ממונע", עליה אמורה הממשלה להצביע, בישראל ישנם מעל 250 אלף אופניים חשמליים ומספר הנפגעים בתאונות דרכים על כלי זה או ממנו נמצא במגמת עליה עקבית – מ-1,500 נפגעים בשנת 2015 ל-2,200 בשנת 2017. ההצעה לא משנה את הנחיות פקודת התעבורה, שלא מחייבת רישום ורישוי של הכלים הללו, "בכדי לאפשר שימוש יעיל וקל בהם", אך מציעה להטיל חובות שונות על הרוכבים, בכוונה לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים.

כשירות הרוכב

לפי ההצעה, רק רוכבים בעלי רישיון נהיגה, או כאלו שנגשו למבחן תיאוריה, או שעברו הכשרה ייעודית יורשו לרכב על אופניים חשמליים. את ההכשרה הייעודית תקבע הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והיא תכלול את התכנים "הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה".

מי שלא ילמד את התכנים במסגרת בית הספר, יוכל להירשם לקורס במסגרת שתקבע הרשות. המשטרה ומשרד התחבורה יזדקקו לממשק בדיקה, שיוכל לאמת בשטח האם הרוכבים אכן רשאים לרכב על אופנים חשמליים.

הגברת האכיפה והענישה

במשרד התחבורה מציעים לתקן תקנות שיקבעו שרוכבים בגירים (מעל גיל 18) יחויבו בחבישת קסדה בדרך עירונית; רכיבה שאינה מורשית תדחה בשנה את הגיל בו זכאי הרוכב להוציא רישיון נהיגה בכלי רכב ממונע; תיאסר רכיבה בשכרות וכן רכיבה ללא אפוד זוהר בחשכה. ייאסר שדרוג של האופניים עצמם, בצורה המפחיתה את בטיחות הכלי.

על כל מפרי הוראות אלו יוטלו קנסות. הקנס על רכיבה ללא קסדה יעלה מ-250 ל-1,000 שקלים, ומשווק שייתפס במכירת כלי לא תקני ייקנס ב-10,000 שקלים. משטרת ישראל תזכה לתוספת משאבים בכדי שתוכל לאכוף את ההחלטות החדשות.

השאלות הלא פתורות

לפי ההצעה, משרד התחבורה יזום הקמת צוותים מקצועיים בין משרדיים בכדי לקבל החלטות משותפות בשאלות נוספות.

  • האם לרשום כל זוג אופניים ולחייבם ברישוי ? (צוות ממשרדי התחבורה, המשפטים והפנים ידון בכך)
  • האם יסללו שבילים מיוחדים לאופניים חשמליים ולקורקינט ממונע ? (צוות ממשרדי התחבורה, בטחון הפנים, המשפטים, הפנים והאוצר)
  • האם הפרות הכללים יאפשרו את החרמת האופניים ולמי תהיה סמכות לכך ? (צוות ממשרדי התחבורה, בטחון הפנים, והכלכלה)

ללא טיפול בכאוס הביטוחי

כל ההצעות בשלב זה, ממוקדות בתחום הבטיחות בלבד, ולא מתייחסות ישירות לסוגיית האופניים החשמליים כרכב מנועי – הסוגיה שיצרה "נקודה עיוורת" בתחום הביטוח, ונידונה באופן שונה בבתי משפט, ללא פסיקות שמהוות תקדים או תחליף לחקיקה מסודרת בנושא. מצב זה משאיר את סוגיית היעדר הכיסוי הביטוחי לרוכבים וימשיך לגרום לעומס משפטי ניכר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!