דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

ירדו מהפסים / גם אתמול בוטלו נסיעות בקו נתב"ג-ירושלים - וזאת רק ההתחלה

סדרת התקלות שפוקדת בימים האחרונים את רכבת ישראל, לא רק סביב הקו החדש מנתב"ג לירושלים, מחזירה לשיח את דו"ח המבקר שהתריע על ההתנהלות הקלוקלת ואת הקשיים שמערים משרד האוצר | ואולי הפתרון הוא בכלל עדיפות לאוטובוסים

מסילת הרכבת החדשה על קו תל אביב-ירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מסילת הרכבת החדשה על קו תל אביב-ירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ברכבת ישראל מתקשים להתמודד עם ריבוי התקלות בימים האחרונים, בייחוד בקו החדש והחשמלי מירושלים לנתב"ג וכן עם העומסים הקשים שפתיחתו יצרה באזורי שיא הביקוש בין חיפה לתל-אביב. בחינת החלטות קודמות ודו"ח מבקר המדינה האחרון חושפים דחיות חוזרות ונשנות בניהול הפרויקטים, ומדגישים את השאלה – האם פתיחת הקו כעת משרתת יותר את הנוסעים, או את הצרכים הפוליטיים של שר התחבורה ישראל כץ לרשום לזכותו הישג בתקופת הממשלה הנוכחית?

גם אתמול (שלישי) בוטלו נסיעות בקו ירושלים-נתב"ג בכדי לאפשר את המשך תיקון התקלה בקטר שהתגלתה אתמול, וחייבה גרירה של רכבת שכבר יצאה לדרכה מתחנת נתב"ג בחזרה, לנסיעה שנמשכה לבסוף כ-3 שעות. למעשה, כבר בפברואר 2017 הסתיימה בדיקה של מבקר המדינה לגבי פרויקט חשמול הרכבת שחזתה באופן מרשים את הבעיות המתרחשות כעת. "במועד סיום הביקורת קיימים פערים בין תחזית חברת הרכבת לבין עמדת גורמי מקצוע שונים לגבי השלמת עבודות החשמול החיוניות לפתיחת הקו המהיר תל אביב-ירושלים. העיכובים הרבים בקידום הפרויקט מצביעים בין היתר על פגמים בתכנון ועל היערכות בלתי מספקת. השלכות העיכובים למשק רבות, הן בהיבטים כספיים והן בהיבטים של שירות לציבור", נכתב בדו"ח.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, בנסיעת הרצה בקו הרכבת המהיר לירושלים, 20 בספטמבר 2018 (צילום עמוס בן גרשום לע"מ)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, בנסיעת הרצה בקו הרכבת המהיר לירושלים, 20 בספטמבר 2018 (צילום עמוס בן גרשום לע"מ)

ניסוי בבני אדם?

ברכבת ישראל מסבירים שהקו החדש נמצא בתקופת הרצה, שנועדה לבחון את נושא השירות, לאחר שהקו עמד בבדיקות הנדרשות מבחינת בטיחות בנסיעות הרצה שהחלו עוד באמצע שנת 2017. קובי בליטשטיין, סמנכ"ל פיתוח תשתיות במשרד התחבורה, התראיין היום בתכנית "סדר יום" ברשת ב' ואמר כי "עד כה בוצעו 589 נסיעות מתוך 648 נסיעות מתוכננות – ביצוע של 90%. לולא היומיים האחרונים שיעור הביצוע היה 97%. נכון שביומיים האחרונים יש רצף תקלות. התקלה האחרונה היא לא ברשת החשמל, אלא בקטר. נכון לרגע זה, לא ברור מה גרם לה. הטסנו הלילה צוות מחברת 'בומברדיה' מצרפת והצוות לומד ובודק מה קרה".

מרכבת ישראל נמסר כי "התקלה שאירעה אתמול מתוחקרת על ידי צוותי רכבת ישראל והחברה אשר ייצרה את הקטר. מבדיקה ראשונית עולה כי התקלה אירעה ברכיב חשמלי שבקטר. כאמור, נבחן מה היה הגורם לכך. בסיום האירוע הופעלה רכבת חשמלית, שהגיעה ליעדה כמתוכנן". לפי פרסום בגלובס, אותו לא מאשרים ברכבת, הבעיה בקטר החדש נובעת מבעיה נוספת של תנודתיות באספקת החשמל מתחנות ההשנאה הזמניות המותקנות, כאשר תחנות קבועות יותקנו רק במרץ 2019.

תרומת האוצר לשיטת הזמנת הקרונות

באוצר מאשימים את הרכבת בניהול בעייתי של מכרזי רכש הקרונות, כאשר הבקשה האחרונה הוגשה ב-2017. ברכבת ישראל מספרים על בקשות מ-2015 שאושרו באיחור, כאשר משרד האוצר נוהג בדרך כלל לאשר רק חלק מהזמנת הרכש ולא את כולה. אמנם, רכש מוגזם של ציוד הוא בזבוז כספי ציבור, אך עלותו זניחה לעומת העלות הכלכלית והחברתית של המחסור בציוד המתרחש כעת.

יום ראשון עמוס ברכבת ישראל, 12 באוגוסט 2018 (צילום: shutterstock).
יום ראשון עמוס ברכבת ישראל, 12 באוגוסט 2018 (צילום: shutterstock).

כתוצאה מהזמנת רכש מאוחרת, רכבת ישראל לא תקבל קרונות ניהוג חדשים לפני אמצע 2019. קרונות חיוניים אלו מאפשרים לשלוט בקטר מצידה השני של הרכבת כאשר כיוון הנסיעה מתהפך, וללא קרונות ניהוג נוספים, פתיחת הקו חייבה פגיעה בקווים אחרים של הרכבת. יתרה מכך, הפעלת הרכבות כיום "מותחת" את רכבת ישראל לקצה. חלק מהקטרים סוחבים כיום יותר קרונות ממה שהם מיועדים במקור, ואם תיווצר בהם שחיקה מוגברת, הרכבת עלולה להפחית את תדירות הנסיעות בשל היעדר ציוד תקין. כך, הניסיון של האוצר לחסוך בכספי רכש עולה כיום לציבור בירידה משמעותית ברמת השירות ברכבת.

האם פתיחת הקו נעשתה מוקדם מדי?

הקו החדש הוא הקו החשמלי הראשון שפועל במדינת ישראל. לפי אתר הרכבת, הפעלת רכבות חשמליות אמורות לשפר מאוד את איכות השירות בכמה פרמטרים הכוללים שיפור הדיוק ועמידה בלוחות הזמנים ואף הגדלת תדירות הנסיעות. התחלת השירות החדש נעשתה ברגל שמאל, וגרמה להעמקת העומסים בקווים האחרים, בייחוד באזור ביקוש השיא בין חיפה לת"א, שבגינו מתארגנת הפגנה של נוסעים מאוכזבים ליד תחנת חוף הכרמל ביום ה'.

הבוקר כאמור בוטלו נסיעות בקו בשל עבודות לילה של חשמול המסילה שהסתיימו באיחור. ביום ראשון השבוע התרחשה תקלת מסוט (מרכיב איתות) שעצרה נסיעות לאורך כל היום לצד בעיה באחד הקטרים, ואילו בשבוע שעבר התרחש פיצוץ של צינור מים שהפריע לרכבת לנסוע. שר התחבורה ישראל כץ, התחייב בעבר לפתוח את הקו בפסח האחרון. כשהתברר שהקו אינו בשל לפתיחה, הכריז השר על דחיה לסוכות. כאשר התברר שעבודות החשמול של המסילה לא עומדות בקצב הנדרש, הוחלט לפתוח את הקו במתכונת מוגבלת – רק מירושלים לנתב"ג, ולא עד תל-אביב, כפי שהוא אמור להיות במקור. לפי בליטשטיין, ממוצע הנוסעים היומי עולה על 7,000, ומעיד על הצידוק לפתוח את הקו. הנוסעים בצפון אינם מסכימים איתו, כשהפתיחה גרמה לביטול של 20 נסיעות ביממה במקטע הכי עמוס – חיפה-ת"א.

הרכבת החדשה בתחנת יצחק נבון בירושלים 20 בספטמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
הרכבת החדשה בתחנת יצחק נבון בירושלים 20 בספטמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)

לפי הערכות הרכבת, העומס בשעות השיא ברכבות במקטע זה הוא כ-150%, כאשר העומס בקו החדש בשעות השיא הינו כ-50% ממגבלת הנוסעים של תקופת ההרצה – 400 איש ברכבת. האם חווית הנסיעה המוצלחת בקו החדש והשקט מצדיקה את הפגיעה בשאר הנוסעים? כדאי להביא בחשבון שבירושלים פועל קו רכבת רגיל וארוך יותר, הנוסע לת"א דרך בית שמש, והעיר איננה מנותקת משירות רכבות. בעמוד הפייסבוק של הרכבת נוסעים שונים מתלוננים על המהלך ומצביעים על הרצון של שר התחבורה כץ לקבל קרדיט על פתיחת הקו, כגורם שאילץ את רכבת ישראל לבצע את הסטת המשאבים על חשבון הרכבות לצפון.

עשורים של חוסר השקעה , קשיי תכנון וביצוע

ברכבת מסבירים את העומסים הכבדים בסיבות נוספות, הקשורות להיעדר אמצעי תחבורה יעילים לנסיעות קצרות, ועומסי התנועה הכבדים בכבישים. ללא השקעה מקבילה בנתיבי תחבורה ציבורית ורכבות קלות, הרי שהרכבת הכבדה מסיעה הרבה נוסעים למרחקים קצרים, וכך כל קו חדש שנפתח, מתמלא במהירות בביקוש לנסיעות. המסילות הקיימות לא מאפשרות להסיע יותר רכבות וגם הרכבת מגיעה השנה למגבלות הקיבולת שלה. ההשקעה הנדרשת בהגדלת הקיבולת – מסילות נוספות, רכבות נוספות ופרויקט חשמול הרכבת שיאפשר תוספת נסיעות בזכות הגברת מהירות הנסיעה – לא הצליחה להדביק את הביקושים.

בדיקת מבקר המדינה שהסתיימה בפברואר 2017 הייתה מאוד נוקבת בעניין הקו החדש. "מהאמור לעיל עולה כי לאורך השנים לא עמדה רכבת ישראל בלוחות הזמנים שהציבה לעצמה בפרויקט החשמול. משרד מבקר המדינה מעיר לחברת הרכבת כי שאיפתה להפעיל את הקו המהיר תל אביב-ירושלים במרץ 2018 עלולה לגרום לקיצורי דרך, לפגום באיכות הפרויקט, לפגוע בבטיחות ולהגדיל את העלות הכוללת של הפרויקט בעתיד עקב הצורך בתיקון ליקויים". תכנון הפרויקט החל בשנת 2001, כאשר בדו"חות הרכבת הוא מופיע רק משנת 2005. תקציבו הלך ותפח בערך פי 3-4 מהתכנון המקורי, אך לדחיות יש השפעה נוספת. בכדי לפעול באופן יעיל, רכבת ישראל צריכה לתאם לוחות זמנים של פרויקטים שונים. קצב ההתקדמות בפרויקט החשמול, מכתיב את סוג הקרונות והקטרים שצריכה החברה לרכוש, במקביל להתקדמות בפרויקטים של הרחבת רשת המסילות, בייחוד באזור המרכז. דו"ח המבקר חושף כיצד מועדי הסיום של פרויקטים שונים השתנו לאורך השנים והחלישו את יכולתה של הרכבת לבצע את פעולות הפיתוח באופן תקין.

עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).
עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).

מה ניתן לעשות?

דו"ח מבקר המדינה מציין כי אף שרכבות חשמליות קיימות בעולם כ-120 שנה, בישראל אין ידע בתחום זה, ורק כעת טכנולוגיה זו נכנסת לשימוש. כך למשל, הרכבת תלויה בעובדי הספקית בומברדיה שזקוקים להטסה בכדי להבין מה בעצם השתבש בהפעלת הקו השבוע. כאשר התקיים המכרז לפרויקט חשמול המסילות, המדינה לא השלימה את הליכי הרפורמה בחברת החשמל, ולכן אסרה על החברה להשתתף במכרז. כך נוצר מצב, שחברת הביצוע עם היכולות המקצועיות הגבוהות ביותר בישראל בתחום החשמל הייתה מנועה מהשתתפות בפרויקט החדש והרגיש.

בהיעדר כל פתרון מיידי למצב ברכבת, אמר ל'דבר ראשון' עמירם סטרולוב, מומחה תחבורה, כי צעד החירום המיידי, הזול והאפקטיבי ביותר הוא הכשרת יותר נתיבי תחבורה ציבורית לאוטובוסים, כמו הנתיב שהוכשר בשולי כביש החוף מאזור נתניה לתל-אביב. לטענתו, בדיקה של עיתונאים העלתה כי בשעות העומס, הנתיב מקצר את הנסיעה ב-20 דקות לעומת רכב פרטי, ושיטה זו ניתנת להפעלה בקלות יחסית ברבים מכבישי ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!