דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרשנות / מערכת הבריאות יעילה? "סקר השחיקה" מראה על חשבון מי

מנכ"ל משרד הבריאות התגאה בכך שהמערכת בראשה הוא עומד דורגה במקום ה-6 במדד היעילות העולמי | תוצאות הסקר שפורסם הבוקר לא מותירות מקום לספק - עובדי המערכת ואנחנו והם משלמים על תואר ה"יעילות" מחיר כבד | פרשנות

מערכת הבריאות בישראל. צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90
מערכת הבריאות בישראל. צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התגאה בחודש שעבר ביעילות של מערכת הבריאות שלנו, כשהוא מסתמך על ניתוח שערך אתר בלומברג. האתר של חברת הפיננסים דרג את מערכת הבריאות הישראלית במקום ה-6 במדד היעילות העולמי. תוצאות סקר השחיקה שפרסם היום (חמישי) המשרד שבראשו בר סימן טוב עומד, מראים בדיוק על חשבון מי מגיעה היעילות הזו – עובדי מערכת הבריאות, שנאלצים לקרוס תחת הנטל.

הסקר המתפרסם היום, בו נשאלו מעל ל-40 אלף עובדי בריאות על רמת השחיקה שהם חשים במהלך עבודתם, אינה מותירה מקום לספק – המחיר האישי שהם משלמים בשל דלות המשאבים שמופנית לכיוון המערכת הוא גבוה, אפילו גבוה מאוד. והשורה התחתונה היא אף יותר קשה – השחיקה הזו משפיעה באופן ישיר על טיב השירות שאנחנו מקבלים במערכת. אז מה אם היא יעילה? למעט סיפוק מסוים בשל השורה הסטטיסטית אצל ראשי המערכת, למטופלים, כלומר לנו – זה לא אומר כלום.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

העניין הוא שבמערכת הבריאות מודעים לכך, וזו אולי הסיבה שחשוב להם לפרסם לראשונה סקר מהסוג הזה, גם אם ראשיה מתגאים מדי פעם בניתוח כזה או אחר. היעילות הזו אינה מגיעה כתוצאה מרצון אישי שלהם. היא תוצר שהתגבש בשל מדיניות "השמיכה הקצרה" – להחזיק את המערכת בתת-תקצוב, עם גירעונות תמידיים ו"מפוקחים". מדובר במדיניות ארוכת שנים שמנהיג אגף התקציבים במשרד האוצר, ובמערכת הבריאות קוראים לעתים קרובות לשנות אותה. לא בטוח אם סקר שכזה יסייע, אבל הוא לכל הפחות מצליח להעלות שוב את הנושא על סדר היום, וטוב שכך.

הסקר הנוכחי מצביע על מגמות צפויות בסך הכל, אך טוב שהן מקבלות כעת ביטוי מוחשי של ממוצעים ומספרים. הוא מראה למשל כי בעלי תפקיד שנמצאים בתחילת דרכם נשחקים הרבה יותר, דבר שבא לידי ביטוי במאבקם הצודק של המתמחים למען הקלה בשעות התורנות הארוכות שהם נדרשים לבצע בבתי החולים. זה מסתדר גם עם כך שבאופן טבעי, אלה שעובדים הרבה יותר שעות שבועיות ומבצעים תורנויות לילה נשחקים הרבה יותר. לכאורה נתון טריוויאלי, אבל הנה – כעת הוא גם מוצג.

המחלקה הפנימית בבית החולים וולפסון (צילום: ספי קרופסקי)
המחלקה הפנימית בבית החולים וולפסון (צילום: ספי קרופסקי)

נתון מעניין נוסף שמופיע בסקר מצביע על כך שהמערך שבו העובדים נשחקים הרבה יותר בבתי החולים הוא במחלקות הפנימיות. מחלקות פנים בפרט ורפואת פנים בכלל הם הכלי המאסף של בתי החולים ומערכת הבריאות. על פי ההגדרה היבשה, מאשפזים במחלקות הללו את כל מי שאינו צריך הליך כירורגי. ברפואת הפנים עוסקים במכלול הטיפולי של המאושפז, יודעים לעקוב אחר מצבו, לספק לו טיפול תרופתי, לאבחן את מצבו ולעסוק במניעת בעיות רפואיות עתידיות. במלים אחרות, מדובר בכלי המאסף של המערכת, אולי החצר האחורית. בשונה ממחלקות אחרות הן גם אינן רווחיות, ולרוב זה משקף את צורתן – הזנחה, צפיפות, וכפי שהסקר מגלה – גם כוח אדם רפואי שחוק.

וישנה גם נקודה אופטימית. בסקר התבקשו עובדי הבריאות להצביע על קיומם של גורמים המגנים מפני שחיקה. האפשרות שקיבלה את מירב הבחירות היתה "אווירת שיתוף ועזרה הדדית", ורק לאחריה אפשרויות כגון "גיוון ועניין בעבודה" ו-"יכולת להשפיע וליזום". מדובר בנקודות שמוטב שיפנימו בראש הפירמידה של המשרד בפרט והממשלה בכלל, כי עם קצת יותר סולידריות מצד כל הגופים האלה – המערכת תוכל לקבל בהתאם למה שמגיע לה, ועובדיה יישחקו מעט פחות.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!