דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

בא לחזק / כחלון בועידת הסתדרות המעו"ף: "איך ממשלה יכולה לדבר על צמצום פערים ולהשאיר עובדי קבלן?"

היו"ר המכהן, ארנון בר-דוד, נבחר שוב לאחר שאיש לא התמודד מולו והציב אתגרים לעתיד: "תגמול הולם לעובדים במקומות העבודה וצמצום פערי השכר" | יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן בירך את בר-דוד ואמר כי היה מהשותפים הגדולים להפיכתה של ההסתדרות לתנועה חברתית

ועידת הסתדרות המעו"ף. 18 באוקטובר 2018 (צילום: ניצן צבי כהן)
ועידת הסתדרות המעו"ף. 18 באוקטובר 2018 (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארנון בר-דוד נבחר לקדנציה רביעית בראשות הסתדרות המעו"ף – איגוד העובדים הגדול בהסתדרות המונה למעלה מ-300 אלף עובדים. בר דוד, המכהן בתפקיד 12 שנים, נבחר לאחר שאיש לא התמודד מולו. ועידת המעו"ף ה-17 התקיימה הבוקר (חמישי) בבית הקאמרי בתל אביב, לציון מאה שנים להיווסדה ו-70 שנים לעצמאות ישראל.

"האיגוד המקצועי הגדול והמשפיע בישראל"

"אני שמח שהצלחתי כמשימה ראשונה ועיקרית, למצב את הסתדרות המעו"ף חזרה כאיגוד המקצועי הגדול והמשפיע בישראל. איגוד מקצועי אחראי, חכם, מקצועי שמייצג נאמנה את הערכים שכולנו מאמינים בהן", אמר בר-דוד. "יצרנו שם ומעמד מול המעסיקים: אנשי השלטון המקומי, והממשלה. אנחנו מנהיגים את ציבור העובדים הרחב על כל הסקטורים שלו בחברות, לויאליות וסולידריות. טיפלנו ביחד בפערי שכר שנוצרו כתוצאה מהסכמים שגויים בסוף שנות ה-90 שיצרו את 'מעמד ב' בעשרות מקומות עבודה. טיפלנו במקבלי השכר הנמוך ברשויות המקומיות ובמקומות עבודה נוספים".

"כבר לפני 12 שנה אמרתי – אני רוצה לראות עובדים – עובדים. לא מקבלים קביעות ויושבים כל אחד תחת גפנו ותחת תאנתו. אנחנו רוצים להתקדם, רוצים מקומות עבודה חזקים יותר. מדינת ישראל חזקה יותר, ואני רוצה גם לקבל שירות טוב. תנו שירות מכל הלב. העבודה בשירות הציבורי היא שליחות עבורי ועבורנו – אבל שמתי לעצמי למטרה שהיא תהיה גם מעניינת. מאתגרת. תעורר גאוות יחידה, לא אפרוריות ובכיינות אלא הסתכלות קדימה. שאיפה להתקדם, וללמוד במקום העבודה. אמשיך להלחם כל חיי לתגמול הולם לעובדים במקומות העבודה ולצמצום פערי השכר". בר-דוד הדגיש את החשיבות שהוא רואה בתחום השכלת העובדים, וההשקעה הרבה של הסתדרות המעו"ף בתחום השלמת 12 שנות לימוד, סדנאות ולימודי תואר ראשון לציבור עובדיה.

"הוא לא שותף שלנו משה"

בר-דוד הדגיש כי הוא רואה חשיבות רבה ליחסי העבודה הטובים השוררים בין הארגון וועדי העובדים למעסיקים השונים, הציבוריים והפרטיים וכן לממשלה, המאפשרת לצדדים ליחסי העבודה להניע את הארגונים קדימה. מנגד הבהיר: "ככל שיהיו מעסיקים שינהגו בכוחם לרעה – לא נעמוד בשקט ולא נעמוד מנגד. אגן בחירוף נפש על זכויות עובדים ונציגותם". בר-דוד תקף באופן אישי את נציב רשות הכבאות הארצית דדי שמחי, המבקש מאז כניסתו לתפקיד לערער על זכות ההתארגנות של עובדיו, ופועל בניגוד להסכמים הקיבוציים שנחתמו בעבר. "במצב נורמלי מנהל רשות הכבאות צריך היה לעמוד פה ולברך את עובדיו בוועידה. אבל הוא לא שותף שלנו משה", פנה לשר האוצר כחלון שישב בקהל. "הוא לא נמצא פה כי הוא עסוק בהתנכלות ורדיפת העובדים, תוך גרימת נזק בלתי הפיך להישגים שחתמנו עליהם. בחיי לא ראיתי מעסיק שמסב נזקים כאלו ומחבל במה שבנינו תוך שהוא מתכחש לכל הערכים הקיימים במערכת יחסי עבודה קיבוצית. זה היוצא מן הכלל תאמינו לי". בוועידה התארחו מספר מעסיקים אחרים דוגמת ראש העיר ירושלים ניר ברקת, ומנכ"לית בנק דיסקונט לילך אשר טופילסקי, שציינו לטובה את יחסי העבודה בגופים עליהם הם אמונים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך את הסתדרות המעו"ף לרגל ועידתה, והוסיף כי ארנון בר-דוד היה משותפיו הגדולים להפיכתה של ההסתדרות לתנועה חברתית, המובילה ומחוללת שינויים חברתיים. בין היתר ציין כי בר-דוד היה מחלוצי חתימת ההסכמים הדיפרנציאליים המצמצמים פערי שכר. "לעשות שינוי חברתי זה לעבוד מהלב, ולראות מה חסר במדינה. ואנחנו מדינה עם פערים גדולים, אחרי כל כך הרבה שנות הזנחה של הנושא החברתי. יש נכים, קשישים, עובדי בניין שנופלים למוות, עובדי קבלן שאף אחד לא יודע מי הם ואיך קוראים להם. ואנחנו פועלים בזה, ואי אפשר לעשות זאת אלא ביחד. בסוף זה משפיע על כל אחד מאיתנו".

ניסנקורן התייחס לסכסוך הכללי במשק שהוכרז בשבוע שעבר בנושא הבטיחות בעבודה. "תחשבו על הבן שלכם. הלך בבוקר לעבודה, אחלת לו יום טוב בבוקר – לא חוזר. נופל למוות. או נפצע קשה. ועוד אחד. ועוד אחד. ועוד אחד. ולמעסיקים לא אכפת. עובדים אצלהם! ואיזה שהוא יזם, שהוא בכלל לא המעסיק, זה עובדי קבלן בשבילו. וממשלה שמעדיפה לעצום את העין ולא לראות. כמו עוולות אחרות אנחנו אומרים – שמים לזה סוף. לא מוכנים שזה יקרה יותר. וזה נכון – אף אחד מהיושבים בחדר לא עובד בענף הבניה, אבל נילחם כולנו ביחד לשנות את המצב, וגם נצליח. וזה נוגע לכל אחד מאיתנו, כי אם מוכנים שעובד ילך לעבודה בבוקר ויפול אז אי אפשר להתפלא שיש אחר כך אלימות בבתי החולים ובמקומות אחרים. אם אתה לא רואה אותו גם אותך לא יראו בסופו של דבר".

"לא עושים חשבון לאף אחד"

"באתי לברך ולחזק אתכם. איך אומרים ועדי העובדים – לא עושים חשבון לאף אחד, אנחנו אתכם", אמר שר האוצר משה כחלון לבאי הוועידה. "כל המשברים שיש היום הכינו לנו אותם לפני 4-5 שנים. אין משבר אחד שאבי ניסנקורן ואני יצרנו. הכל הגיע אלינו לשולחן מהחלטות שגויות של ממשלות קודמות. השיתוף פעולה הזה נתן ונותן מענה". כחלון הזכיר אף הוא את העלאת שכר המינימום, העלאת קצבת הנכות והסכם עובדי הקבלן. "איך ממשלה יכולה לדבר על צמצום פערים ולהשאיר עובדי קבלן? כשאבי, ארנון, אני וחברים נוספים דיברנו על התופעה הזו – גזרו על הציבור הזה שילדיהם בחיים לא יהיו באוניברסיטה, שגם ילדיהם יהיו עובדי קבלן. זה המסר של העבודה הקבלנית כשעובד מפחד להתלונן שגוזרים לו שעות עבודה. אני נזהר בבני עניים כי גם אבא שלי היה עובד קבלן בשכר מינימום. אנשים שיושבים עם 30-40 אלף שקל בחודש אומרים לי ש'המשק לא יכול לשאת'. למה? למה המשק יתמוטט משכר מינימום ולא מה-50 אלף שאתה משתכר?".

ועידת הסתדרות המעו"ף. 18 באוקטובר 2018 (צילום: ניצן צבי כהן)
ועידת הסתדרות המעו"ף. 18 באוקטובר 2018 (צילום: ניצן צבי כהן)

"חברי'ה – אין יותר עובדי קבלן. לא נעסיק יותר עובדי קבלן גם ברמת עובדי הניקיון – ועל כך אני רוצה להגיד לכם אבי וארנון תודה. אנחנו צריכים לעזור לעובדים הללו שיהיו עובדים לכל דבר ועניין כי זה ביטחונם התעסוקתי" אמר יו"ר ארגון עובדי קופת חולים כללית פרוספר בן חמו. "פעם המעסיקים הסתכלו על הוועדים כאויבים. לא רצו עבודה מאורגנת, נלחמו בנו וקראו לנו בשמות. דיברו עלינו לא יפה והעסיקו קבלנים. היום המעסיקים מדברים אחרת. היום הם אומרים שבלא שיתוף הפעולה, אף מנכ"ל שלא יהיה לא יצליח".

"כיו"ר ארגון עובדי תנובה מזה שנים אני רואה חגיגיות נוספת בהתכנסות של עובדים מכל רחבי הארץ מגופים שונים, ככוח שיש להתייחס אליו" אמר אחיאב שימחי. "דווקא משום שאנחנו חברה מערבית עלינו להישמר היטב מפני התייחסות אלינו ככח עבודה בלבד. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא החלטת יו"ר ההסתדרות לקיים שביתה כללית במשק ולהעיר את גורמי האכיפה והציבור לתופעה הכאובה והנוראה של תאונות העבודה. אינני חסיד של שביתות וסכסוכי עבודה, על אף שלעיתים איון מנוס מהן. החלטת היו"ר להשבית את המשק לטובת קדושת החיים, דאגה לאלמנות והיתומים, בין אם הם ישראלים או לא, זו הרוח הישראלית האמיתית".

"אני רוצה להודות לך ארנון שבהסתדרות המעו"ף, היא אולי האיגוד עובדים עם הייצוג המשמעותי ביותר של נשים" אמרה איריס נפתלי, יו"ר ועד עובדי עיריית אשדוד. "היום יצאו לרחובות נשים שזועקות את זעקת הרצח האחרון, 20 נשים שנרצחו. הן נרצחו גם בגלל שלא היה להן ייצוג הולם". בר-דוד עצמו התייחס בדבריו לנושא ואמר: "אמשיך לפעול לעידוד וקידום מעמד הנשים בישראל וקידומן לעמדות מפתח, בשכר שווה על עבודה שווה. כאן באולם 60% נשים וזו גאווה גדולה. הסתדרות המעוף תמשיך ותדאג לשילובן של כל האוכלוסיות בעבודה, ערבים, חרדים, אנשים עם מוגבלויות וקהילת הלהט"ב".

באירוע השתתפו גם ח"כ סלאח סאעד (המחנה הציוני) שכיהן בעברו כממונה על תיק הרשויות המקומיות בהסתדרות המעו"ף, וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני). "אנחנו בעד משק חזק וצומח, אבל גם בעד זה שבסופו של דבר פירות הצמיחה מתחלקים שווה בשווה או לפחות באופן יותר הוגן בין הבעלים לעובדים. העובדים עם מוגבלות היו רק ההתחלה. לראות היום את הקמפיין שלכם ברחבי הארץ למען העובדים החלשים ביותר שנופלים למותם – זה הייעוד הנעלה ביותר של ההסתדרות, והסתדרות המעו"ף בחזית של המאבק הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!