דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

המשבר באקדמיה / עיצומי הסגל הזוטר מחריפים: החל מהיום יושבתו שבע מכללות לשבוע

אלא אם יהיה שינוי של הרגע האחרון, השביתה במכללות יוצאת לדרך | המוחים טוענים לגרירת רגליים במו"מ - במשך שנה | מרצה בספיר: "מנסים לייצר 'הפרד ומשול' וללחוץ על וועדים במכללות לנטוש את המו"מ הארצי לטובת מו"מ מקומי"

עצרת מחאה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב. ה-17 באוקטובר 2018 (צילום באדיבות ועד הסגל הזוטר של אונ' ת"א)
עצרת מחאה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב. ה-17 באוקטובר 2018 (צילום באדיבות ועד הסגל הזוטר של אונ' ת"א)
דוד טברסקי

הפורום המתאם של הסגל הזוטר במכללות הציבוריות וארגון 'כוח לעובדים' הכריזו על שביתה בשבע מכללות ציבוריות החל מהיום (ראשון). "אנו מנהלים משא ומתן במשך שנה מול ועד ראשי המכללות ללא כל התקדמות. מצער לגלות כי ועד ראשי המכללות סבור שאת אפליית סגלי ההוראה במכללות מול האוניברסיטאות יש לשמר", נמסר.

השביתה תחל כאמור הבוקר, וצפויה להמשך שבוע במהלכו לא יתקיימו לימודים במכללות הבאות: מכללת כנרת בעמק הירדן, מכללת ספיר, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה, ומכללת אשקלון. על-פי הפורום המתאם, מדובר בכ-20,000 סטודנטים שלימודיהם ישובשו כאשר במכללות רופין, חולון, כנרת, אחווה וספיר מדובר באי-פתיחת שנת הלימודים.

המכון הטכנולוגי בחולון, ארכיון (צילום: Muhandes / ויקימדיה קומונס).
המכון הטכנולוגי בחולון, ארכיון (צילום: Muhandes / ויקימדיה קומונס).

"מצער לראות כי נציגי ור"ם (וועד ראשי המכללות – ד.ט) מתעקשים לגרור את המאבק לשביתות. שנה שלמה שאנו מקיימים מו"מ ללא כל התקדמות", מסרה שרון חג'בי, ראשה משותפת של ענף ההשכלה הגבוהה בכוח לעובדים ומרצה במכללה האקדמית תל אביב-יפו. "מהשביתה הזו ניתן היה להימנע. הצענו לראשי ור"ם להגיש הצעה עדכנית וראויה בכדי להתקדם במו"מ ללא צורך בשביתה, אך הם בחרו שלא לעשות זאת".

חברי הסגל הזוטר מהווים כ-70% מסגל ההוראה ב-21 המכללות הציבוריות ומלמדים כ-70,000 סטודנטים המהווים 43% מהסטודנטים הלומדים לתואר ראשון. לפי כח לעובדים, תחת הגדרתם של רוב הסגל הזוטר כ'מרצים מן החוץ' זוכים המרצים הזוטרים לתנאי העסקה פוגעניים הכוללים בין היתר פיטורים הלכה למעשה מדי סמסטר (כארבעה חודשים בשנה ללא שכר) והיעדר התייחסות בשכר לוותק או הישגים אקדמיים. עוד הוסיפו בכח לעובדים כי בשנים האחרונות קמו מספר ועדים במכללות הציבוריות ובכמה מהם אף נחתמו הסכמים קיבוציים. כך למשל במכללות שנקר, המכללה האקדמית תל אביב- יפו, בית ברל ומכללת עמק יזרעאל.

"גם לאחר שיפור התנאים במסגרת הסכמים אלה, נמוכים תנאי שכרם של המרצים הזוטרים במכללות הציבוריות בכ-40% מעמיתיהם באוניברסיטאות", נמסר מכח לעובדים. "לאורך השנים טענו בור"ם כי הדרך לשיפור משמעותי בתנאי ההעסקה של הסגל הזוטר מחייבת התאגדות של כל הסגלים ומו"מ כולל", אומר שגיא מעיין, מרצה במכללת ספיר. "עתה, כשמהלך כזה מתבצע לראשונה, מנסים בור"ם ליצר 'הפרד ומשול' וללחוץ על וועדים במכללות לנטוש את המו"מ הארצי לטובת מו"מ מקומי שיוביל להסכמים מוגבלים שישמרו את הפער מול האוניברסיטאות. חבל שבו"רם לא משקיעים את המאמצים בקידום המו"מ במקום לנסות לחבל במו"מ שמטרתו ליצור שינוי מהותי בעיוותים של שנים בהעסקת הסגל הזוטר במכללות הציבוריות", הוסיף.

השבוע מסתיים בצל משבר סכסוך העבודה באוניברסיטאות ת"א ובן גוריון, בהם חברי הסגל הזוטר השביתו את הלימודים במחאה על תנאי העסקתם. שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות הללו לא נפתחה מאז יום שני מכיוון שארגוני הסגל האקדמי הזוטר הודיעו על פתיחה בשביתה ללא הגבלת זמן, זאת במחאה על היעדר התקדמות ממשית במו"מ לחידוש ההסכמים הקיבוציים עמם.

עצקרת מחאה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב. ה-17 באוקטובר 2018 (צילום באדיבות ועד הסגל הזוטר של אונ' ת"א)
עצקרת מחאה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב. ה-17 באוקטובר 2018 (צילום באדיבות ועד הסגל הזוטר של אונ' ת"א)

ביום רביעי השבוע התקיימו עצרות מחאה במקביל בשתי האוניברסיטאות כאשר במקביל לעצרות המחאה דווח על-ידי ראשי המאבק שלא חלה שום התקדמות במו"מ בין הנהגת הסגל הזוטר לאוניברסיטאות. באוניברסיטת בן גוריון מדובר בכ-75% מסגל ההוראה ובתל אביב בין 70% ל-80% מסגל ההוראה. היקפם של הסגלים הזוטרים צמח בעשורים האחרונים על רקע המשברים הכלכליים עמם התמודדו השחקנים המרכזיים במערכת ההשכלה הגבוהה, ופרישתם של אנשי סגל בכירים, מה שיצר הלכה למעשה את המצב בו האוניברסיטאות העדיפו להכניס או לשמר כוח אדם זול יותר על חשבון זה היקר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!