דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

לאן פנינו מועדות? / אחרי שבוע מתוח, ציפייה דרוכה במערכת הביטחונית לקראת ההפגנות על הגדר

אחרי שיגור הטילים השבוע לעבר באר-שבע וגוש דן, תתגובת צה"ל והצהרות נתניהו תוהים כולם לאן תתפתח התקרית הבאה | הדלפה מדיוני הקבינט חושפת מתיחות בין ליברמן לשרים שאיימו עליו "נחשוף אותך בחוץ, אין לך שום תוכנית‎"

כחות צה"ל בגבול עזה (צילום ארכיון: יונתן זינדל  פלאש90)
כחות צה"ל בגבול עזה (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

דריכות בגבול רצועת עזה לקראת המשכן של ההפגנות והפרות הסדר האלימות על גדר הגבול. השאלה שמעסיקה את כולם היא האם לאור ההסלמה הביטחונית השבוע החמאס יבחר להרגיע את השטח או דווקא להמשיך את התגברות האלימות כמדי שבוע.

העיתון הלונדוני אל-חייאת מדווח כי מוקדם יותר השבוע החמאס הגיע להסכמה עם הפלגים הלוחמים הנוספים ברצועת עזה במטרה להרגיע את ההפגנות האלימות על הגדר כדי לתת גיבוי לניסיונות התיווך המצריים להגיע להסדרה ארוכת טווח עם ישראל. על-פי מקור בכיר פלסטיני, ההסכמה הושגה ביום שני השבוע במועצה הלאומית העליונה המארגנת את ההפגנות על הגדר.

הבית שנפגע מרקטה בבאר שבע
הבית שנפגע מרקטה בבאר שבע

ביום שישי שעבר נרשמה עליית מדרגה משמעותית באלימות בגדר לאחר שקבוצה של 20 מחבלים חצו דרך פירצה שנפערה כתוצאה ממטען שהתפוצץ וניסו להגיע לאחת מעמדות צה"ל. חיילי צה"ל שחשו בסכנה פתחו באש לעברם והרגו את מי שהתקרבו אל העמדה. בסוף היום נרשמו שבעה הרוגים פלסטינים ומאות נפצעו. כ-14 אלף פלסטינים הפגינו במספר מוקדים במהלך אותו יום.

הקבינט המדיני ביטחוני התכנס בלילה שבין רביעי לחמישי במשך יותר מחמש שעות לדון בהתפתחויות מאז נורו מרצועת עזה שתי רקטות לעבר ישראל, אחת לבאר שבע והשנייה לתוך הים מול חופי גוש דן ונדרש להכריע מה תהיה התגובה הישראלית על רקע מאמצי מצרים להרגיע את המצב.

ב'מהדורה המרכזית' פורסמה הדלפה מתוך דיון הקבינט ועולה כי השרים מתחו ביקורת על מדיניות הרמטכ"ל, רב אלוף גדי אייזנקוט. השרים יואב גלנט וישראל כ"ץ תקפו את שר הביטחון אביגדור ליברמן ואיימו עליו.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה בקיבוץ כיסופים. 24 באוגוסט 2018 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה בקיבוץ כיסופים. 24 באוגוסט 2018 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"נחשוף אותך בחוץ, אין לך שום תוכנית"

ליברמן: צריך להנחית מכה חזקה על חמאס.
גלנט: אנחנו מבינים שאתה רוצה לצאת הכי "ימני" והכי "ביטחוני", אין לי שום בעיה לצאת עכשיו לתקשורת ולהסביר את העמדות של כולנו ולחשוף אותך.
כ"ץ: מה זה בדיוק "מכה חזקה"? אתה מדבר על מתקפה, מלחמה וכיבוש עזה, אז תגיד את זה. אתה לא הבאת שום הצעה למוטט את החמאס בעזה. הערה פה בחדר או בתקשורת היא לא תכנית.
ליברמן: אני לא בעד כיבוש עזה.
כ"ץ: אז אין פה כלום, אין לך שום תכנית.

על-פי הדיווח, במהלך הדיון המתוח חלק מהשרים העלו השגות לגבי מדיניות צה"ל מול ההתפרעויות בגדר הרצועה ודיברו על אובדן ההרתעה. גם לראש הממשלה נתניהו היו השגות לגבי תגובת הצבא ועל הירי לבאר שבע. "במבחן התוצאה, מדיניות הפעולה של אייזנקוט נכשלה וגרמה לאירועים להתדרדר", טענו חלק מהשרים.

ליברמן הגיב לפרסום ואמר כי "מצער ומקומם ששרים בקבינט עושים פוליטיקה קטנה על גבו של הרמטכ"ל. לא יעלה על הדעת שחברי קבינט יאשימו את הרמטכ"ל במדיניות שהם מתווים. זו חציית קו אדום ופגיעה בביטחון המדינה".

במשך שעות ארוכות דנו אמש השרים בשאלה האם על צה"ל לצאת לפעולה נרחבת בעקבות ההסלמה האחרונה ובסיום הדיון הם הונחו שלא להתראיין בנושא. שר הביטחון אמר אתמול בשיחות סגורות כי הוא מבקש תגובה חזקה – גם במחיר של עימות כולל. לראייתו, ישראל כבר מיצתה את כל האופציות מול חמאס שלטענתו "משחק בישראל". באותן שיחות הוא הוסיף: "כל הזמן מסבירים לנו שחמאס לא התכוון. גם בשנות ה-30 אמרו שהיטלר לא התכוון. בשנות ה-70 אמרו את זה על חומייני ואנחנו יודעים איך זה נגמר. כשחמאס אומר – הוא מתכוון".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהערכת מצב ביטחונית באוגדת עזה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהערכת מצב ביטחונית באוגדת עזה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).

יתר השרים החברים בקבינט פקפקו ברצינות ובמניעים של ליברמן, והטיחו בפניו שהוא לא הציג בפניהם שום תכנית, תכלית או מטרה למבצע כולל. "ליברמן פועל באופן ציני ועושה שיקולים פוליטיים כדי להציל את עצמו מול ההתקפות של בנט", אמרו אתמול גורמים בקבינט. "הוא דורש ללכת עד הסוף כי הוא יודע שהקבינט יעצור אותו".

ביקורת נוספת של שרים בקבינט על ליברמן היא על ההחלטה שקיבל לעצור את הדלקים לעזה. לדבריהם, הוא החליט על דעת עצמו לעצור את כל הדלקים, לא רק את התוספת הקטרית, ללא התייעצות עם שרי הקבינט ועם ראש הממשלה. "הוא מנסה לדרדר לעימות", האשימו השרים. "הוא הכניס את הרצועה לשעון חול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!