בית הדין הארצי לעבודה הורה אמש למדינה לשאת ולתת עם שני ארגוני המורים בנוגע ליישום רפורמות עוז לתמורה ואופק חדש בחינוך המיוחד המוכר שאינו רישמי. לצד זאת הורה לארגון המורים לעצור את העיצומים בהם פתח החל מתחילת השבוע, במסגרתם נמנעו המורים מלבצע בחינות, לחלק עבודות ולהוציא סיורים.
בית הדין הזכיר כי המדינה התחייבה בבג"ץ לגבש מתווה להשוואת תנאי עובדי החינוך המיוחד המוכר שאינו רישמי לאלו שבחינוך המיוחד 'הרישמי', וליישמו החל מספטמבר 2019. "לדעתנו, גיבוש המתווה המעשי לאופן החלת הרפורמות, כאשר חלק משמעותי ממנו עניינו בקביעת תנאי עבודתם של המורים המועסקים בבתי ספר אלה אינו יכול להיעשות חד צדדית על ידי המדינה (או ועדה שהוקמה על ידה) אלא חייב להיעשות תוך שיתוף ארגוני העובדים שהם צד להסכמים הקיבוציים בהם הוסדרו רפורמת "אופק חדש" ו"עוז לתמורה". נוכח העובדה שלפחות חלק מהמסגרות הם רב גילאיות, יש לשתף בגיבוש המתווה את שני ארגוני העובדים" קבעו השופטים. ארגון המורים מייצג את מורי התיכונים, ואילו הסתדרות המורים את מורי בתי הספר היסודיים. חלק ניכר מבתי הספר לחינוך מיוחד הם רב שלביים ו-12 שנתיים.
"כידוע, עקרון יסוד ביחסי העבודה הוא מיצוי מהלכי ההידברות עובר למימוש זכות השביתה, ושביתה אינה תכלית בפני עצמה" הבהיר בית הדין. על כן, נוכח העובדה שהורינו על שיתוף ארגוני העובדים בגיבוש המתווה… אין מקום בשלב זה לנקיטת עיצומים בעילת אי החלת רפורמת "עוז לתמורה" על החינוך המיוחד המוכר שאינו רשמי".
באשר לעובדי המפתנים, בתי ספר חינוכיים-טיפוליים במחנכים כ-1,200 בני נוער שנשרו ממסגרות אחרות, התעוררה שאלה על זהות ארגון העובדים הייציג בהם. נציג השלטון המקומי הציג לבית הדין הסכמים שנחתמו מול הסתדרות המורים בנוגע למורים המלמדים בהם. לפיכך קבעו השופטים כי נדרש לברר האם ארגון המורים רשאי בכלל להכריז על סכסוך עבודה בנוגע אליהם. בית הדין הודיע כי ייקבע דיון נוסף בנושא.
בית הדין הזכיר כי המדינה התחייבה בבג"צ להקים צוות בינמשרדי של משרדי החינוך והאוצר שיגבש מתווה להשוואת תנאי התלמידים בחינוך המיוחד המוכר שאינו רשמי לזה שבחינוך המיוחד ה'רישמי', שייושם החל מספטמבר 2019.