דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

אלרגיה לאחריות / מספר הילדים האלרגיים בגילאי 3-0 גדל פי שלושה מאז 2002

כך חשף משרד הבריאות בדיון שערכה הוועדה לזכויות הילד בנושא | על פי הנתונים, ל-2.8% מהילדים עד גיל שלוש יש אלרגיה כלשהי | עמותת יהל הועסקת בתחום: מייעצים להורים לא לדווח על אלרגיה בתהליך הקבלה

הפגנת משפחות עם ילדים אלרגיים (ללא קרדיט)
הפגנת משפחות עם ילדים אלרגיים (ללא קרדיט)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

"מאז 2002 מספר הילדים האלרגיים בגילאי לידה עד שלוש גדל פי שלושה וכיום ל-2.8% מהילדים עד גיל שלוש יש אלרגיה מסוג כלשהו", כך אמרה אתמול (שלישי) ד"ר ליזה רובין, מנהלת המחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות, בדיון מעקב בוועדה לזכויות הילד בנוגע למענה הניתן לילדים הסובלים מאלרגיות. לדבריה, היות שעלה נושא החלב בדיון, "שהוא קושי מיוחד, כי אין מסגרת בגילאים הללו ללא חלב, אציין כי כיום 0.6% מהילדים עד גיל שלוש הם בעלי אלרגיה לחלב, ומדובר ב-1,080 ילדים בכל שנתון".

נעמה קציר שמואלי, סמנכ"ל עמותת יהל העוסקת בתחום, הודתה כי העמותה מנחה את ההורים לא לספר למסגרות כי ילדם סובל מאלרגיה, עד לאחר הקבלה, כי אחרת לא מקבלים אותם ואי אפשר להוכיח שזה היה בגלל האלרגיה. עוד אמרה קציר שמואלי כי "הכשרות הצוותים במסגרות הן חשובות, אבל גם במסמכי משרד הבריאות ובדיוני הוועדה כאן עולה כל הזמן הצורך גם בהנחיות מנכ"ל ברורות למסגרות על הוצאת אלרגנים מהמסגרות וליווי תזונאי, או התנהלות מול ילד אלרגי – במיוחד הדרה של הילדים, שמבלים שעות רבות לבד בצד כי במסגרת פוחדים שיבואו במגע עם אלרגן".

"זה פופוליסטי, אבל חייב להיאמר", הוסיפה קציר שמואלי, "כי כבוד גדול הוא לנו שהעברתם את חוק הפיקוח על המעונות אתמול, אבל גם היו"ר מודה שללא המוות של יסמין וינטה ז"ל לא הייתם מצליחים. לאחרונה ילד בילה יומיים בטיפול נמרץ וכמעט מת בגלל מגע עם חלב בפעוטון. אנחנו לא רוצים שמכאן תבוא יסמין וינטה הבאה".

חגי פורגס, מהאגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה אמר במהלך הדיון: "אנו מאמינים בכלי ההכשרות של אנשי הצוות, ולכן גם ממנים אותו. עד כה היו 605 קורסים בהם השתתפו למעלה מ-13 אלף אנשי צוות מ-1,400 מסגרות, מתוך 2200 בפיקוחנו, שעברו הכשרה מקיפה של מעל 20 שעות. לא מדובר בהכשרה רק של איך לטפל בעת התפרצות, אלא גם מניעה והתאמת המסגרת לילד האלרגי".

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), שאלה מה עושה משרד הרווחה בכדי למנוע תופעה של אי קבלת ילד אלרגי למעון ופורגס השיב: "אם את נושא ההדרכות אנו מתאמים מתוך שיח עם הארגונים, הרי שארגון שלא יקבל ילד מסיבות לא ענייניות הנוגדות את ההנחיות, עובר קו אדום מבחינתנו. אי קבלה של ילדים, לאו דווקא בנושא אלרגיות, כבר הובילה בעבר לשימועים וכמעט הסרת סמלים עד שהדבר נפתר, ולא נהסס גם כאן".

עירית ליבנה, האחראית על הבריאות במשרד החינוך אמרה כי "אנחנו יושבים עם כל הגורמים ביחד ולחוד לגבש מענה. יש עוד הרבה מה לעשות אבל יש בהחלט תהליכים במערכת, והתקדמות בהטמעת חוזר המנכ"ל על ההדרכות לצוות. יש לנו קושי גם מול ההורים של הילדים האחרים, להכשיר את הלבבות, ויש גם את הקושי מול הסתדרות המורים".

בתחילת החודש פורסם ב"דבר ראשון" כי הורים מעיר גדולה במרכז הארץ נאלצו להעביר את בנם הקטן מהגן אליו נרשם בתחילת השנה מכיוון שהורים אחרים סירבו להוציא מתפריט ההזנה מוצרי חלב. הילד שנרשם לגן טרום-טרום חובה בעיר מגוריו אובחן כאלרגי למוצרי חלב, ולפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא, במקרים אלה מתוכנן תפריט הזנה נטול מוצרים שעלולים לגרום לסיבוכים רפואיים לכלל ילדי הגן.

ההורים, שפרטיהם ופרטי העיר בה הם מתגוררים לא פורסמו לפי בקשתם, רשמו את בנם לגן עירייה בתחילת השנה. לאחר ההרשמה גילו הורים לילדים אחרים שנרשמו לאותו הגן כי הוכן תפריט מיוחד בליווי תזונאית שיתאים לאלרגיות שמהן סובל הילד. ההורים האחרים התרעמו על ההחלטה להוציא מוצרי חלב מהתפריט היומי והתלוננו בפני צוות הגן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!