דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מריחים בחירות / הפרסום ב"ישראל היום" הוא עוד בלון ניסוי של ראש ממשלה שמודאג מהעתיד

כמו סחרירים קודמים, גם הדיווח על החשש שנשיא המדינה לא יטיל עליו להרכיב את הממשלה הבאה מנסה להציג את האיש החזק בפוליטיקה הישראלית כקורבן | האם גם הפעם נתניהו יכחיש את הדברים ויצא בסדר? | פרשנות

בנימין נתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90
שי ניר

החשש של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לא יטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה אחרי הבחירות שלכאורה הביאה את נתניהו שלא לפעול להקדים את הבחירות, לפחות לפי הפרסום הבוקר בישראל היום, סחריר או לא, מלמד כי לא רק שיש מי שעוסק בהקדמת הבחירות אלא גם ובעיקר בהליכי הרכבת הממשלה הבאה.

השימוש במידע המפורסם, אמיתי או לא, מטרתו להטות את השיח הציבורי וליצור אהדה להמשך כהונתו של ראש הממשלה גם תחת כתב אישום, בניגוד לנורמה שהייתה נהוגה עד היום.

בימים אלה לא רק תאריך תפוגת הכנסת הנוכחית על המדוכה אלא גם שאלת עתידו הפוליטי של ראש הממשלה עצמו, ששורה של חקירות פליליות בו מעורב מצויות בשלבי מיצוי ולקראת הכרעה של היועץ המשפטי לממשלה אם להגיש נגדו כתבי אישום.

תחת תנאים אלה נראה כי סביבת נתניהו, או מקורבים לה, מפריחים מעת לעת איזה בלון תקשורתי העוסק בראש הממשלה וביצירת תנאים בהם יוכל להמשיך לכהן גם במהלך הליך פלילי נגדו או אפילו לעצור את ההליך הפלילי בשל כהונתו. במסגרת זו מוצג האיש החזק במערכת הפוליטית הישראלית כקורבן למהלכים פוליטיים הנעשים נגדו. אם הבלון מעורר רעש תקשורתי וביקורת ציבורית, נוח לסביבת נתניהו ליירט את היוזמה, לבודד את היוזם, ולצאת בסדר.

התגובה המהירה של סביבת נתניהו הבוקר, לפיה "המזימה שפורסמה היום ב'ישראל היום' לא נולדה בבית הנשיא אלא אצל בכיר לשעבר בליכוד, שגם דיבר על כך עם כמה מהשותפים לקואליציה" מלמדת על האפשרות כי אולי היא בעצמה יזמה את הפרסום בישראל היום.

הפרסום הבוקר הוא, כמובן, לא בלון הניסוי הראשון שהפריחה סביבת נתניהו.

בתחילת החודש הפרשן הפוליטי של חברת החדשות עמית סגל פרסם לראשונה כי גורמים במערכת הפוליטית "מגלגלים" אפשרות להפעיל סעיף בחוק חסינות חברי הכנסת כי חבר כנסת יכול לאחר הודעת היועץ המשפטי לבקש שלא להסיר את חסינותו, אם "כתב האישום נגדו הוגש שלא בתום לב או בתוך הפליה" תוך הצגת העניין כפרוצדורה טכנית פשוטה.

למחרת במסיבת עיתונאים הגיב נתניהו לפרסום במהלך מסיבת עיתונאים ואמר, "לא חושב שהשאלה הזו תהיה מעשית, טרם הספיקותי אפילו לדון בזה ולבדוק" והוסיף, "לא חושב שאזדקק לבקש חסינות כי מאמין שלא יוגש נגדי כתב אישום".

אתמול כתב הכנסת של חדשות וואלה, יקי אדמקר, פרסם לראשונה כי יו"ר ועדת הכנסת ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מקדם יוזמת חקיקה "הקובעת כי לצורך הגשת כתב אישום נגד חבר כנסת יהיה צורך בהסרת החסינות על ידי ועדת הכנסת". מספר שעות אחר כך נמסר מהליכוד כי ראש הממשלה נתניהו אינו רוצה בחוק והוא ביקש מח"כ זוהר שלא לקדמו והוסיפו כי, "ההצעה לא תקודם. ראש הממשלה נתניהו משוכנע שלא יהיה כתב אישום כי לא היה כלום".

היום, כאמור, הופרח בלון ניסוי חדש, שלישי במספר, אבל בוודאי לא האחרון.

הסחריר הבוקר הוא גם דוגמה נוספת לערך הכלכלי הלא מבוטל של הפרחת אמירות לאוויר, כמו כוונות ליוזמות חקיקה, שלא עולות מאומה אך בהחלט מהדהדות בתקשורת ומציגות את העוסקים במלאכה כגיבורים או קורבנות. למעשה מדובר בתעמולת בחירות, אך כזו שלא צריכה להיות כפופה לפיקוח של ועדת הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!