דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

עסקי הבריאות / להגבלה החדשה על הקשר בין רופאים לחברות תרופות אין באמת שיניים

בתחילת השבוע פרסם המשרד חוזר מנכ"ל שלכאורה סגר פרצה רגולטורית, אך בפועל הוא ריק מתוכן | חשוב לציין, מדובר בשני צדדים שחשוב שייפגשו, אבל חשוב לא פחות להסדיר את מערכת היחסים שלהם כראוי

סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

אחרי לא מעט לחצים מצד חברות התרופות ואיגודים מקצועיים במערכת הבריאות משרד הבריאות פרסם בתחילת השבוע חוזר מנכ"ל חדש שמטרתו להסדיר קצת יותר את הקשר בין חברות התרופות לבין מוסדות רפואיים ורופאים.

על פניו, מדובר בחוזר חשוב ביותר, שבא לסתום פרצה רגולטורית בתחום שעד כה נחשב ליחסית רופף: הקשרים בין חברות התרופות, שלהן אינטרס כלכלי מובהק, לבין האנשים שחותמים לנו על המרשמים – רופאים וגופי רפואה.

החוזר הנוכחי מתפרסם אחרי תחקיר של העיתונאי רביב דרוקר בתכנית "המקור" בערוץ 10, שבו נחשפו קשרים בעייתיים בין שני הצדדים. בתחקיר הובאו דוגמאות לסחר מכר שנערך בין תועמלנים מטעם חברות התרופות לבין הרופאים בעבור רווחים כאלה ואחרים. כך למשל, רופאים קיבלו מתנות והטבות שונות בעבור רישום של תרופות של חברות מסוימות או העברת מידע על מרשמים לאותן חברות.

העניין הוא שעוד לפני שידור התחקיר היה נוהל שביקש להסדיר את הקשרים האלה, אלא שהחוזר החדש כלל בתוכו סעיף מסוים שגרם לסערה בתוך מערכת הבריאות עוד לפני פרסומו, ולמכבש לחצים מצג גורמים בעלי אינטרס על משרד הבריאות. הסעיף המדובר אוסר על קיום פגישות אישיות בין תועמלנים מטעם חברות התרופות לבין רופאים וגורמים במוסדות רפואיים. המטרה: להביא לצמצום תופעות בזויות כמו אלה שעלו בתחקיר ששודר.

עכשיו, לפני שנמשיך, חשוב לעצור רגע ולציין כי פגישות בין גורמים בתעשיית הפארמה לבין גורמי רפואה הן דבר שגור וחשוב. מדובר בשתי מערכות שחשוב שיזינו אחת את השנייה, ומדובר באינטרס ראשון במעלה למערכת הבריאות ובעצם לכולנו שזה יקרה. החברות הללו משדרגות את המוצרים והטכנולוגיות שהן מוכרות בקצב מהיר, תוך כדי הסתמכות על מה שקורה במערכת הבריאות עצמה. הן עורכות גם ניסויים חדשניים ופורצי דרך במוסדות הבריאות, ומנגד הרופאים מתעדכנים בחידושים האחרונים ובכלים חדשים שניתנים להם על מנת לטפל בחולים.

בקיצור, מדובר בהליכה על חבל דק מאוד מצד הגורמים המעורבים, בעיקר מצד הרופאים שמחויבותן הראשונה חייבת להיות למטופלים. במלים אחרות, אלה פגישות שצריכות להתקיים, אך עלולות לקבל נופך שלילי, אפילו שלילי מאוד. לשם כך מצוין באותו סעיף מריבה שפורסם השבוע כי פגישות בנוכחות שלושה משתתפים ומעלה עם נציגי חברות התרופות יכולות להתקיים, ובלבד שלפחות שניים מהמשתתפים הם אנשי רפואה. זאת כדי למנוע או לכל הפחות לצמצם קשרים פסולים בין הצדדים.

אלא שמי שמדקדק בנוהל החדש שלכאורה הקים על משרד הבריאות את חברות התרופות והאיגודים, מגלה כי לקראת סופו יש פרצה בדמות "הוראת שעה" שכמעט מרוקנת מתוכן את הסעיף המדובר. בהוראת השעה הזו מצוין כי על אף האמור באותו סעיף, ניתן יהיה לקיים פגישה אישית בין תועמלן לבין איש רפואה, "בנסיבות בהן קיימת סיבה שבגינה לא ניתן לעמוד בהוראת סעיף זה ובכפוף לאישור מראש של מנהל המוסד הרפואי, או נציג שנקבע על ידו לשם כך".

השורה התחתונה היא שהמוסדות הרפואיים יכולים עדיין לעשות ככל העולה על רוחם, ולהיפגש עם גורמים מתעשיית הפארמה בכל פורום ובכל דרך שירצו. קשה שלא להגיע למסקנה שמדובר בסוג של כניעה מצד המשרד לגורמים בעלי אינטרס, כשכל זה קורה בדיוק בזמן שוועדת סל התרופות מתחילה את דיוניה המתאפיינים ממילא בלחצים מסיביים מטעם אותם גורמים. במקום שהרגולטור ישים סוף לחגיגה, הוא סימן לגורמים המעורבים שהם יכולים להמשיך בשלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!