דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית של אמריקה

אמריקה כמרקחה / בתגובה לחבילות הנפץ: קריאות לאחדות, גינויים חלקיים ומחנאות

מטעני הצינור שנשלחו אתמול למתנגדי טראמפ מובהקים מחריפים את הקרע בתוך הציבור האמריקאי | הנשיא טראמפ מגנה חלקית, אך אומר שלתקשורת, זו שהותקפה, יש חלק באלימות כלפיה | הדמוקרטים: "שוב ושוב עודד הנשיא אלימות פיזית ופילג את אמריקה במעשיו ובמילותיו"

נשיא ארה"ב טראמפ וכוחות הביטחון מפנים את בניין ה-CNN בניו יורק. 24 באוקטובר 2018 (AP Photo/Manuel Balce Ceneta/Richard Drew)
נשיא ארה"ב טראמפ וכוחות הביטחון מפנים את בניין ה-CNN בניו יורק. 24 באוקטובר 2018 (AP Photo/Manuel Balce Ceneta/Richard Drew)
מרים הולצמן

הסתה, רטוריקה לוחמנית, ועכשיו גם ניסיונות לפגיעה ממשית במתנגדי השלטון. לא יאומן אבל אנחנו מדברים על ארצות הברית של אמריקה, ולא על איזו מדינה מתפתחת עם דמוקרטיה מקרטעת. מצד שני, בארצות הברית רצחו כבר ארבעה נשיאים. כך שמספר מטעני צינור שנשלחו בדואר למוקדי כח המסומנים כמתנגדים למשטרו של הנשיא דונאלד טראמפ נראים כעוד אירוע בשרשרת אירועים המעידים על ההקצנה והפילוג הגוברים בדמוקרטיה המערבית המובילה.

אתמול (רביעי) נחשף כי מטעני צינור נשלחו בדואר לנשיא לשעבר ברק אובמה, למתמודדת על הנשיאות הילארי קלינטון, למיליארדר ג'ורג' סורוס, לאשת הקונגרס דבי ווסרמן שולץ (שכתובתה סומנה ככתובת השולח, ואחת החבילות אף נשלחה אליה חזרה בשל טעות בכתובת הנמען) ולאישים נוספים המתבטאים, פועלים או נתפסים כמתנגדים לנשיא טראמפ.

שיא המתקפה היה בפינוי כל משרדי ה-CNN בניו יורק מיושביהם. הפינוי החל לאחר שנמצא מטען צינור שמולא בחומר נפץ, ועל פי חלק מגורמי אכיפת החוק גם באבקה לבנה שטיבה טרם בורר, בתוך דברי הדואר שהגיעו לתחנת החדשות הידועה כמתנגדת לעמדותיו של הנשיא המכהן בארצות הברית, דונאלד טראמפ.

הנשיא טראמפ עצמו הגיב בגינוי חריף למתקפת הטרור על מתנגדיו, אך ציין רק את הגורמים הפוליטיים שהותקפו. "בזמנים כאלו עלינו להתאחד ולשדר מסר אחד ברור האומר שמעשים של איומים באלימות פוליטית מכל סוג שהוא אין להם מקום בארצות הברית של אמריקה". תשומת לב ציבורית רבה הופנתה לעובדה שלא רק שהוא נמנע מלציין את תחנת החדשות השנואה עליו, אלא שהוא אף אמר שלתקשורת המלבה את היצרים ומדווחת 'פייק ניוז' יש חלק בעובדה שניסיונות הפגיעה הללו התרחשו. "לתקושרת יש גם כן אחריות לייצר טון תרבותי ולעצור את העוינות האין סופית ואת ההתקפות השליליות המתמידות שהן לרוב גם שקריות".

ראש ה-CIA לשעבר, ג'ון ברנאן, שאליו יועד המטען שהגיע למשרדי ה-CNN, תחנת החדשות בה הוא מתראיין ומבקר בקביעות את פעילות הנשיא, אמר בתגובה לאמירתו של הנשיא כי "הלוואי שהוא היה אומר דברים כאלה קודם, ובאופן ברור יותר". בדבריו התייחס לעובדה שהנשיא מגדיר את התקשורת  בנאומיו כ"אויבת העם". בולטת גם העובדה שהנשיא שיבח את חבר הקונגרס הרפובליקני שהודה בתקיפה גופנית של עיתונאי של הגרדיאן, גרג גיאנפורט, בעת עצרת בחירות. חבר הקונגרס התנגש בעיתונאי במלוא גופו בעצמה ובמתכוון.

מהצד הדמוקרטי, שני מנהיגי המפלגה בבתי הנבחרים האמריקאים אמרו שהודעותיו של הנשיא טראמפ אינן אמינות היות ובנאומיו הוא מייצר אלימות, פילוג והקצנה. "שוב ושוב עודד הנשיא אלימות פיזית ופילג את אמריקה במעשיו ובמילותיו: בהבעת תמיכה בחבר הקונגרס שפגע פיזית בעיתונאי, בניאו נאציים שהרגו אישה צעירה בשרלוטסוויל, בתומכים שלו בעצרות המתנהגים באלימות כלפי מפגנים, בדיקטטורים ברחבי העולם הרוצחים את אזרחיהם וכן בהתייחסות לעיתונאות חופשית כאויבי הציבור".

רבים מאלו שאליהם כוונו המטענים שיבחו את כוחות הביטחון שעצרו את המטענים לפני שאלו עשו נזק. החקירה נמשכת ובינתיים הרשויות בודקים איפה נקנו החלקים שייצרו את המטענים השונים, האם אלו מטענים ממשיים או כאלו שכל מטרתם להפחיד, ומי עומד מאחורי המתקפה הנרחבת אותה חוו מתנגדי הממשל בארצות הברית אתמול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!