דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מתקררים / כשברקע נסיגת טראמפ מהסכם הטילים, תמרון צבאי נרחב של כוחות נאט"ו

התרגיל הגדול ביותר של נאט"ו מאז המלחמה הקרה: מעל 50 אלף חיילים מ-31 מדינות | ברקע הדברים, נסיגת טראמפ מהסכם טילי השיוט ואיומי פוטין שמדינה אירופית שתרשה להציב טילים בשטחה תהיה חשופה למתקפה

כוחות נחתים אמריקניים לוקחים חלק בתרגיל. ארכיון (AP Photo/Mindaugas Kulbis)
כוחות נחתים אמריקניים לוקחים חלק בתרגיל. ארכיון (AP Photo/Mindaugas Kulbis)
אוריאל לוי

ברית נאט"ו החלה היום (חמישי) בתמרון הצבאי הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה. התרגיל המדמה פלישה רוסית לנורבגיה נערך על רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב לרוסיה ופרישת ארה"ב מהסכם האוסר על המעצמות להחזיק, לייצר או לנסות טילי שיוט בטווח בינוני. כל 29 המדינות החברות בברית הצפון-אטלנטית, לצד פינלנד ושבדיה, שאינן חברות בנאט"ו, ישתתפו בתרגיל הנערך לרוחבה של צפון אירופה מהים הבלטי, דרך הים הצפוני ועד לאיסלנד שבצפון האוקיינוס האטלנטי.

בתרגיל ייקחו חלק יותר מ-50,000 חיילים, 10,000 רכבים יבשתיים מסוגים שונים, 250 מטוסים ו-65 ספינות וישולבו בו זרועות האוויר, הים והיבשה של 31 מדינות. האדמירל ג'יימס פוגו שיפקד על התרגיל אמר כי הוא "מעביר מסר לכל מי שמאיים עלינו בכל דרך שהיא". הגנרל רון ג'קובסן המפקד על הכוחות הנורבגים בנאט"ו אמר כי מוסקבה לא צריכה לחשוש שכן ליבו של התמרון היבשתי יערך במרחק 1,000 ק"מ מהגבול הרוסי, והתרגיל האווירי יגיע רק עד 500 ק"מ מהגבול.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר אתמול (רביעי) כי מוסקבה תגיב "בהתאם" אם ארצות הברית תציב טילים גרעיניים על אדמת אירופה. לדבריו, כל מדינה אירופית שיוצבו בה טילים תסתכן בתקיפה רוסית. עוד הוסיף פוטין, במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה, כי פרישת ארה"ב מההסכם מסוכנת מאוד. "לא יישאר דבר פרט למרוץ חימוש. התגובה של רוסיה תהיה מהירה ויעילה מאוד. מדינות ביבשת שיסכימו להצבת טילים אמריקניים צריכות להבין שהן מציבות איום לתגובת נגד אפשרית". בתגבה לדבריו של פוטין, מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר אתמול כי בנות הברית מאשימות את את רוסיה בהפרה חוזרת ונשנית של ההסכם ולכן ארה"ב פרשה ממנו, אולם הוא לא צופה כי יוצבו טילים גרעיניים במדינות נאט"ו.

ביום שני שוחח נשיא צרפת עמנואל מקרון עם טראמפ והבהיר לו את החשיבות שבקיום הסכם בקרת הנשק הגרעיני עם רוסיה. מקרון הדגיש במיוחד את המשמעות שיש להסכם בנוגע לשמירה על הבטיחות והיציבות האסטרטגית באירופה.

טראמפ הודיע על הפרישה מההסכם בנאום שערך בכנס בחירות בנבאדה ביום שבת האחרון. ההסכם שנחתם בין רוסיה לארה"ב בשנת 1987, אוסר על השתיים להחזיק, לייצר או לנסות טילי שיוט בטווח של 300-3,400 מייל. "רוסיה הפרה את ההסכם. הם מפרים אותו במשך שנים", אמר הנשיא לאחר כנס בחירות בנבאדה, "ואנחנו לא הולכים לתת להם להפר הסכם ולייצר נשק ולא לעשות זאת בעצמנו". לדברי טראמפ, ההסכם מנע מארה"ב מלייצר נשק חדש אולם ארה"ב תתחיל לפתח נשק שכזה במידה ורוסיה וסין לא יסכימו שלא להחזיק או לפתח נשק חדש. יש לציין שסין כרגע איננה צד בהסכם כלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!