דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

יורדים מהפסים / פעילי "בארכבת" עם הצעות פרקטיות להתמודדות עם המחסור בקרונות ניהוג

בבוקר בו שוב היתה תקלה ברכבת, עלו פעילי בארכבת עם שלטים להפגין בקרונות בדרישה כי יוחזרו הקווים הצפוניים למצבם לפני פתיחת קו ירושלים נתב"ג | יש להם גם כמה רעיונות להקלת העומס עד הגעת הקרונות החדשים

קרון ניהוג בתחנת הרכבת בירושלים (צילום: עמר כהן)
קרון ניהוג בתחנת הרכבת בירושלים (צילום: עמר כהן)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

גם אתמול בבוקר (ראשון) חל עיכוב דרמטי ברכבת מכרמיאל לדרום עקב תקלת לחץ אוויר. התקלה מתווספת לעומסים המוגברים עקב פתיחת הקו ירושלים-נתב"ג, מה שאילץ את הרכבת לבטל 16 נסיעות ביממה באיזורי שיא הביקוש בין חיפה לתל-אביב. מפעילי עמוד הנוסעים "בארכבת" ארגנו הפגנה קצרה בתוך קרון בעת נסיעה, הם עלו עם שלטים לרכבת ודרשו להגדיל את תדירות הרכבות לצפון כפי שהיו עד אמצע ספטמבר. יש להם גם כמה רעיונות מעניינים על הקלת העומסים גם במצב בו הקרונות הנדרשים יגיעו רק בשנה הבאה.

ברכבת ישראל כי אישרו כי עקב תקלה בלחץ האוויר ברכבת מכרמיאל הרכבת נעצרה מעט לאחר תחנת חוף הכרמל ונאלצה לחזור לאחור. כעבור 40 דקות התקלה תוקנה. 

האחריות קודם כל היא על הממשלה ולא על הרכבת

במשרד התחבורה פעלו במשך חודשים רבים להאצת הכשרת הקו המהיר ת"א-ירושלים. למרות מאמצים אלו, הקו נפתח בסוכות רק מירושלים לתחנת נתב"ג, מפני שעבודות החשמול של מקטע המסילה לתל-אביב נמצאות בעיצומן. פתיחת הקו נעשתה על רקע מחסור בציוד נייד של רכבת ישראל. לפי אלי ציפורי בגלובס, בעוד הרזרבה המקובלת היא כ-25% , ברכבת ישראל מתמודדים עם הרזרבה של 5% בלבד. לפי ציפורי, פקידי אגף התקציבים צמצמו ועכבו את רכש הציוד הנייד לרכבת ישראל כ"צעד חינוכי", בתגובה להתנהלות לא מקצועית, לדעתם, של הרכבת בהליכי מכרזי הרכש. התוצאה היא פגיעה עמוקה בציבור, שדווקא "נוהר" לרכבת בשנים האחרונות, עקב עדיפותה היחסית על נסיעה באוטובוסים במדינה שהולכת ונסתמת בפקקי תנועה גדולים. כך, השילוב בין מדיניות האוצר, לבין הדחיפה החזקה ממשרד התחבורה למתוח את רכבת ישראל לקצה מבחינת הציוד, יוצרת משבר שאין לו פתרון פשוט, כאשר הקרונות הנדרשים לא יגיעו לפני אמצע 2019. קרן טרנר, מנכ"לית המשרד, אמרה בישיבת ועדת הכלכלה לאחרונה כי " היינו עושים זאת גם בדיעבד". יו"ר הוועדה איתן כבל (המחנה הציוני) קרא לטרנר "לחשב מסלול מחדש" ולהשהות את השירות בקו לפחות עד אשר יהיה כשיר לחלוטין.

אז מה הפעילים מציעים?

מעוז ינון, ממפעילי הדף "בארכבת" הסביר בשיחה עם "דבר ראשון" כי למרות המחסור בקרונות ניהוג, אשר מונע הפעלת יותר רכבות, יש צעדים שניתן לבצע כדי להקטין את העומסים ברכבות ולהגביר את רמת הבטיחות בנסיעה:

* להפסיק את השירות בקו החשמלי החדש בין ירושלים לנתב"ג לפחות עד שיושלם לחלוטין לתל-אביב או עד שיגיעו קרונות ניהוג נוספים לרכבת, בשנת 2019

* להפסיק לגבות תשלום ברכבת בשעות השפל בין 10:00 ל 15:00, בקווים העמוסים ביותר, כדי לתמרץ נוסעים לנסוע בשעות הריקות.

* להתקין ברכבת קרונות לעמידה בטוחה, עם תופסנים, כפי שיש ברכבת הקלה בירושלים

* להעביר ציוד נייד מקו בית-שמש ירושלים, לקו נהריה-ב"ש שבוטל.

* לפתוח במהירות נת"צ מחיפה לת"א ולא רק מנתניה, בכדי להפוך את הנסיעה באוטובוס לאטרקטיבית, ולווסת את כמויות הנוסעים בין אוטובוסים לרכבות

הקו מבית שמש לירושלים פועל בתדירות נמוכה של רכבת אחת לא גדולה בכל שעתיים לכל כיוון, ולא משרת נוסעים רבים, אך הוא הקו היחיד שפועל בבית שמש וביטולו יתרום מעט מאוד להקטנת העומסים. במשרד התחבורה לא הגיבו לשאלת "דבר ראשון" לגבי הצעדים הנשקלים להקלה על העומס ברכבות במקטע ביקושי השיא. ברכבת ישראל ציינו כי כבר החליטו להתקין תופסנים בקרונות, אך זאת ברכבות הפרבריות בלבד, בהן הנסיעה נמשכת 30 דקות או פחות. ברכבות הארוכות נוסעים נאלצים לעמוד מפאת העומס, ובהן אין כוונה להתקין תופסנים להגברת הבטיחות בנסיעה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!