דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות מקומיות 2018

דרמה בכרמל / יום בחירות סוער הסתיים במהפך מהדהד: עינת קליש-רותם זכתה בבחירות בחיפה

המועמד הותיק, יונה יהב, ציפה לניצחון כבר בסיבוב הראשון, אך זמן קצר לאחר שנסגרו הקלפיות, סקר 'רדיו חיפה' כבר הכתיר את קליש-רותם למנצחת | יהב: "היה לי כבוד גדול להוביל את העיר היפה הזו"

יונה יהב | עינת קליש רותם (מאיר וקנין/פלאש90)
יונה יהב | עינת קליש רותם (מאיר וקנין/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעוד הקלפיות נסגרו, פרסם אמש (שלישי) 'רדיו חיפה' מדגם לפיו עינת קליש-רותם מובילה ובהפרש ניכר, על פני ראש העיר המכהן יונה יהב עם 57.8% מהקולות למול 35.8% בלבד ליהב. "תוצאות המדגם מעודדות", מסרה בתגובה קליש-רותם. "עם זאת, יש להתאזר בסבלנות להמתין לתוצאות האמת. מצפה לנו לילה ארוך שרק בסיומו נדע להגיד לאיזה כיוון תצעד חיפה". ואכן, עם תחילתו של בוקר חדש, נראה כי הסקרים ניבאו נכון, וכי לאחר 15 שנות כהונה, יונה יהב יפנה את מקומו למועמדת החדשה.

לאחר שתמונת המצב התבררה, מסר יהב: "היה לי כבוד גדול להוביל את העיר היפה הזו. חיפה היא מפעל חיי ואני מתפלל שהנהגת העיר החדשה תדע לשמר את מה שהושג פה ב-15 השנים האחרונות".

יונה יהב הדר (צילום: ארז רביב)
יונה יהב הדר (צילום: ארז רביב)

אך עוד קודם לכן, בשעה שהתוצאות היו רחוקות מלהתבהר, יהב הפגין, לפחות כלפי חוץ, ביטחון גמור בניצחונו בסיבוב הראשון. "אני מקובל על ידי כל התושבים שמרגישים שהם המיעוטים", אמר יהב. "אני יודע לשמר את האיזונים בין כל חלקי האוכלוסיה. זו עיר אחת עם חמש דתות ואני יודע לעשות את זה. אני יכול להראות קבלות והאהבה שמרעיפים עלי רק מראה שהצלחתי. אני בדעה שיש דברים שצריך להשלים – פרויקטים גדולים לוקחים בין עשור ל-20 שנה. אני גם רוצה להכשיר את החבורה הצעירה שהצטרפה אלי כדי להכשיר אותם לשלטון בפעם הבאה".

עוד התייחס יהב, לשאלת "דבר ראשון" בנוגע לסרטון שפורסם ברשתות החברתיות, בו נראה מנהל מחלקת התברואה מפציר בעובדים לעזור ליהב בבחירות: "הסתובבו נציגי קליש במסדרונות העירייה ואיימו על העובדים בתברואה, אלו שמנקים את הרחובות ואלו שמוציאים את הזבל, שהם יעבירו אותם למיקור חוץ והם יפסידו את היציבות שלהם – והם הבינו את זה. הם ביקשו שאני והמנהלים שלהם נדבר איתם ונרגיע אותם. אלו אנשים שהם ליד שכר המינימום, ואני הרגשתי חובה לבוא אליהם ולהגיד להם: 'אני יצרתי לכם את היציבות. מעולם לא קרה שלא קיבלתם משכורת בזמן וכך יהיה גם בעתיד'. אלה אנשים שדואגים וקל לזעזע אותם ולדעתי צריך לשמור עליהם כמו על קדושים". יהב לא פירט מי בדיוק היו אלו שאיימו או מתי האירוע קרה. ממטה קליש לא נמסרה תגובה לפניית "דבר ראשון" בנושא.

ביטחון עצמי גבוה, שכאמור, הוכיח את עצמו בהמשך, הביעה גם המתמודדת עינת קליש-רותם, אשר הסבירה לכתבים כי מחר תתעורר חיפה ללא פחות מאשר "שחר של יום חדש". עוד אמרה: "אנחנו מקווים שהיום יתנהל כמו שצריך ורגוע, ונראה מה התושבים של חיפה יבחרו – העולם הישן או העולם החדש. העולם שבפיגור של הרבה מאוד שנים, מול עתיד לעיר הזו, שיקום ופריחה, זה כל הסיפור". לשאלה מה היה הכי קשה בקמפיין אמרה: "לא היה קשה".

מקורות התמיכה של שני המועמדים מגוונים מאוד. רשימתו של יהב מורכבת מנציגי רשימתו בבחירות הקודמות, יחד עם "צעירי חיפה" ותומכי יוליה שטראים שרשימתה נפסלה מריצה בבחירות הללו. גם המועמדים הערבים למועצת העיר תמכו ביהב לראשות העיר. לעומתו, רקמה קליש-רותם רשת רחבה של בריתות והסכמים פוליטיים עם גופים שונים: מרצ מחד, ודגל התורה מאידך, אשר נציגה מיכי אלפר הסתכסך בקדנציה האחרונה עם יהב. גם יו"ר מפלגת יחד הכהניסטית בראשות אלי ישי, הביעה תמיכה בקליש, אותה הוקירה בפומבי: "היה לי הכבוד לשוחח עם ישי ולקבל את התמיכה שלו בריצה שלי לראשות העיר. אחרי חודשים רבים של קשר עם תושבים המשתייכים לקהילתו – קשר שהלך והעמיק – אני מעריכה ומתרגשת".

עינת קליש רותם, ברמות ספיר (צילום: ארז רביב)
עינת קליש רותם, ברמות ספיר (צילום: ארז רביב)

מאחוריה ניצבת גם מפלגת העבודה, אשר שניים מנציגיה, נעמה לזימי וניר שובר, מועמדים במקומות השלישי והחמישי בהתאמה ברשימה, בהסכם שכמעט גרם לפסילת הרשימה שלה כולה, עד שבג"ץ אישר את החזרתה למירוץ באופן חריג, בפסק דין חסר נימוקים בשל דחיפות הנושא. גם המועמד עו"ד דוד עציוני, אשר התלונה שיזם היא זו שהובילה לפסילה של קליש מלכתחילה, חתם איתה על הסכם וקרא לתומכיו לתמוך בו למועצת העיר ובקליש לרשות העיר. גם שלי יחימוביץ' הודיעה על תמיכה אישית בקליש, אם כי לא ברורה השפעתה בעקבות הפסדיה ליצחק הרצוג לראשות העבודה ולאבי ניסנקורן לראשות ההסתדרות.

סנטימנט נוסף שפועל לטובתה של קליש, הוא תחושת המיאוס שחשים חלק מתושבי חיפה כתוצאה מהיותה עיר הסובלת מתחלואה עודפת וזיהום אוויר והתחושה ש-15 שנות כהונת יהב בראשות העיר הן פשוט "יותר מדי", מבלי להתמקד בשאלה האקטואלית, מי המועמד העדיף כעת.

הפקטור המשפטי

רשימת הבחירות של קליש נפסלה בעקבות תלונות על הגשה כפולה מטעם מפלגת העבודה ועורך דינה. פסק דין מנומק בבית המשפט המחוזי ערער על קביעתה כי מדובר ב"תקלה טכנית", והסביר כי הגשתה סותרת את החוק ופוגעת במתמודדים אחרים ולכן היא פסולה. גם רשימתה של יוליה שטראים, לשעבר נציגת ישראל ביתנו, ולה סיעה במועצה הנוכחית בעלת שלושה מושבים (השניה בגודלה) נפסלה, בשל העובדה שבטופס ההגשה נרשמו שבעה מועמדים בלבד במקום 11. שטראים הסבירה ל"דבר ראשון" כי פקיד הבחירות עבד עד כה בזכרון יעקב, שם המועצה מונה 11 חברים ולא 31 כמו בחיפה, והוא הטעה אותה שהטופס שלה תקין, ואף העיד על כך בדיון בבית המשפט המחוזי. אף על פי כן, עתירתה של שטראים לבג"ץ נדחתה וזו של קליש התקבלה, אך שטראים המשיכה להשתתף במסע הבחירות כחלק מהברית הפוליטית בינה לבין יונה יהב.

יוליה שטראים קראה לתומכיה להצביע ליונה יהב (צילום: ארז רביב)
יוליה שטראים קראה לתומכיה להצביע ליונה יהב (צילום: ארז רביב)

לא ברור כמה מתומכיה של שטראים יצאו להצביע ליהב ולא בעבורה, כאשר גם מפלגת ישראל ביתנו, אשר מטעמה רצה בעבר, התנערה ממנה והציבה מועמד משלה למועצת העיר. יהב הודיע שהוא מתכוון להעניק לה תפקיד משמעותי בעירייה ולפעול בשיתוף פעולה איתה.

שטראים לא חסכה ביקורת ממפלגת ישראל ביתנו – "אלו הבחירות הכי מלוכלכות שראיתי, והכי מלוכלכים אלו מפלגת ישראל ביתנו" אמרה ל"דבר ראשון". "אני לא אהיה חברה במועצת העיר, אבל אני תושבת חיפה וחשוב לי מה יהיה עם הציבור שלי. הרבה מספרים סיפורים ולא עשו שום דבר". לשאלה מה השיגה בקדנציה האחרונה, הצביעה על "בית העולה" שממוקם בתפר בין שכונת הדר לוואדי: "אני הבאתי אלפי עולים לחיפה. העיר נמצאת במקום הראשון בקליטת העליה בארץ", טענה והסבירה כי נסעה בעצמה לחו"ל ושכנעה יהודים לעלות ולגור בחיפה. "מי עוד עשה דבר כזה?", אמרה. לא בטוח עד כמה עולים חדשים אכן הגיעו לחיפה בזכותה מאמציה, אך דוברי הרוסית שעברו ברחוב י.ל. פרץ הבוקר נראו נאמנים לקריאתה להצביע ליהב.

מפלגת ישראל ביתנו הריצה מועמד חדש בעבור הקול הרוסי (צילום: ארז רביב)
מפלגת ישראל ביתנו הריצה מועמד חדש בעבור הקול הרוסי (צילום: ארז רביב)

בעיות בקלפיות ומאבק סייבר

גם המועמדת שרית גולן שטיינברג וגם אביהו האן התלוננו על מספר קלפיות מהן נעלמו הפתקים של רשימותיהם, תקלות שתוקנו תוך שעה או פחות. מעיריית חיפה עצמה התלוננו על מתקפת סייבר: "גורמים עבריינים משבשים את מערכות התקשורת בעיריית חיפה וחמור מכך, פוגעים במטה לשעת חירום שהקימה העירייה בהמשך להתראות כיבוי האש". יונה יהב התלונן על מתקפת סייבר שנועדה להשבית את הטלפון שלו באמצעות הצפה בחיוגים מהארץ ומחו"ל. באופן חריג, קליש הודיעה על שימוש בחברת חקירות פרטית בכדי לאתר נסיונות השפעה לא חוקיים על ההתנהגות בקלפיות. "אנחנו יודעים שנעלמו הרבה מאוד פתקים, מאות אלפים", אמרה אתמול קליש במסיבת עיתונאים מבלי לפרט מקרים ספציפיים, אך הבטיחה ש"הכל נרשם, מתועד ויטופל".

פעילי הסביבה חלוקים בדעותיהם

אביהו האן, מועמד "הירוקים" אמר ל"דבר ראשון" כי יש לו "תחושה מעולה הבוקר". לדבריו, שני נציגי הסיעה באופוזיציה הביאו להישגים בדמות הקמת פארק הקישון, "על אפם וחמתם של חברת נמלי ישראל. הצלחנו לעצור את תכנית ההרחבה של בז"ן והצלחנו במשך שלוש שנים של מאבק במועצה הארצית לתכנון ובניה למנוע מהם להקים מתקני זיקוק נוספים".

אביהו האן הירוקים של חיפה, שכונת רמת אלון (צילום: ארז רביב)
אביהו האן הירוקים של חיפה, שכונת רמת אלון (צילום: ארז רביב)

הוא הסביר כי הסיעה עברה לאופוזיציה משום ש"יהב לא באמת רוצה לפעול כנגד המזהמים. העדפנו להיות באופוזיציה, ולא חיפשנו תפקידים". האן טען שהתמיכה בו תפתיע "בכל השכונות, בשיטפון אדיר". הוא מצר על כך שלא התמודד על ראשות העיר גם בבחירות הקודמות "מפני שכבר אז היה אפשר להביא את השינוי המיוחל", ולא מתחרט על כך שנסע לדיון בבג"ץ בירושלים בכדי לתמוך בחזרתה של קליש למרוץ. אמנם, הוא לא עשה זאת גם עם יוליה שטראים אך אמר כי "לשתיהן הגיע לרוץ".

פעילי הסביבה מהעיר חיפה לא תומכים ב"ירוקים" באופן טבעי וחלקם העדיפו לתמוך ברשימתה של שרית גולן שטיינברג "חיפה בשבילנו", ומיעוטם ברשימות של קליש – "חיים בחיפה" ואף ברשימה של יוזמת "מקומי" בראשות בועז גור. פעילים ששוחחו עם "דבר ראשון" הסבירו כי לא תמיד הירוקים פעלו נכון בכל הסוגיות הסביבתיות והתנגדו לשיתוף פעולה עם יהב גם כאשר אימץ עמדות סביבתיות שהיו מקובלות עליהם כנכונות או לפחות כפשרה מקדמת. את שטיינברג הציגו כ"נטולת אגו", אשר ישבה בקואליציה והצליחה להשפיע מבפנים ואילו הירוקים מעדיפים לקחת קרדיט על מאבקים רחבים משותפים, ובעיקר לדאוג שלא יגיע ליהב. האן לא מתרשם מהטענות, ומציע הסבר משלו לפיצול: "פוליטיקה שהייתי מגדיר אותה כפוליטיקה זולה. אנחנו הגוף הכי ערכי בעיר. מנסים לייצר שינוי. עומדים באבק, בגשם ובחום ומפגינים. יש כאלו שמנסים לייצר כח פוליטי משיקולים אינטרסנטיים. אני די מתעלם מהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!