דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

סוף להפקרות? / "אם לא יהיה פתרון עד יום רביעי נשבות - לא נתפשר בנושא הבטיחות"

עשרות מקומות עבודה צפויים לשבות החל מיום רביעי אם דרישות ההסתדרות לא ייענו עד יום רביעי הקרוב | יו"ר ההסתדרות: "שביתה קשה, כי החיים קדושים. וכל אחד מאיתנו ישבות ויחשוב כשהוא יוצא לשביתה שהוא מציל נפש אדם"

כינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר   (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
כינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז הבוקר בכנס בהשתתפות מאות חברי וראשי ועדים, ראשי מרחבים ואיגודים מקצועיים ועובדי ההסתדרות על שביתה כללית בשל משבר הבטיחות בעבודה בכלל ובענף הבניה בפרט.

"החברים שלי כאן הוכיחו עצמם בשביתה על שכר המינימום, ושביתה על עובדי קבלן, על פנסיה חובה, על אנשים עם מוגבלות" אמר ניסנקורן. "לכל אחד יש את שק הבעיות שלו שהוא מתמודד איתן, אבל אנחנו צריכים להבין דבר אחד: אם לא נוביל את כולם קדימה אז בסוף כל אחד עם הצרות שלו וכולם שוקעים למטה. לכן אם לא יהיה פיתרון עד יום רביעי בשבוע הבא נצא לשביתה. שביתה קשה, כי החיים קדושים. וכל אחד מאיתנו ישבות ויחשוב כשהוא יוצא לשביתה שהוא מציל נפש אדם. אנחנו נשבות עד שיפתרו את הבעיה הזו"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק, (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק, (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

"כמו שנופלים עובדים ככה אחיות נרצחות, נהגים באוטובוסים מותקפים" הוסיף ניסנקורן. "אין ואקום – אם לא מכבדים את ערך חיי אדם במקום אחד, לא מכבדים גם במקום אחר" .

 

המנופאית קטי קרוקלוב דיברה ראשונה: "ב-2015 פוטרתי כי לא הסכמתי לסכן את חיי ולעלות על מנוף במזג אוויר סוער. נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל פועלים שקופים, שהחיים שלנו לא חשובים ואפשר לסכן אותם בשביל עוד שעות עבודה. לפני כמה שנים בעזרת ההסתדרות, איציק מויאל וועד המנופאים יצאנו למאבק ארוך על התנאים והבטיחות שלנו. אני שמחה שחלק קטן ממנו הצליח, ובתביעה שהגשנו, עם ההסתדרות שתמכה בי לאורך כל הדרך, הכיר בית המשפט בסיכונים שבהם העמידו אותי כעובדת וקבע שהם לא חוקיים. אני פונה לכל העובדים ומבקשת אל תקחו את חייכם כמובן מאליו! הגנו על חייכם גם אם זה יעלה לכם בפיטורים. היום יש לנו גב, אנחנו כבר לא שקופים ולא לבד: אנחנו ביחד וזה כוח. אי אפשר להתעלם מאיתנו יותר. שמרו על עצמיכם ועל אחרים."

"לא כל יום אוספים פה את וועדי העובדים לאסיפה כל כך חשובה, בפי כולם הדרישה להפסיק את מחול השדים הזה, השערוריה הזו, שעובדים נופלים מפיגומים". אמר ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף המאגדת כ-300 אלף עובדים. "אם לממשלה לא אכפת, לנו – לציבור העובדים אכפת. אנחנו לא יכולים לשבת יותר בשקט ולראות את העובדים נופלים. אחד, שניים, שלושה ביום. זה בלתי נתפס. מי אחראי פה על בטיחות העובדים בישראל? הממשלה או ההסתדרות? את התשובות אנחנו מקבלים כל יום בשיחות של יו"ר ההסתדרות מול הממשלה. חסר פקחים? צריך להביא פקחים. חסר תקנות? תעשו תקנות. אנחנו צריכים לשבות על זה? שבוע הבא כל המשק יעמוד. כולל עובדי הסתדרות המעו"ף שהם חצי ההסתדרות. כולל עובדי הביטוח, הבנקים. כדי שמישהו בירושלים יבינו שצריך ליצור ביטחון לעובדים במדינת ישראל".

"יש יותר הרוגים בענף הבניין מאשר במבצעים הבטחוניים. לא יעלה על הדעת. זה לא צבא קבע – אלה טפסנים וטייחים" מחה יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי. "תקנות יש – מפקחים אין. כללים יש – לא מקפידים ליישם אותם. עובדים יש – ממשלה אין. דמיינו לכם שהפיקוח של המשטרה על הפשיעה ותאונות הדרכים היתה כמו הפיקוח על ענף הבניה. לא ברור לי איך במקום שיתחננו לאבי ניסנקורן לשותפות – אנחנו צריכים להתכנס פה כדי להגיד לממשלה הזו: די. כנראה שמישהו שם בפרוזדורים של קפלן 1 לא באמת מאמין שזה חובתו. שהממשלה תדע שאם לא תמצא פיתרון איתך בשבוע הבא, אזרחי ישראל יעמידו את העבודה יחד איתנו".

דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין
דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין

" יש זילות כלפי חיי אדם, זילות כלפי נפש האדם. יש פה את חברי מאגד ודן שיוצאים הרבה פעמים בבוקר לאוטובוס ולצערי חוזרים אחרי שקיבלו מכות. גם האחיות כמובן" אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי. " לכן כמי שנאבק על נושא הבטיחות ושהעובדים שלו חווים את נושא הבטיחות, עובדי התחבורה יעמדו מאחורי המאבק הזה. אם צריך להזיז ולנענע כיסאות כדי שכל אחד יוכל לחזור הביתה בשלום – אנחנו הראשונים שנעשה את זה". עוד סיפר אדרי כי שב לאחרונה מכינוס עולמי של איגודי העובדים בענף התחבורה בסינגפור, שם התרגשו נציגי מדינות ערביות רבות לשמוע על התגייסות ההסתדרות למאבק להגנת העובדים בענף הבניין, שרובם פלסטינים.  " ההסתדרות לא מסתכלת ולא מבחינה בין עובד לעובד. אנחנו מעל לפוליטיקה" אמר.

סכסוך העבודה הוכרז ואושר במוסדות ההסתדרות כבר לפני שלושה שבועות, לאחר כמה חודשים בהן פנתה ההסתדרות לממשלה ולמעסיקים בניסיון להביא להסדרה מוסכמת של נושא הבטיחות במקומות העבודה במסגרת קיבוצית, בדגש על בלימת הקטל בענף הבניה. בין מקומות העבודה הצפויים לשבות במסגרת הסכסוך: כל משרדי הממשלה, רכבת ישראל, רשות שדות התעופה ורשות המיסים.

לעת עתה לא הושגה הסכמה באשר למרבית דרישות ההסתדרות. אמש הודיע שר העבודה והרווחה חיים כץ כי היום יציג בפני ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תקנה שתחייב שימוש בפיגומים בתקן אירופי באתרי הבניה בישראל – תקנה עליה החלו לעבוד במשרד העבודה כבר לפני כמה חודשים. יש לציין כי התקנה מהווה רק סעיף אחד בלבד בדרישות ההסתדרות. אמש התייחס השר כץ לשביתת ההסתדרות במליאת הכנסת והביע תקווה כי תבוא לכך שהאוצר יקצה 108 תקנים נוספים הנדרשים למשרד לעבודת הפיקוח.

בכנס חולק לחברי ההסתדרות ולחברותיה גיליון מיוחד של 'דבר ראשון' ובו כתבות, ראיונות ונתונים על מצב הבטיחות בענף הבניין:

גליון מיוחד של 'דבר ראשון' בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה הכללית למען הבטיחות בעבודה (צילום: יסמין גיל)
גליון מיוחד של 'דבר ראשון' בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה הכללית למען הבטיחות בעבודה (צילום: יסמין גיל)

גם ראשי הועדים הביעו תמיכה במטרות השביתה. יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן אמר: "אין מאבק יותר צודק מהמאבק הזה" והבהיר: "אם צריך לסגור את מדינת ישראל עד שיתנו את כל מה שקשור בבטיחות, נעשה זאת. אם רוצים ללמוד איך עושים בטיחות – בואו לנתב"ג. הבטיחות שם מעל הכל, וזה צריך להיות כך בכל מקום".

" אנחנו כל הזמן שומעים שפועל נופל, נהרג, נפצע, ובתור מי שעובדים במערכת הבריאות אנחנו יודעים בדיוק מה הפציעות הללו, ומה גורלו של כל עובד כזה שנופל מבניין ומה מצפה לו" אמר פרוספר בן חמו יו"ר ארגון עובדי קופת חולים כללית.  "כל העובדים במדינת ישראל מאוחדים, מאוגדים, נחושים ללכת לקרב הזה שנקרא הקרב על החיים. אנחנו מדברים על עובד שיוצא מהבית בבוקר למקום עבודתו ולא יודע אם יחזור או לא.  אנחנו אומרים די. נצא לקרב הזה בשביל העובדים שמגיע להם את כל ההגנה".

"אנחנו יצאנו למאבק לפני 3 שנים כי לא היינו בני אדם בתודעה. רוב ענף הבניין עובדי קבלן" אמר דן ורשבסקי יו"ר ארגון המנופאים הארצי. "הבעיה שלהם זה שאנחנו כבר לא שקופים. אנחנו באים לעבוד. הדרישות שהוצאנו עם ההסתדרות זו מעטפת הבטיחות. יש דבר אחד שהקבלנים לא מבינים – הבטיחות מתחילה בזכויות עובדים: כשעובד יושב על מנוף 12 שעות זה זכויות עובדים ובטיחות. וכשעובד שומר על הבטיחות שלו ומפוטר, כמו קטי – ורק השבוע פוטרו כך 4 עובדים, זה זכויות עובדים. מנופאי בחברה של סגן נשיא התאחדות בוני הארץ שדורש תסקיר בטיחות של המנוף – זורקים אותו הביתה. הקבלנים מתנהגים כמו גוף עברייני, שאנחנו רק אמצעי עבורו להרוויח כסף. אבל גרוע מכך זו המדינה: יש חוקים אבל היא לא רוצה ולא מצליחה לאכוף אותם, ואין להם לא יכולת ולא רצון לשפר. אבי נתת לנו כוח, והאנשים פה נותנים לנו כוח. גם אם תהיה שביתה והיא תסתיים – לא ניתן לשכוח שאנחנו כאן, ונאבק על הזכויות שלנו. אם צריך נגיע גם לביתו של ביבי. אנחנו רוצים לחיות כמו כל בן אדם."

"ישבתי אתמול בלילה עם נציגי הממשלה והתווכחנו על התקנים" שיתף ניסנקורן את באי הכנס. "צריך תקנים לפקחים. אז זה אומר אתה תביא תקנים וזה – אתה תביא תקנים… הם זורקים את זה האחד על השני. בשביל מה אנשים הלכו לעשיה ציבורית? כדי להשליך אחריות אחד על השני או כדי לשנות? זה סיפור של 20 מיליון שקל ובינתיים אנשים מתים ונפצעים אחד אחרי השני. מדינת ישראל הגדולה לא יכולה להביא 20 מיליון שקל לפיקוח בתחום הבטיחות? תחשבו כמה כסף זה יחסוך, מיליארדים שאנשים מקבלים מביטוח לאומי על פציעות. והכבוד האנושי – אנחנו חייבים להיות מדינה שיש בה כבוד לאדם. לא רק לשסות האחד בשני".

במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה טרם הגיבו לאזהרות לקראת השביתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!