דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנופאים

שמים סוף להפקרות / "לא הצלחתי להשתלט על המנוף בגלל הרוחות, ביקשתי לעצור - ופוטרתי"

חמישה מנופאים טוענים: פוטרנו מעבודנו בתקופה האחרונה כי סירבנו לסכן את חיינו | המנופאית קטי קרקולוב בהכרזה על סכסוך העבודה: "אל תקחו את חייכם כמובן מאליו! הגנו על חייכם גם אם זה יעלה לכם בפיטורים"

מנופים (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
מנופים (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

את הכנס בו הודיע יו"ר ההסתדרות על השביתה הכללית בנושא הבטיחות בעבודה שתתחיל ביום רביעי הקרוב פתחה דווקא המנופאית קטי קרקולוב שבמאבק משפטי בליווי ההסתדרות זכתה לאחרונה בפיצוי בסך 60 אלף שקלים על כך שפוטרה שלא כחוק משום שסירבה לעלות על מנוף במהלך סערת רוחות. רק לאחרונה פוטרו באופן דומה או אולצו להחליף את מקום עבודתם עוד חמישה מפעילי מנוף נוספים בנסיבות דומות, ארבעה מהם בשל סופת הרוחות בשבוע שעבר, ואחד נוסף בשל דרישות בטיחות שהציב. בסוף השבוע הביא אתר Ynet את סיפוריהם של שלושה מהם.

"בשעה 14:30 הרוחות נשבו במהירות של מעל 60 קמ"ש", סיפר ל-Ynet מוחמד סעדי (31) מדיר חנה שהועסק במשך למעלה מחצי שנה דרך חברת כוח אדם באתר בביצוע חברת אחוזת אריה בקריית מוצקין. "הם ביקשו ממני להמשיך לעבוד על המנוף אבל לא הסכמתי ואמרתי להם שאי אפשר עכשיו, אולי עוד מעט." לדבריו, אמר לו הקבלן בטלפון שלא לשוב לעבודתו – "ככה, בלי שמישהו דיבר איתי בכלל. אחר כך התקשרו למעסיק שלי ואמרו לו שלא יחזיר אותי לעבוד במקום יותר. למה? כי כך הקבלן רוצה."

קריסת מנוף בירושלים, 19 בפברואר 2018. (צילום באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
קריסת מנוף בירושלים, 19 בפברואר 2018. (צילום באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)

מנופאי אחר, באשיר סקאללה (28), תושב רמלה, שהועסק למעלה משנה כמנופאי באתר הבנייה של חברת תדהר בשכונת אחיסמך בלוד, טען כי עדכן כבר בבוקר יום חמישי את כל הגורמים בחברה שצפויות להיות רוחות חזקות. "אמרו לי שיספיקו את מה שיכולים. נוצר לחץ עבודה, כשהפועלים והקבלן רצו להספיק לעשות כמה שיותר. בסביבות 11:00 ראיתי שאני לא מצליח להשתלט על המנוף בגלל הרוחות החזקות וביקשתי לעצור את העבודה" סיפר. מנהלי העבודה באתר אכן עצרו את העבודה, אך לטענת סקאללה המשיכו להפעיל עליו לחצים להמשיך בעבודת המנוף. "מצאתי את עצמי לבד, נגד כולם, ובשלב מסוים לא הייתי מסוגל עוד לשאת את הלחץ הזה. הגעתי לסוג של משבר למעלה ופשוט אמרתי שאני הולך הביתה כי אני לא יכול להתמודד עם הלחצים הללו." בעקבות כך נדרש להפסיק עבודתו באתר.

דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין
דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין

גם המנופאי ויטלי קופרוב (43) שעבד במשך שלושה חודשים באצטדיון בלומפילד באתר בביצוע חברת אשר גרין מבנים, פוטר לאחר שדרש לראות תסקיר בדיקה של המנוף עליו עבד – לאחר שעבר תאונה ותוקן. "למעשה פיטרו אותי כי אני רוצה לעבוד לפי חוקי הבטיחות ומבקש דברים שאני חייב לקבל, אבל זו התנהלות שמתרחשת לפעמים באתרים, רוצים מישהו ששותק."

"ב-2015 פוטרתי כי לא הסכמתי לסכן את חיי ולעלות על מנוף במזג אוויר סוער", אמרה המנופאית קרוקלוב ביום חמישי למאות חברי ועדים ואיגודים שהגיעו לבית נבחרי ההסתדרות בסולידריות עם עובדי ענף הבניין וסכנת החיים הנשקפת להם. "נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל פועלים שקופים, שהחיים שלנו לא חשובים ואפשר לסכן אותם בשביל עוד שעות עבודה. לפני כמה שנים בעזרת ההסתדרות, איציק מויאל וועד המנופאים יצאנו למאבק ארוך על התנאים והבטיחות שלנו. אני שמחה שחלק קטן ממנו הצליח, ובתביעה שהגשנו, עם ההסתדרות שתמכה בי לאורך כל הדרך, הכיר בית המשפט בסיכונים שבהם העמידו אותי כעובדת וקבע שהם לא חוקיים. אני פונה לכל העובדים ומבקשת – אל תקחו את חייכם כמובן מאליו! הגנו על חייכם גם אם זה יעלה לכם בפיטורים. היום יש לנו גב, אנחנו כבר לא שקופים ולא לבד: אנחנו ביחד וזה כוח. אי אפשר להתעלם מאיתנו יותר. שמרו על עצמכם ועל אחרים."

קטי קרקולוב המנופאית בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק, (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
קטי קרקולוב המנופאית בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק, (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

סיפורה של קרוקלוב, שזכה להד תקשורתי רחב כשאירע במרץ 2015, היה ייחודי רק בכך שקרוקלוב היא עובדת אישה במקצוע בו רוב גברי מובהק – ובייחוד בכך שנמצא לה האומץ להתייצב מול המעסיק הפוגעני, ולתבוע זכויותיה בסיוע ההסתדרות. מאז האירוע התאגדו המנופאים בארגון ארצי ואף הובילו לחתימת הסכם קיבוצי וצו הרחבה המתייחסים בין היתר גם לסוגיות בטיחות. עם זאת, אירועים מסוג זה מתרחשים בענף הבניין חדשות לבקרים.

"אנחנו יצאנו למאבק לפני שלוש שנים כי לא היינו בני אדם בתודעה. רוב ענף הבניין עובדי קבלן" אמר באותו כינוס יו"ר ארגון המנופאים דן ורשבסקי המלווה עובדים אלו. "הבעיה שלהם זה שאנחנו כבר לא שקופים. אנחנו באים לעבוד. הדרישות שהוצאנו עם ההסתדרות זו מעטפת הבטיחות. יש דבר אחד שהקבלנים לא מבינים – הבטיחות מתחילה בזכויות עובדים: כשעובד יושב על מנוף 12 שעות זה זכויות עובדים ובטיחות. וכשעובד שומר על הבטיחות שלו ומפוטר, כמו קטי – ורק השבוע פוטרו כך ארבעה עובדים, זה זכויות עובדים. מנופאי בחברה של סגן נשיא התאחדות בוני הארץ שדורש תסקיר בטיחות של המנוף – זורקים אותו הביתה. הקבלנים מתנהגים כמו גוף עברייני, שאנחנו רק אמצעי עבורו להרוויח כסף. אבל גרוע מכך זו המדינה: יש חוקים אבל היא לא רוצה ולא מצליחה לאכוף אותם, ואין להם לא יכולת ולא רצון לשפר. אבי נתת לנו כוח, והאנשים פה נותנים לנו כוח. גם אם תהיה שביתה והיא תסתיים – לא ניתן לשכוח שאנחנו כאן, ונאבק על הזכויות שלנו. אם צריך נגיע גם לביתו של ביבי. אנחנו רוצים לחיות כמו כל בן אדם."

בין דרישות ההסתדרות במסגרת השביתה המתוכננת השבוע, שורה של דרישות הנוגעות לסוגיית המנופאים – בין היתר קביעת גורם ברור האחראי לתקינות המנופים המוצבים באתרים, תקינותם ותחזוקתם השוטפת, טיפול בתופעת זיוף רישיונות המנופאים, מציאת פתרון לנושא האתתים שאינם מוכשרים כראוי ואף הטלת חובת רענון הכשרה למנופאים עצמם. כמו כן, דורשים הפיכת תחום שירותי המנופאות לכזה הדורש רישיון ייחודי, והעסקתם של המנופאים בחברות ייעודיות לתחום בלבד. גם דרישות נוספות שאינן מתייחסות באופן ספציפי למנופאים צפויות להשפיע עליהם, כגון הדרישה להגביר את האכיפה של חוקי העבודה באתרי העבודה, בין היתר החוקים המגבילים את מספר שעות העבודה המותרות להעסקה ברצף והשעות הנוספות, המשפיעות על עירנות המנופאים ויכולתם למנוע תאונות.

מחברת אחוזת אריה נמסר בתגובה: "טענות המנופאי אינן אמת, ולראיה: ביום הנטען בכתבה כל המנופים באתר הושבתו בשל תנאי מזג האוויר. החברה ביקשה מקבלן המנופים להעביר את המנופאי לאתר אחר אך ורק בשל יחסי עבודה עכורים בינו לבין קבלן השלד אשר יצרו חשש ממשי לאירוע בטיחות, דבר שלו החברה לא הייתה מוכנה לתת את ידה. החלטתו של הקבלן לפטר את המנופאי אינה קשורה לחברה, אשר לא העסיקה אותו בשום שלב. חברת אחוזת אריה תמשיך להקפיד הקפדה יתרה על הוראות הבטיחות בכל אתרי הבנייה בהם היא פועלת."

מקבוצת תדהר נמסר בתגובה: "תדהר רואה בשמירה על הבטיחות ערך עליון ומקפידה לפעול בהתאם לנוהלי העבודה והבטיחות המחמירים ביותר. במהלך אותו היום, בשל תנאי מזג האוויר ומטעמי בטיחות, הופסקו העבודות בכל אתרי הבנייה בהם פועלת תדהר ובכל ששת העגורנים באתר אחיסמך. המנופאי הינו עובד המועסק אצל קבלן כוח אדם באתר החברה ושוחרר מהאתר בגין מערכת יחסים עכורה עם קבלני משנה בפרויקט."

מגרין מבנים נמסר בתגובה: "הפסקת עבודתו של העובד נובעת מכך שהאתר נמצא בשלבי סיום השלד ולכן כמות המנופים וצוות המפעילים צומצמה. ההודעה על צמצום מפעילי המנופים נמסרה לחברת מפעילי המנופים לפני מספר שבועות. גרין מבנים מקפידה מאוד על עבודה בהתאם לתקנות הבטיחות ושומרת על רמת בטיחות גבוהה בכל אתריה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!