דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאבק הכבאים / השר ארדן מתערב לראשונה בסכסוך בכבאות: זימן פגישה דחופה

השבוע דחה בית הדין בקשה לאסור על הכבאים לשבות וקרא לשר ארדן להתערב | כחלק ממחאתם על פגיעה בהסכמים קיבוציים, חסמו הבוקר הכבאים את הניצב מלהכנס לביקור בתחנת כיבוי בירושלים

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ונציב הכבאות, דדי שמחי (פלאש90)
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ונציב הכבאות, דדי שמחי (פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

השר לביטחון פנים גלעד ארדן מתערב לראשונה בסכסוך העבודה בנציבות כבאות והצלה, ומכנס מחר (חמישי) פגישת חירום מיוחדת  בניהולו של מנכ"ל המשרד צ'יקו אדרי (המפכ"ל הנכנס) ובהשתתפות נציב כבאות והצלה, דדי שימחי, יו"ר ארגון העובדים אבי אנקורי ויו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד, במטרה לנסות ולגשר על הפערים ולהניע הסכם עבודה חדש בכבאות. הודעתו של ארדן, על רקע דחיית בית הדין את בקשת הנציבות לאסור על הכבאים להמשיך בצעדים ארגוניים.

"לצערי הרב יש סיטואציה של סכסוך עבודה כולל באישור ההסתדרות ובית הדין לעבודה" אמר ארדן היום בכנסת, "דבר שגם הוא מאוד מדאיג, ולכן הנחתי את מנכ"ל המשרד משה צ'יקו אדרי החל ממחר בבוקר לשבת עם כל הגורמים כדי למפות את הסכסוכים וחילוקי הדעות ואני אשתדל לקדם הגעה להכרעות".

עשרות כבאים חסמו הבוקר (רביעי) את כניסת נציב הכבאות דדי שמחי לתחנת איתרי בירושלים, כחלק מצעדי המחאה שלהם כנגד הפגיעה בתנאי העסקתם. שימחי הגיע לביקור בתחנה החדשה עם מפקד מחוז ירושלים משה סוויסה ומפקד התחנה אייל כהן.

כבאים חוסמים את כניסת הנציב לתחנה במחאה על הפקת תנאי העסקתם (קרדיט: יח"צ)
כבאים חוסמים את כניסת הנציב לתחנה במחאה על הפקת תנאי העסקתם (קרדיט: יח"צ)

הכבאים חסמו את השער בפני הנציב, ותלו עליו שלטים עם כתובות מחאה על הפרת ההסכמים הקיבוציים עימם. בסרטון שהגיע לידי 'דבר ראשון' נראה הנציב כשהוא מתעמת עם הכבאים ודורש במפגיע להיכנס. הכבאים המוחים במקום הדגישו כי העיצומים הנוכחיים כוללים ניתוק מגע מלא עם הנציב.

השבוע התעמתו הצדדים גם בבית הדין לעבודה, אשר קבע בפעם השלישית כי הצעדים הארגוניים שנוקטים הכבאים הם חוקיים, ואינם מסכנים חיי אדם. "מאחר ויחסי העבודה בין הצדדים נמצאים בשפל המדרגה, אזי אין מנוס מלאפשר למשיבים, כמוצא אחרון מתוך מטרה להסדיר נושאים שונים ביחסי העבודה, להמשיך בעיצומים באותה מתכונת", קבעו השופטים, תוך התייחסות לניתוק המגע עם שמחי ולהתחייבות ועד העובדים כי אין כדי לפגוע בפעילות המבצעית. בית הדין הורה לצדדים להיכנס למו"מ אינטנסיבי, וקרא לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ולמנכ"ל המשרד (והמפכ"ל הבא) משה (צ'יקו) אדרי להתערב בסכסוך ולסייע לצדדים להגיע להבנות.

מאז כניסתו לתפקיד נציב הכבאות לפני כשנה וחצי, פועל שמחי להגבלת זכות ההתאגדות והשביתה של עובדי מערך הכבאות. בנוסף טוענים ועדי הכבאים שהנציבות בהובלת שמחי מפרה את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו במערך, וכן סיכומים נקודתיים באשר לנהלי העבודה וניוד כפוי של עובדים. עוד טוענים בוועד העובדים כי הנציב החדש פעל לשינוי תנאי סף למכרזים במטרה להנחית אנשים מחוץ לנציבות המקורבים לו, תוך מניעת קידום כבאים משרתים, ואף נטען לאיומים והתעמרות כלפי עובדים ונציגי עובדים. בעבר התנה הנציב שמחי את קידומן של נשים במערך הכבאות בוויתור על זכות השביתה.

במהלך הדיון בבית הדין לעבודה טענה פרקליטות המדינה כי העובדים כינו את שימחי בשמות כגון  "צורר, עריץ, מגלומן, מחלה, חנטריש". מנגד, טענו העובדים כי הנציב עצמו נוהג להתבטא באורח אלים וחריג ביחסי העבודה כלפי פקודיו, באמירות כגון: "אני אחסל אתכם אחד אחד, אני אכופף אתכם". בהמשך הוסיפו נציגי הכבאים משפטים נוספים כמו "תבואו לי למחבת הלוהט" ו"אלוהים לא יעזור לכם", "אני אלחם בהם עד חורמה" ועוד.

"אין חדש תחת השמש" הגיבה הנהלת הנציבות לאירוע החסימות הבוקר, "ועד הכבאים חסם לאורך השנים כניסה של נציבי כבאות לתחנות כיבוי באמתלות שונות ומשונות. כבאות והצלה לישראל הינו גוף לאומי הפועל להצלת חיים. לצערנו, ועד הכבאים אינו בוחל באמצעים הכוללים ניתוק מגע ממפקדים, ביטול הכשרות ואימונים, פעולות אשר פוגעות בכשירות המבצעית ומסכנות חיים."

"האם יעלה על הדעת שיחסמו למפכ"ל המשטרה או הרמטכ"ל כניסה לתחנות או בסיסי צה״ל?", הוסיפו בהנהלת הנציבות, "אנו נמשיך לפעול ביתר שאת למען עובדי הכבאות ולמען אזרחי ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!