דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / ביקורת חריפה על התנגדות הר"י לחוזר המסדיר הקשר בין רופאים לחברות התרופות

בדיון שהתקיים בנושא בוועדה לביקורת המדינה תקפה יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' את יו"ר הלשכה האתית של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), תמי קרני, על ההחלטה להכריז על סכסוך עבודה: "המומה מבחירתה של ההסתדרות הרפואית להתייצב לצד חברות התרופות"

תמי קרני | שלי יחימוביץ' (הדס פרוש, מרים אלסטר/פלאש90)
תמי קרני | שלי יחימוביץ' (הדס פרוש, מרים אלסטר/פלאש90)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

דיון סוער התקיים היום (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה בכנסת על הקשרים בין חברות תרופות לאנשי רפואה ומוסדות רפואיים. בלב הדיון ניצב החוזר שפרסם באחרונה משרד הבריאות, שביקש להסדיר את הקשר הזה, שבעקבותיו הכריזה ההסתדרות הרפואית (הר"י) על סכסוך עבודה.

במהלך הדיון הטיחה יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) ביקורת קשה בנציגת הר"י, יו"ר הלשכה האתית ד"ר תמי קרני, שעזבה אותו בעיצומו. "אני המומה מבחירתה של ההסתדרות הרפואית להתייצב לצד חברות התרופות ולהכריז סכסוך עבודה. דווקא כחסידת העבודה המאורגנת, אני חייבת לומר שזה אולי סכסוך העבודה המוזר ביותר בתולדות מדינת ישראל", אמרה ח"כ יחימוביץ'.

"על זה עושים סכסוך עבודה? על הזכות להיות בקשר ישיר עם בעלי ההון בתוך מערכת הבריאות הציבורית? לא על שכר, לא על תנאים סוציאליים, לא על צורת העסקה – לא ראיתי דבר כזה. העובדה שהר"י מגוננת בכזה להט על קבלת טובות הנאה לטובת המלצה על תרופות מסוימות היא שמכתימה ומביישת ציבור שלם של רופאים, שרובם המוחלט אנשים ערכיים וטובים – לא הנוהל החיוני של משרד הבריאות".

מהר"י נמסר בתגובה לדברים שנאמרו בדיון: "מאכזב ומביש שהוועדה לענייני ביקורת המדינה, בראשותה של ח״כ שלי יחימוביץ', שהיא מהוועדות החשובות במדינה, חורצת דין בבית משפט שדה עוד יום לפני הדיון, מתנפלת ומעליבה באופן לא מכבד כאדם וכאיש מקצוע את יו״ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, ד״ר תמי קרני, אישה ראויה ורופאה ראויה, במקום לקיים שיח אמתי. הרופאות והרופאים בישראל ימשיכו לקדם על בסיס יום יומי את בריאות מטופליהם ואיכות הרפואה בישראל".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, החתום על החוזר החדש, אמר במהלך הדיון כי הוא "הופתע לרעה ממידת ההתנגדות לאיסור על פגישות בארבע עיניים בין רופאים ותועמלניות. הייתי יותר נכון לשנות את הסעיף הזה, אילולא הלחץ האדיר שהופעל עלי. זה בדיוק מה שהפעיל אצלי את כל הנורות האדומות. עם כל הכבוד, על מה אנחנו מדברים פה? על דיווח ותיאום מראש? רוצים להיפגש בארבע עיניים? בבקשה, גם את זה אפשרנו, בחריגים, בהוראת שעה לשנה, עם תיאום מראש ודיווח. מה הבעיה הגדולה? אמרתם שאתם לא מתנגדים להסדרה ופיקוח? בבקשה: זה בדיוק מה שיש בחוזר הזה".

לדבריו, "גם אני נמנע מפגישות בארבע עיניים, בוודאי עם גורמים מסחריים, וזה גם הנוהל לכל עובדי המשרד. בפגישות כאלה תמיד עלולה להיווצר דינמיקה שעלולה לשרבב להחלטות שיקולים זרים. אין עוד מקצוע היום שבו מרחב התמרון וקבלת ההחלטות הוא כה רחב כמו רפואה. כל מה שאנחנו רוצים לוודא הוא שלא יכנסו למרחב הזה שיקולים זרים. החוזר לא מושלם; אם יהיה צורך לעשות תיקונים – נעשה אותם".

החוזר הנוכחי מתפרסם אחרי תחקיר של העיתונאי רביב דרוקר בתכנית "המקור" בערוץ 10, שבו נחשפו קשרים בעייתיים בין שני הצדדים. בתחקיר הובאו דוגמאות לסחר מכר שנערך בין תועמלנים מטעם חברות התרופות לבין הרופאים בעבור רווחים כאלה ואחרים. כך למשל, רופאים קיבלו מתנות והטבות שונות בעבור רישום של תרופות של חברות מסוימות או העברת מידע על מרשמים לאותן חברות.

דרוקר עצמו דיבר גם הוא בדיון וחשף במהלכו שורת מסמכים המעידים, למשל, על עבודת אפיון (פרופיילינג) שעושות חברות התרופות לרופאים. כך למשל, על רופאה מסוימת נכתב כי היא "אוהבת לדבר בלי סוף" וכי "קשר אישי מניע אותה לפעולה". הוא העיד גם על מקרה שבו חברת תרופות העניקה לבכיר צ'ק לחתונת בנו, ועל כך שאיגוד מנהלי בתי החולים מזמין חברות תרופות להרצות בכנס בתמורה ל-25,000 שקלים להרצאה. "אני רוצה לחזור ולהדגיש שלא מדובר במקרים בודדים. התחקיר שלנו מבוסס על עשרות רבות של מקרים, ועדיין, אני לא מכיר שום צעד אקטיבי שהר"י נקטה כדי להתמודד עם התופעה הזו", הוסיף.

פרספקטיבה מעניינת ומפתיעה לאור הרקורד שלו, ניתנה על ידי פרופ' יונתן הלוי, מנכ"ל בית החולים שערי צדק היוצא. לדבריו, "ההצעה שלי היא לאסור כליל על כניסה של תועמלניות לבתי חולים. הטענה שאנחנו תלויים בתועמלניות כדי לקבל מידע מקצועי היא דברי הבל ורעות רוח, אין ערך למפגש לא באחד על אחד ולא באחד על עשר. באשר לנסיעות לחו"ל – הנוהל הקיים, שבו חברות התרופות מבקשות לזמן כביכול, רופא אנונימי ממחלקה מסוימת, לנסיעה – הוא פיקציה. בפועל זהותו נסגרת מראש. במקום זה, אני מציע שחברות התרופות יעבירו לבתי החולים מלכתחילה סכום נסיעות לשנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!