תקלה שאירעה הערב (רביעי) ברכבת בתחנת צומת חולון יצרה עומס חריג ברכבת ישראל. הרציפים בתחנת רכבת ההגנה בדרום תל-אביב התמלאו עד אפס מקום. מרכבת ישראל נמסר כי קטר חלופי התחבר לרכבת והיא חזרה לנסיעה.

עומסים חריגים ברכבת ישראל הם לא רק תוצאה של קביעת מדיניות, כמו ההתעקשות לפתוח את הקו המהיר לירושלים בזמן מחסור בציוד ברכבת, אלא גם בשל צמיחה תלולה בתנועת הנוסעים.

הערב, תקלה ברכבת אחת גרמה לעומסים בשלל רכבות ובתחנות עצמן. הנוסע נמרוד רינות, תיעד את הרציפים בתחנת רכבת ההגנה שהיו מלאים עד אפס מקום. לדברי אחד הנוסעים ברכבת שנתקעה: "הרכבת תקועה על המסילה בין בת ים לחולון, למעלה משעה. מאות נוסעים מפסידים פגישות ואירועים".

תחנת ההגנה הערב.לאחר שרכבת נתקעה הנוסעים לכיוון חולון ראשלצ נאלצו להחליף רכבת. הרציף היה מפוצץ ואנשים המשיכו להגיע דרך המדרגות הנעות שלא עצרו… סכנת חיים אמיתית!

Posted by Nimrod Rinot on Wednesday, 7 November 2018

מרכבת ישראל נמסר כי התקלה התרחשה בשעות העומס בנקודה בה קיימת רק מסילה בודדת. תיקון התקלה ארך מעל לשעה, אך בסיומה העומס בתחנת ההגנה נפתר בעזרת שתי רכבות שהגיעו בהזדמנות הראשונה.

בעיית העומסים ברכבת ישראל נובעת, כאמור, לא רק מהמחסור בציוד נייד – קרונות, קטרים, וקרונות ניהוג (קרונות שליטה בקטרים בקצה ההופכי של הרכבת) – אלא גם בתשתיות נייחות כמו מסילות ושטחי רציף.

לב רשת הרכבות בישראל נמצא במקביל לנחל איילון בתל-אביב ובו שלוש מסילות. היעדרה של מסילה רביעית מגביל את מספר הרכבות שניתן להפעיל, אך גם הרציפים עצמם מתקשים להכיל את הקהל בשעות העומס, ובייחוד בעת תקלה המחייבת הורדת נוסעים בתחנה בה כבר ממתינים נוסעים רבים.

המחסור בציוד נייד עשוי להיפתר בהדרגה באמצעות הוספת קרונות שמתקבלים במדורג בכל כמה חודשים. עם זאת, הפעלת רכבות נוספות תתאפשר רק באמצע שנת 2019 לכל המוקדם, עם הגעתם של קרונות ניהוג ואילו הוספת שטחי רציף ומסילות יתרחשו רק בעוד מספר שנים.

ברכבת ישראל הסבירו כי התעצמות הביקושים המהירה לנסיעה ברכבת מושפעת מהיעדר חלופה יעילה כמו קווי אוטובוסים מהירים ונתיבי תחבורה ציבורית. כך, הפיגור בהשקעה בתחבורה הציבורית בישראל מגדיל לא רק את העומסים כעת, אלא גם את חומרת הנזק של עצירת התנועה בעת הנחת התשתיות בעתיד.