דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

ישראל-חמאס / בתיווך קטאר, ישראל תסכים למעבר ימי בין קפריסין לעזה בפיקוח בינ"ל

לפי הדיווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, ישראל תסכים להקמת המעבר הימי אולם כעת ישנה מחלוקת לגבי אופן הפיקוח של ישראל על הסחורות המועברות | סופ"ש שקט יחסית על הגדר לאחר שהשבוע הועברו 15 מיליון דולר לעובדים ברצועה

חלוקת משכורות בעזה. 7 בנובמבר 2018. (Photo by Majdi Fathi/NurPhoto via Getty Images IL)
חלוקת משכורות בעזה. 7 בנובמבר 2018. (Photo by Majdi Fathi/NurPhoto via Getty Images IL)
שי ניר
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

העיתון הלבנוני אל-אחבאר פרסם הבוקר (שבת) כי במסגרת המו"מ העקיף המתנהל במצרים בין ישראל וקטאר, תסכים ישראל למעבר ימי בין קפריסין לעזה בפיקוח בינלאומי. במקביל לפרסום עובדי ממשלת חמאס ברצועה קיבלו השבוע שכר לראשונה מזה זמן רב.

הפגנות סוף השבוע מול הגדר בעזה נערכו בעצימות נמוכה יחסית ונרשמה רק תקרית חריגה אחת כשאמש חדר פלסטיני לשטח ישראל ונעצר על-ידי כוחות הביטחון. בתחילה נחשד כי הצית חממה באזור אולם בהמשך התברר כי היא עלתה באש כתוצאה מפצצת תאורה ששוגרה במהלך החיפושים אחריו.

הבוקר פורסם בעיתון הלבנוני אל-אחבאר כי ישראל וקטאר הגיעו להסכמה לגבי הסדרת מעבר ימי בין קפריסין לעזה בפיקוח בינלאומי, במסגרת שיחות המתנהלות במצרים, במטרה להגיע להסדרה עקיפה בין ישראל וחמאס. על-פי הדיווח, המגעים בנושא נמשכים כשישראל דורשת שהמעבר הימי יהיה גם תחת פיקוח בינלאומי וגם תחת פיקוח ישראלי. עם זאת, ייתכן שבסופו של דבר יוסכם כי הפיקוח הישראלי יהיה עקיף, באמצעות מצלמות, ולא בשטח עצמו כפי שדורשת ישראל.

השבוע התירה ישראל להכניס לעזה תשלום ראשון של 15 מיליון דולר במזומן במזוודות במימון קטארי, זאת על מנת לשלם משכורות ל-40,000 עובדי הציבור של שלטון החמאס, למרות התנגדותו של אבו מאזן להקלות על עזה שלא בהסכם עימו. הכנסת הכסף לעזה גרמה למחלוקת בישראל, כשבאופוזיציה קראו לנתניהו להתפטר ואפילו שר הביטחון אביגדור ליברמן צוטט אמש בידיעות אחרונות כמתנגד להסדרה כשאמר כי "זו כניעה לטרור, ובפועל ישראל קונה שקט קצר טווח בכסף, תוך ערעור הביטחון לטווח הארוך". 15 מיליון הדולרים שהעבירה קטאר הם תשלום ראשון מתוך כוונה להעביר 90 מיליון דולר בסך הכל בחצי השנה הקרובה, לתשלום שכר ולסיוע למשפחות נזקקות בעזה, ומיועדים לעובדי התשתיות האזרחיות. עם זאת, השימוש במזומן מקל על חמאס לעשות בכסף כל שימוש שיראה לנכון, תוך החלשת הפיקוח.

הפגנות אלימות, בעצימות מוגבלת

ההפגנות האלימות בסוף השבוע נגד ישראל על גדר הגבול עם ישראל נערכו בעצימות נמוכה יחסית. כ-12,000 מפגינים השתתפו בהפגנות, רובם במרחק מאות מטרים מהגדר, אך כמה מטעני נפץ הושלכו לכיוון חיילי צה"ל. כ-37 פלסטינים נפגעו מירי חיילי צה"ל ואחד נהרג, כך על-פי דיווח של משרד הבריאות בממשלת חמאס בעזה. נוסף על כך הייתה כמור תקרית החדירה של תושב רצועת עזה שהסתיימה בלכידתו.

למרות הפגיעות הקשות בגוף ובנפש, הפלסטינים רואים בהפגנות על הגדר, לצד ירי העפיפונים ובלוני התבערה, אמצעי לחץ אפקטיבי על ישראל. המצוקה הכלכלית ברצועת עזרה גוברת, וישראל לא מנעה מאבו-מאזן להדק את המצור על רצועת עזה באמצעות מניעת העברות כספים. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית סאפא, בג'יהאד האיסלמי בעזה מברכים את קטאר על תמיכתה ברצועת עזה, ואת מצרים על פעולת התיווך בין קטאר, ישראל וחמאס. מנהיג הג'יהאד בעזה, חאלד אל בטאש, בירך את השגריר הקטארי, מומחד אל עמאדי, המבקר בעזה, על תמיכתו. עם זאת, בעת ביקורו של עמאדי באחד ממוקדי ההפגנות, אבנים הושלכו לעברו מידי המפגינים. לפי דיווח ב-AP, בכיר החמאס חליל אל חיה, ראה בהעברת הכסף מקטאר כהישג של ההפגנות: "היום, אנו רואים כמה מפירות המחאה – שבירה חלקית של המצור על עזה. אנו עדיין ממתינים ליישום שאר ההבנות". בחמאס מעוניינים גם בהרחבת מרחב הדייג שישראל מתירה לדייגי עזה, והזרמה מוגברת של דלק לתחנת הכח ברצועה.

מאז חודש מרץ נהרגו למעלה מ-150 פלסטינים בהפגנות על הגדר. בצד הישראלי נהרג חייל אחד מפגיעת צלף, ואלפי דונמים של שדות וחורש נשרפו כתוצאה בהפרחת בלוני תבערה. המגבלות על הכנסת סחורות לעזה נמשכות באופן די עקבי, מאז ההפיכה הצבאית של חמאס בעזה בשנת 2007.

הכרה מתגברת בעזה

הסכמת ישראל להכנסת המימון הקטארי לעזה, במקומם של כספי הרשות הפלסטינית, התרחשה לאחר שבישראל איבדו את הסבלנות להתנגדות מצידו של אבו-מאזן לשיפור המצב ברצועת עזה שלא באמצעות גופי הרשות הפלסטינית שבשליטתו. בכך ישראל מפגינה נכונות גוברת להכיר בעקיפין בשלטון חמאס, במנותק מהרשות הפלסטינית ולחיזוק ההפרדה בפועל בין עזה לגדה כשתי ישויות נפרדות. בסוכנות הידיעות הפסלטינית וואפא, ציטטו את חבר "המועצה המהפכנית של הפתח", אוסמה אל קוואסמי שאמר כי "מדובר בהסכמה ל'דם תמורת כסף'. חמאס מגשים את התכנית הישראלית להפרדה וחלוקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!