דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות ברשויות המקומיות

בחירות מקומיות / ביום שלישי הקרוב ייערך סבב בחירות שני ב-55 רשויות מקומיות

הקלפיות יהיו פתוחות בשעות 13:00-22:00 (עד 20:00 ביישוב קטן) אך הפעם אין יום שבתון | גם הפעם יורשו לראשונה להצביע אסירים הרשומים ביישובים בהן יהיה סיבוב שני | רשומים באחד מהיישובים שברשימה? לכו להצביע!

מחוץ לקלפי בשכונת גילה בירושלים (ענת יורובסקי)
מחוץ לקלפי בשכונת גילה בירושלים (ענת יורובסקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

סיבוב שני בבחירות למועצות המקומיות יתקיים ביום שלישי הקרוב ב-55 רשויות בהן אף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג 40% מהקולות. במקומות אלו יתקיים סיבוב שני בין שני המועמדים שזכו להכי הרבה קולות בסיבוב הראשון. המרוצים הבולטים: ירושלים, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, בית ג'ן, אום אל פחם ורמת גן.

על-פי החוק, ביום הבחירות החוזרות יהיה מקום הקלפי פתוח להצבעה ללא הפסקה משעה 13.00 ועד שעה 22.00, אך ברשות מקומית שמספר הזכאים להצביע בה אינו עולה על 350, יהיה מקום הקלפי פתוח להצבעה עד השעה 20.00; מקום הקלפי ייסגר לפני השעות האמורות אם כבר הצביעו כל הזכאים להצביע בו.

בירושלים זה היה צפוי

ריבוי מועמדים בעיר הבירה, שזכו לתמיכה של ציבורים מאורגנים שונים, פיצל את הקולות כשמשה ליאון זכה ל-33% מהקולות ועופר ברקוביץ' ל-29%. חבר הכנסת והשר זאב אלקין והמועמד החרדי יוסי דייטש נכשלו בהשגת תמיכה גורפת של הציבור שנחשב לבסיס תמיכתם הפוטנציאלי, אך גרפו די קולות כדי לכפות סיבוב שני.

ברמת השרון, ראש העיר אבי גרובר זכה ב39.9% מהקולות, והיו חסרים לו רק 6 כדי להיבחר בסיבוב הראשון, אך כעת יאלץ להתמודד שוב, מול רן בלקין, שהגיע למקום השני. עם או בלי קשר לאווירת הבחירות המתוחה בעיר, ביום שישי האחרון הושלך ראש של חזיר אל בית הכנסת 'סוכת שאול' בעיר.

סיבוב יותר מגוייס

בעשורים האחרונים הולך ונפרם הקשר בין שייכות למפלגה לבין סיכויי ההיבחרות לרשות המועצה, ואף ששייכות כזו מקלה על ניהול פיננסי של הבחירות, רוב המועמדים הנבחרים, כולל פוליטיקאים מזוהים מפלגתית, נבחרים דרך רשימות שאינן מפלגתיות. עם זאת, הסיבוב השני בבחירות בדרך כלל מוציא פחות אנשים להשתתף בבחירות מאשר הסיבוב הראשון. הבדל נוסף קשור ליום השבתון שהוכרז לראשונה ביום הבחירות הראשון ולא יתקיים השבוע, מה שעשוי לגרום לעוד פחות אנשים לצאת ולהצביע. בתנאי פתיחה כאלו, המשמעות של ההסכמים שבין המתמודדים, וכן הכושר הארגוני של מטות המועמדים לארגן את יום הבחירות עצמו מקבלים חשיבות יחסית גדולה יותר על חשבון דעתם של ציבור הבוחרים לגבי התכניות של המועמדים להתוות כיוון לרשות המקומית. בארגון יום הבחירות משתתפים על-פי רוב "אוהדים שרופים" ובעלי עניין שיש להם עניין אישי, מקצועי או אחר, בזכייה של אחד המועמדים. הדרך הפשוטה והוודאית להחליש את כוחם של שיקולים אישיים ועוצמת מטה הבחירות כלפי התוצאה, היא לצאת בשנית (או לראשונה, למי שלא השתתף בסיבוב הקודם) ולהצביע בעבור המועמד/ת המועדף על כל אחד מאיתנו לראשות העיר.

זכות הצבעה – גם לאסירים

אסירים ועצירים במתקני השב"ס, המתגוררים ברשויות בהן ייערך סיבוב שני, יוכלו להצביע בקלפי מיוחדת בבית הסוהר או בבית המעצר בו הם שוהים. אלו הבחירות הראשונות לרשויות המקומיות בהן מתאפשרת הצבעת אסירים ועצירים, בעקבות תיקון לחוק הבחירות שאושר בכנסת בפברואר 2017.

איך מכריעים תיקו בבחירות?

מספר קולות זהה הוא תוצאה אפשרית בבחירות לרשויות, אך לא קיים כלל "פנדלים" כמו בכדורגל. לפי החוק, במקרה של תיקו, מוסיפים לתוצאות את מספר הקולות מהסיבוב הראשון. לשון החוק : "קיבלו שני המועמדים מספר שווה של קולות כשרים בבחירות החוזרות, יצורפו מספר הקולות הכשרים שקיבל כל אחד מהם בבחירות הראשונות למספר הקולות הכשרים שקיבל בבחירות החוזרות והמועמד שקיבל את המספר הגדול יותר של קולות כשרים בבחירות הראשונות ובבחירות החוזרות גם יחד, הוא הנבחר; היה מספר הקולות הכשרים שקיבלו שני המועמדים שווה גם לאחר צירוף כאמור, תבחר המועצה, ברוב חבריה, באחד משני המועמדים כראש הרשות".

רשומים באחד מ-55 היישובים שברשימה? לכו להצביע!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!