דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור ליברמן

טלטלה בממשלה / "לא נדבק לכיסא": שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הודיע על התפטרותו

ליברמן: "רציתי להיות נאמן לממשלה אבל היו שתי נקודות מפנה: הדלק הקטארי והפסקת האש" | גורם בכיר בליכוד: "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו" | החמאס: "ההתפטרות - ניצחון להתנגדות"

אביגדור ליברמן מכריז על התפטרותו מתפקיד שר הבטחון, 14 בנובמבר 2018 (יונתן זינדל/פלאש90)
אביגדור ליברמן מכריז על התפטרותו מתפקיד שר הבטחון, 14 בנובמבר 2018 (יונתן זינדל/פלאש90)
שי ניר

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, החליט להתפטר מתפקידו ולפרוש מהקואליציה, כך עולה מישיבת סיעת "ישראל ביתנו" שהתכנסה היום (רביעי) ב-12:00. מייד צפוי ליברמן להודיע על כך באופן רשמי.

החל מאמול בערב החלו הערכות כי ליברמן יודיע על התפטרותו מהממשלה, זאת בשל המחלוקת שהלכה והתעצמה בינו לבין ראש הממשלה ובינו לבין השר בנט בכל הקשור למדיניות ישראל מול שלטון חמאס בעזה. ‏שר בכיר בקבינט העריך בשיחה עם 'ערוץ 10' כי ליברמן יודיע על התפטרותו. "כרגע הוא בברירה בין סוף קריירה ודאי אם הוא נשאר בתפקיד, לבין בדל סיכוי לשקם את הדימוי הציבורי שלו אם יתפטר"‎, אמר אותו שר.

דברי ליברמן

"זה לא סוד שהיו חילוקי דעות בתקופה האחרונה בין רה"מ לביני, למשל סביב נושא הכנסת הדלק הקטארי. אותו הדבר סביב פינוי חאן אל אחמר, אותה השתלטות שבט בדואי על אדמות אסטרטגיות שאני סברתי שיש לפנות. גם כאן רה"מ הוציא הוראה לדחות את הפינוי. גם בנושאים אחרים שלא אפרט היו חילוקי דעות ולא חיפשתי סיבות לפרוש. ניסיתי להישאר חבר נאמן בממשלה – גם במחיר אלקטורלי קשה", דברי ליברמן.

"מבחינתי שתי נקודות קריטיות שאמרתי שאי-אפשר יותר היו אחד, הכנסת 15 מיליון דולר במזומן במזוודות לרצועת עזה, וכל מי שאומר שאפשר לעקוב אחרי הכסף הזה לא יודע על מה הוא מדבר. מי שעוקב אחרי התקשורת בערבית יודע לאן הכסף הלך, הוא הלך למשפחות של המחבלים שהתאבדו על הגדר וסיכנו את חיילי צה"ל. אותן משפחות היו הראשונות לקבל את הכסף. מצד אחד אנחנו מעבירים חוק לקיזוז כספי טרור ומצד שני אנחנו מעבירים כסף למשפחות טרור. זה בלתי נסבל".

ליברמן, בנט ונתניהו (צילום: מרים אלסטר / הדס פרוש / תומר ניוברג / פלאש 90).
ליברמן, בנט ונתניהו (צילום: מרים אלסטר / הדס פרוש / תומר ניוברג / פלאש 90).

"נקודת המפנה השנייה הייתה אותה הפסקת אש. המענה שנתנו לאותן 500 רקטות שעפו לעבר דרום הארץ היה לא מספק ולא הולם ואני מכיר את כך התירוצים וכל ההסברים והם לא מספקים. תמיד יש צפון, דרוםף, מזרח, מעגל קרוב ומעגל רחוק. מבחינת סדר העניינים, היינו צריכים קודם כל לסיים את הסיפור בדרום ואותה הרפיסות שגילינו, זולגת גם לזירות האחרות. לו הייתי ממשיך לכהן כשר הביטחון לא הייתי מצליח להסתכל לתושבי הדרום בעיניים ולהמשיך להסתכל למשפחות אורון ושאול בעיניים".

ליברמן גם נשאל על הליך מינוי הרמטכ"ל וחוק הגיוס והאם התפטרותו לא תפגע בקידום החוק. לגבי המינוי אמר שנעשתה עבודה מסודרת ולגבי חוק הגיוס השיב "עמדתנו ברורה. יש חוק מצויין שכולם הצביעו עליו בקריאה ראשונה ואין סיבה לשנות בו פסיק. אנחנו לא ניתן שיישנו בו פסיק וניתן להעביר אותו גם בלעדינו. אני מניח שגם סיעת יש עתיד לא תסכים לשינוי בחוק הגיוס. החוק חייב לעבור כמו שהוא מנוסח כיום".

התגובות במערכת הפוליטית

גורמים בסביבת נתניהו אמרו הבוקר כי אם ליברמן יתפטר, הולכים לבחירות. אולם לאחר ההודעה מיהר גורם בכיר בליכוד להגיב להתפטרות ואמר כי "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".

נתניהו עצמו, שהיה בבוקר בטקס האזכרה לראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן-גוריון, נשא דברים ובהם התייחס לביקורת שעלתה מתו ישיבת הקבינט. "מנהיגות אינה לעשות את הדבר הקל, אלא את הדבר הנכון. כשאתה עומד מול חומרים חסויים ורגישים ואינך יכול לחלוק עם הציבור, אבל יחד עם ראשי זרועות הביטחון אני רואה את התמונה הכוללת של ביטחון ישראל. הלוואי שהייתי יכול לשתף את אזרחי ישראל בכל מה שאני יודע אבל רב הנסתר על הגלוי. אוייבנו התחננו להפסקת אש והם יודעים היטב למה. אינני יכול לפרט את תוכניותנו להמשך. אנחנו נקבע את התנאים הנכונים לביטחון ישראל", דברי נתניהו.

ראש האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), הגיבה להתפתחות וקראה לקיום בחירות בהקדם. "ממשלת הכישלון בביטחון צריכה ללכת. אין שלום, אין ביטחון – בחירות עכשיו שיביאו לקואליציית חירום בראשות המחנה הציוני. נחזיר את הביטחון ונפעל לשלום". לדברי לבני, "הכישלון הביטחוני המהדהד בדרום הוא יריקה בפרצופו של ציבור העוטף ופגיעה אנושה בהרתעה של מדינת ישראל. הודעת ההתפטרות של שר הביטחון והקטטות בקבינט, מוכיחות את מה שאנחנו אומרים שנים ארוכות – אין לאף אחד ממרכיבי הקואליציה ולכולם ביחד פיתרון לביטחון".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, התייחס להתפטרות ליברמן ואמר כי גם נתניהו צריך להתפטר שכן לדבריו, הוא אחראי בדיוק כמו ליברמן. "ככה צריך. נכשלת בתפקיד – התפטרת. אין בטחון לתושבי הדרום ולכן גם ראש הממשלה צריך להתפטר. הוא אחראי על הביטחון בדיוק כמו שר הביטחון". גבאי הצטרף לקריאתה של לבני ותומך בבחירות מוקדמות. "נבחר בין אלה שמאמינים שאפשר לשנות, שזו לא גזרת גורל. לבין ראש הממשלה ואנשיו שמאמינים שצריך לומר תודה על מה שיש".

סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי (הליכוד) אמרה כי "ליברמן היה ונשאר פוליטיקאי ציני" וכי אין אזרח במדינה שמצטער על התפטרותו. "הממשלה הימנית ביותר תוכל לתפקד גם בלעדיו. הציבור לא יתן קרדיט למי שמעדיף תרגילים פוליטיים לצבירת נקודות על פני שיקולים לאומיים".

חברתה לקואליציה, יו"ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי, הגיבה גם היא וטענה כי "עכשיו זה הזמן להפקיד את תיק הביטחון בידי נפתלי בנט והבית היהודי. בלי תיק הביטחון הבית היהודי לא תמשיך כשותפה בממשלה".

גם במרצ התייחסו כמובן לדברים ובכוונת המפלגה להעלות הצעת חוק לפיזור הכנסת ״ברוך שפטרנו מליברמן; כל הממשלה צריכה ללכת״, אמרה יו״ר המפלגה, חברת הכנסת תמר זנדברג. ״ברוך שפטרנו מליברמן, שר גזען ומושחת שדרדר את הפוליטיקה הישראלית. שאר שרי הממשלה צריכים ללכת אחריו, להתפטר גם הם ולפטור אותנו. ממשלה רעה, חולה בשחיתות, גזענות וחוקי נאמנות״. זנדברג טענה כי הכנסת תצביע בשבוע הבא על הצעת החוק של מרצ.

אמש הגיעה כאמור המחלוקת לידי סף פיצוץ כשמשתתפי ישיבת הקבינט המיוחדת החלו להדליף לתקשורת כי ראש הממשלה תמרן את השרים ו"כלא" אותם כהגדרת אחד השרים, במטרה להביא להחלטה על הפסקת האש, זאת על אף שבפועל לא התקיימה הצבעה ושהתנגדותם של ליברמן ובנט לא נלקחה בחשבון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!