דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תימן

מלחמה בתימן / הפסקת אש בתימן: המורדים החות'ים יפסיקו לשגר טילים לסעודיה

החות'ים הנתמכים ע"י איראן שולטים היום בחלקים נרחבים מהמדינה שסועת הקרבות | בשנים האחרונות מתו במלחמה בתימן עשרות אלפי אנשים ומיליונים נעקרו מבתיהם

קורבנות מפונים מאתר התקיפה בעיר צנעה, תימן (צילום: Al-Masira TV via AP)
קורבנות מפונים מאתר התקיפה בעיר צנעה, תימן (צילום: Al-Masira TV via AP)
אוריאל לוי

המורדים החות'ים בתימן הודיעו הלילה (שני) על הפסקת אש במסגרתה יפסיקו לשגר טילים על סעודיה, איחוד האמירויות ובעלי בריתה של ממשלת תימן. הארגון הצהיר שהוא "מוכן להפסקת אש נרחבת אם הקואליציה הסעודית מעוניינת בשלום". במסגרת ההודעה הכריזו החות'ים כי יפסיקו גם להפציץ את סעודיה ואיחוד האמירויות באמצעות רחפנים.

החות'ים, שנתמכים על-ידי איראן, הודיעו כי "ההחלטה מגיעה כדי לתמוך בשליח האו"ם, להראות רצון טוב ולתמוך במאמצי השלום". מוחמד עלי אל-האונטי, ראש הוועדה העליונה של החות'ים, אמר כי "הודענו על היוזמה לאחר שיצרנו קשר עם שליח האו"ם ובעקבות בקשתו להפסיק את שיגורי הטילים והמל"טים". הצעד של החות'ים מגיע לאחר שהקואליציה הערבית בהובלת סעודיה הודיעה על הפסקת המתקפות על עיר הנמל חודיידה, בה התנהלה מרבית הלחימה בחודשים האחרונים.

בחודש האחרון חזרה המלחמה האכזרית בתימן לכותרות בעקבות פרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. הרצח, שעל פי החשד נעשה בהוראה ישירה של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הסב את תשומת הלב לכך שבמקביל לרפורמה הליברלית-לכאורה שמוביל יורש העצר – ממשלתו ממשיכה להפר זכויות אדם באופן בוטה ועל בסיס יום-יומי.

"לחות'ים יש את האינטרסים שלהם להביא להפסקת אש וזאת על מנת להמשיך לשלוט באל-חודיידה, עם זאת ההצהרה החות'ית מגיע בעקבות כמה שינויים בצד השני – אצל הסעודים" כך אמרה ל'דבר ראשון' ענבל נסים לובטון, מומחית לעניני תימן, "פרשת רצח העיתונאי הסעודי הובילה את הסעודים להוריד הילוך בתימן. אוסיף לזה את העובדה שהקואליציה לא ממש הצליחה לרשום הישגים בעיר הנמל אל-חודידה, וגם שנראה שאיחוד האמירויות דחפה למערכה על אל-חודידה יותר משהסעודים. חוץ מזה צריך לזכור שהמלחמה בתימן עולה לסעודים הרבה מאוד כסף ובית המלוכה הסעודי מתקשה לאחרונה לגייס את המשאבים הנחוצים."

שליח האו"ם המיוחד לאזור, מרטין גריפית, מנסה להביא את הצדדים לנהל מו"מ על הסכם שלום במדינה לאחר שניסיון דומה כשל בספטמבר, כשנציגי החות'ים לא הגיעו לשיחות. גריפית הודיע כי הוא מקווה להגיע להפסקת אש לפני סוף השנה, ולהסכים על הסכם מסגרת לשלום תחת ממשלה זמנית.

בספטמבר 2014 השתלט ארגון צבאי של אזרחי תימן החות'ים, בגיבוי איראן, על צנעא והכריז על הקמת ממשלה חדשה בראשות עלי סלאח שהיה נשיא המדינה עד פרוץ מהומות "האביב הערבי". בתוך כחצי שנה כבשו החות'ים את הבירה צנעא וכשליש משטחה של המדינה בחלקה המערבי. ב-26 במרץ 2015 פתחה קואליציה של מדינות ערביות ומוסלמיות, בהובלת סעודיה, במבצע "סופה נחרצת", שמטרתו להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי ממשלת תימן הסונית הגולה.

מאז מתחוללת בתימן מלחמה בין ארבעה צדדים: החות'ים בגיבוי איראן, השולטים במערב המדינה; השבטים הסונים, הנאמנים לממשלה הגולה ונתמכים על ידי קואליציה בינלאומית בראשות סעודיה; אל-קאעידה בחצי האי-ערב; ודאעש (פורשי אל-קאעידה).

בשנתיים וחצי האחרונות, יותר מ-10,000 אזרחים וכ-35,000 חמושים נהרגו במלחמה בתימן. למעלה משלושה מיליון נעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה וכ-19 מיליון בני אדם (כ-80% מאוכלוסיית תימן) נזקקים לסיוע הומניטרי.

תימן בה חיים כ-30 מיליון בני אדם מייבאת 90% מהמזון אותו צורכים אזרחיה גם בתקופות שלום. מרבית המזון מגיע אליה מערי הנמל. הלחימה העזה בין החות'ים לכוחות הקואליציה בערי הנמל אדן וחודיידה בשנים האחרונות מקשה על הספקת המזון למדינה הענייה. משבר הרעב והמחלות שפרץ במדינה גרם למותם של רבבות ילדים בשנתיים האחרונות.

בתחילת החודש הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי תימן עומדת בפני הרעב הגדול ביותר שאיתו התמודד העולם זה עשרות שנים, וקרא לצדדים הלוחמים שם להכריז מיד על הפסקת אש. לפי האו"ם הרעב בתימן עלול לפגוע ב-14 מיליון בני אדם, מחצית מאוכלוסיית המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!