דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרכמלית

7 שנות מו"מ / "בגלל יום חופש לבר מצווה": הסירוב המסתורי של האוצר להסכם קיבוצי בכרמלית

למרות שכל הצדדים מסכימים וההסתדרות מוכנה לצעוד לקראת האוצר ולמנוע תקדים - באוצר מסרבים לחתום | "זה הזוי. יש הסכם קיבוצי גמור, ועובד במשרד הממונה על השכר לא מאשר אותו", אומר אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות

הכרמלית. ארכיון. (צילום: יעקב נחומי/פלאש90)
הכרמלית. ארכיון. (צילום: יעקב נחומי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד האוצר לא מוכנים להסביר לציבור מדוע סכסוך העבודה בכרמלית נמשך 7 שנים. במשרד הממונה על השכר באוצר נכנסו השבוע לסבב פגישות חדש עם העובדים על ההסכם שכבר מוכן לחתימה עוד מפברואר בשנה שעברה.

השבוע הושבתה הכרמלית לשביתת אזהרה של חצי שעה, במקביל להליך המשפטי שמנהלים העובדים כדי לאשר את ההסכם הקיבוצי שלהם. הכרמלית היא חברת בת של עיריית חיפה, עובדה שמקנה לממונה על השכר באוצר סמכות לאשר או לדחות הסכמים קיבוציים הנחתמים בה. מדובר בקבוצה קטנה של 15 עובדים, אשר עובדים בעבודה קשה ושחוקת, וכבר 7 שנים שהם מנסים להסדיר את תנאי עבודתם בהסכם קיבוצי. פריצת הדרך התרחשה רק בשנה שעברה, מעט לפני השריפה בכרמלית.

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב לשאלות 'דבר ראשון' לגבי הזמן שלא נוצל לטובת הסדרת הנושא

הכרמלית המחודשת (צילום: יונתן חבצלת)
הכרמלית המחודשת (צילום: יונתן חבצלת)

"יום חופש של עובד בבר מצווה של בן זו סיבה לעכב?"

היום (חמישי), התקיימה פגישת מו"מ ראשונה בירושלים, אשר נקבעה בדיון המשפטי בבית הדין לעבודה ביום ב'. ירון סימונוב, יו"ר ועד העובדים של הכרמלית, סיפר ל'דבר ראשון' על שהתרחש שם: "היום בירושלים הנציגה מטעם הממונה העלתה המון דרישות לדברים נוספים שצריך לדעתה להוסיף בחוזה, בעיקר דברים שלא קשורים בכלל לתפקיד שלה. היא אמורה לבדוק את החוזה מבחינה כלכלית ולראות שאין חריגות, ומה שהיא הציגה לנו זה שהיא רוצה להוסיף תקנון משמעת ונוהלים וכל מיני דברים שלא קשורים לעניין כלכלי. ההסתדרות שייצגה אותנו התנגדה לזה בתקיפות. הרי אם מקום העבודה היה רוצה את זה, ההנהלה הייתה מכניסה את זה בעצמה והיא לא עשתה את זה. בעצם על כל סעיף היה לה מה להגיד ואנחנו לא יודעים מה הסיבה.

"אפילו דברים מאוד קטנוניים –  בהסכם היה רשום שמגיע לעובדים, בנוסף לחופש 4 ימים מיוחדים – ביום חתונתם, בבר מצווה בחתונה של הבן ובהולדת הבן. והיא מתנגדת לבר-מצווה. יום חופש של עובד בבר מצווה של בן זו סיבה לעכב? היא רצתה שנמחוק את כל הסכסוכים הפתוחים ושקט תעשייתי וזה דווקא בסדר. אני מעריך שיהיו עוד הרבה ישיבות איתם בירושלים, ולהגיע לשם לכל פגישה מחיפה זה דבר מכביד. הממונה על התאגידים העירוניים בעיריית חיפה, ישראל בן שלום, היה בפגישה ואמר שמבחינתם אין שום בעיה לעמוד בהתחייבויות הכלכליות וכל מה שכתוב בחוזה מקובל עליהם. אני עדיין מרגיש שאני באפילה לגבי הסיבה האמיתית להתנגדות באוצר להסכם." באוצר סירבו להתייחס לטענות.

בכלל לא עובדי מדינה

בתשובת הממונה על השכר נכתב כי תנאי ההסכם גבוהים ממה שמקובל בקרב עובדי המדינה, אלא שעובדי הכרמלית כלל אינם עובדי מדינה. אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר ל'דבר ראשון' כי ההתנגדות הזו ממש לא מחוייבת המציאות: "הרי אין עוד כרמלית בישראל, אפשר בקלות לקבל את ההסכם עם החרגה, ולקבוע במפורש שהוא לא מהווה תקדים. הם קודם כל אומרים 'לא'. זה הזוי. יש הסכם קיבוצי גמור, ועובד במשרד הממונה על השכר לא מאשר אותו. השביתה הייתה מאוד מידתית כדי לא לפגוע בנוסעי הכרמלית, אבל אם לא תהיה ברירה, נשבית אותה לגמרי. אנחנו לא מתכוונים לוותר על כלום כי עבדנו מאוד קשה על הנושא הזה. לצערי, גם עיריית חיפה לא יכולה לאשר את ההסכם כשהאוצר לא מאפשר את זה".


קרונות חדשים ותנאי עבודה ישנים

הכרמלית שופצה לאחר השריפה בעלות של מיליוני שקלים, אך פתרון לעובדים מתעכב כבר שנים רבות. השגת ההסכם בשנה שעברה נחשבה לפריצת דרך משמעותית, כאשר השריפה ותקופת ההשבתה פגעו קשות בעובדים. עיריית חיפה לקחה את האחריות והמשיכה להעסיק אותם בתפקידים שונים בעירייה, תחת אותם אותו שכר בסיס בניכוי תוספות שכר ייחודיות, אך תוך שמירה על רצף הצבירה של הזכויות. כל אותה תקופה נושא ההסכם הקיבוצי "נמרח" בין הנהלת הכרמלית למשרד הממונה על השכר באוצר ללא התקדמות, למרות שהיה מדובר בזמן האופטימלי לפתור את הבעיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!