דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

טניס / השופטת הצעירה שזכתה לכבוד לשפוט השבוע במשחק גמר גביע דיוויס

היא רק בת 31 וכבר נחשבת לאחר משופטות הטניס הטובות בעולם | מריאנה וליוביץ' הפכה השבוע לשופטת הראשית השלישית בלבד ששופטת במשחק גמר גביע הדיוויס | היא מצטרפת לאליסון יוז בפריצת הדרך לשופטות טניס בסבב העולמי

שופטת הטניס מריאנה וליוביץ' במהלך משחק ביום השלישי בגמר גביע דייוויס (Photo by Jean Catuffe/Getty Images)
שופטת הטניס מריאנה וליוביץ' במהלך משחק ביום השלישי בגמר גביע דייוויס (Photo by Jean Catuffe/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מריאנה וליוביץ' בת ה-31 הפכה בשבוע שעבר לשופטת הטניס הראשית השלישית בלבד ששפטה במשחק גמר גביע הדיוויס. וליוביץ' שפטה במהלך משחק הגמר המסקרן בין מרין צ'יליץ' הקרואטי לז'ו-וילפריד צונגה הצרפתי. צ'יליץ' ניצח את המשחק וקרואטיה זכתה בסיום התמודדות בתואר השני בתולדותיה. וליוביץ' הצעירה יחסית לשופטים ברמתה, היא כוכבת עולה בתחום השיפוט טניס ונחשבת לאחת השופטות המוכשרות בעולם. הבחירה בה להיות שופטת ראשית במשחק הגברים מהיוקרתיים ביותר, היא חלק משמעותי מהשינוי העמוק שמתרחש מול עינינו בתחום השיפוט בספורט השוויוני ביותר.

וליוביץ' נולדה בשנת 1987 בעיר הרביעית בגודלה בסרביה קראגוייבץ'. בגיל 9 היא החלה לשחק במגרשי הטניס העירוניים וחלמה יום אחד לשחקנית ברמות הגבוהות של טניס הנשים. לאחר שהבינה שלא תהפוך לשחקנית מקצוענית, היא החלה מגיל צעיר להתעניין בשיפוט הטניס וכבר בגיל 21 היא סיימה בהצטיינות את קורס שופטי טניס שהתקיים בסרביה.

בגיל 23 היא הפכה לשופטת בינלאומית ברמות הנמוכות של סבב הנשים, בשנת 2015 היא הפכה לשופטת ראשית בסבב הגברים ובאותה השנה שפטה את אחד ממשחקי הגמר גביע הפדרציה (נבחרות) לנשים. בשנת 2017 זכתה וליוביץ' לשפוט את משחק הגמר גראנד סלאם הראשון שלה כשופטת ראשית, כאשר שפטה את גמר הזוגות המעורבים, במהלך טורניר ווימבלדון. ההתקדמות של וליוביץ' המשיכה בשנת 2018, עם שיפוט גמר גראנד סלאם לנשים באוסטרליה וכעת הגיע רגע השיא שלה בשפיטת המשחק בגמר גביע דיוויס.

וליביץ' היא האישה השנייה העונה השופטת בגמר של טורניר גדול של טניס גברים ומסמלת את השינוי הגדול שעובר בטניס העולמי, בו יותר ויותר נשים מקבלות הזדמנות. אליסון יוז הבריטית בת ה-47, הפכה השנה לשופט הטניס השנייה בלבד בהיסטוריה, ששופטת משחק גמר גראנד סלאם בסבב הגברים ב-US OPEN. יוז שפטה בצורה נהדרת את המשחק בין נובאק ג'וקוביץ' לחואן מרטין דל פוטרו בצורה חלקה וללא טעויות.

יוז היא השופטת הראשונה מאז אווה אסדראקי-מור היווניה, אשר שפטה את גמר הגברים באותו הטורניר בשנת 2015 בין נובאק ג'וקוביץ' לרוג'ר פדרר. יוז, הייתה אחת מארבע שופטות ששפטו בגמרים השונים של הטורניר השנה: גמר הגברים, גמר זוגות גברים, גמר זוגות נשים וגמר זוגות מעורבים. הגמר היחיד בטורניר שנשפט ע"י גבר היה גמר הנשים בין נעמי אוסקה לסרינה ויליאמס.

חואן מרטין דל פוטרו מדבר עם השופטת אליסון יוז בגמר הUS OPEN. (AP Photo/Adam Hunger)
חואן מרטין דל פוטרו מדבר עם השופטת אליסון יוז בגמר הUS OPEN. (AP Photo/Adam Hunger)

בראיון לעיתון הטלגרף סיפרה וליביץ' על השינוי המבורך שעובר על הטניס בעולם, שמנסה לקדם את שופטות הטניס לקדמת הבמה של טניס הגברים. "יש כיום, פי 3.5 שופטים גברים מאשר נשים. התאחדות הטניס העולמית מנסה להביא עוד נשים להיות שופטות טניס, כדי להפוך את השיפוט למקום שוויוני יותר. טניס הוא ספורט שכבר יחסית שוויוני מאוד. אם את טובה מספיק, את צריכה להיות שם, לא משנה מה המגדר שלך".

באותו ראיון היא ממשיכה להתייחס לתפיסה השוויונית מתפתחת בשנים האחרונות בסבב הגברים ובמהלכו יותר ויותר נשים הופכות לשופטות בכירות בטורנירים הגדולים ביותר. "אם את עושה עבודה טובה והם חושבים שאת מספיק טובה לשפוט את המשחקים הגדולים ביותר כמו גמר גראנד סלאם או גביע דיוויס, זה מרגיש מדהים שהספורט מאפשר לנו את זה. אני חושבת שאם נתחיל לחשוב האם היא טובה מספיק בגלל שהיא אישה, אז לא יהיה בסדר. אני חושבת שמבחינה הזאת טניס מעניק הזדמנות שווה".

וליביץ' הצליחה להגשים את החלום שלה, לא כשחקנית טניס ברמות הגבוהות ביותר, אלא כשופטת. הרגע המרגש ביותר מבחינתה הייתה הגשמת חלום ילדות ולשפוט בפעם הראשונה בטורניר ווימבלדון היוקרתי "אני לעולם לא ציפית להתפרנס משיפוט טניס. זאת תמיד הייתה התשוקה שלי, הייתה לי תמיד אהבה גדולה לספורט הזה. כאשר שיחקתי טניס כילדה קטנה החלום שלי היה להגיע לווימבלדון, אפילו כצופה. אז בשבילי להיבחר לשפוט בוימבילדון (שפטה את גמר זוגות מעורבים ב-2017) היה דבר מדהים. אני זוכרת את היום הזה עד עכשיו, עוברת דרך השער  של ווימבלדון בפעם הראשונה. אני חשבתי לעצמי, אוקי. החלום שלך זה עתה התגשם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!