דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
G20

ועידת הכלכלות הגדולות / ברקע מפגש G20 בארגנטינה: הפגנות, פגישות סודיות ופליטות פה

מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם נפגשים זה היום השני בבואנוס איירס | ברקע המפגש המחוייך - רצח העיתונאי הסעודי, הפגנות בצרפת ומלחמת הסחר בין סין וארה"ב | המוחים נגד הוועידה אומרים "הם ידברו על איך לחלק ביניהם את ההון ואת המשאבים של כדור הארץ"

ועידת G20 בארגנטינה (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan).
ועידת G20 בארגנטינה (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan).
יונתן קירשנבאום

היום (שבת) יסתיים מפגש הפסגה השנתי הידוע בשם G-20, בו נפגשו מנהיגי 20 הכלכלות הגדולות בעולם בבואנוס איירס. המנהיגים דנו בנושאים הנוגעים באזרחי העולם כולו, ביניהם יחסי הסחר העולמי, שינוי אקלים, ביטחון תזונתי ועוד. עם זאת, הפסגה לא מוגבלת רק לנושאים אלו, ומנהיגים רבים קיימו מפגשים נפרדים אחד עם השני כדי לדון ביחסי מדינותיהם

נושא דיון מרכזי הפסגה היה יחסי ארה"ב-סין, שהדרדרו מאז הטיל הנשיא טראמפ מכסים על ייבוא מוצרים שנועדו לפגוע בסחר האמריקאי עם סין. רק לאחרונה איים טראמפ בהגדלת המכסים מ-10% ל-25% במידה וסין לא תענה לדרישות האמריקאיות בנוגע לזכויות קניין רוחני. היום בערב יפגשו הנשיא טראמם ונשיא סין שי ג'ינפינג בפעם הראשונה מזה שנה, ובפעם הראשונה מאז החלה "מלחמת הסחר".

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).
נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).

מאז שנכנס לתפקידו הטיל טראמפ שורה רחבה של מכסים על ייבוא סיני לארה"ב. על כל צעד כזה הגיבה הממשלה הסינית במכסים משלה- דבר שפוגע במסחר בין שתי המדינות. בחודשים האחרונים התקיימו ניסיונות פיוס בין שתי הממשלות, בהובלת המגזר הפיננסי האמריקאי בוול סטריט, שרואה בהתדרדרות היחסים בין המדינות סכנה להזדמנויות העסקיות הפוטנציאליות בפתיחת השווקים בסין.

ערב הסעודית היא אחת המדינות המשתתפות בפסגה, והגעתו של מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של המדינה היה מתוח בעקבות פרשת רצח העיתונאי הסעודי חשוקגי. בן סלאמן נפגש ביומיים האחרונים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא סין שי ג'ינפינג. בשיחה שנתפסה במצלמות העיתונאים בפיסגה, נשמע מקרון אומר לבן סלמאן "אני מודאג", ובן סלמאן השיב "אל תדאג, אני יכול להתמודד עם זה".

מחוץ לדיונים התקיימה אתמול הפגנת ענק בהשתתפות מאות אלפי בני אדם, נגד האירוע. בין המארגנים היו איגודי העובדים הארגנטינאים, שמחו נגד התעלמות המנהיגים העולמיים מנושאים דחופים כמו עוני, רעב עולמי, ניצול בעבודה ושינוי אקלים. "הg-20 הזה לא ישוחחו על הגירה, מדיניות החנק התקציבי, ובטח שלא ידברו על הקיצוצים הכפויים עלינו פה בארנגנטינה על ידי קרן המטבע הבינלאומית ומה שהקרן עודה באירופה" אמר דניאל קטלנו, סן מזכיר האיגוד הארגנטינאי ATE. "הם לא ידברו על עוני, הם לא ידברו על שינוי אקלים ולא על איך לשפר את תנאי החיים של רוב האנשים בעולם. הם ידברו על איך לחלק ביניהם את ההון ואת המשאבים של כדור הארץ".

"הקרקס הזה שהתחיל היטם בבואנוס איירס לא מתכוון בכלל לנסות להגיע להבנות על איך לשפר את תנאי חייהם של אנשים ברחבי העולם- האנשים שנמצאים במצוקה. בטח שלא ידברו על המצב במדינה שלנו" אמר קרלוס אורטגה, מזכיר האיגוד SECASFPI.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!