תצוגת האופנה של מותג ההלבשה התחתונה "ויקטוריה'ס סיקרט" ששודרה שלשום (ראשון), הגיעה לשפל כל הזמנים בנתוני הרייטינג ומספר הצופים. 3.3 מיליון איש בלבד צפו בשידור של התצוגה המסורתית של מותג הלבשת האופנה המוביל שכאמור התקיימה בחודש שעבר וכאמור שודרה לקהל הרחב שלשום כמנהגו של המותג, זאת לעומת 5 מיליון בשנה שעברה. מבחינת רייטינג קיבלה התצוגה רק 0.9 נקודות רייטינג בקרב הקהל בין גילאי 18-49. הירידה של 34% במספר הצופים, מגיעה לאחר חודש קשה שעבר על המותג בין צילומי התצוגה לפני כחודש לבין שידורה. במהלך החודש גברו הקריאות לחרם על צפייה בתצוגה, זאת בעקבות הערות טרנספוביות ומפלות כלפי נשים במידות גדולות שהשמיע בכיר במותג. אחת הקריאות נגד התצוגה אפילו הגיעה מצד הזמרת הלסי (halsey), שהופיעה בתצוגה המדוברת טרם פרסום הריאיון.

אד ראזק מדבר מאחורי הקלעים אל הדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Dia Dipasupil/Getty Images for Victoria's Secret)

הרייטינג של תצוגות האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט יורד באופן מגמתי מאז 2013 כשמעבר לביקורת על מודל היופי החד גוני בתצוגה, ניתן לייחס את הצניחה בנתונים גם לגורמים נוספים כגון המעבר משידור ברשת CBS לרשת ABC ושינוי יום השידור משלישי באופן מסורתי ליום ראשון בפעם הראשונה. גורם נוסף שהוריד מהציפייה לשידור התצוגה הוא כמות הטיזרים, והמידע שכבר נחשף ושותף ברשתות החברתיות השונות במהלך החודש שעבר.

מאוכזבות מההערות האחרונות של מנכ"ל השיווק אד ראזק בקשר לדוגמניות מידות גדולות וטרנסיות. הערות כאלה יוצרות סביבת עבודה עוינת בעבור מי שלא עומדות בתבנית של ויקטוריה'ס סיקרט, כזו הכופה אידיאל יופי לבן, סיסג'נדרי, צעיר ורזה

השנה זכתה התצוגה לביקורת קשה לאחר התבטאות של מנכ"ל השיווק של מותג בראיון ל'ווג' לרגל התצוגה, בה הגן על הבחירה שלא ללהק נשים טרנסיות או במידות "גדולות" מנימוקים של "הגנה על שם ואפיון המותג". את המחאה הובילו דוגמניות רבות בהובלת ארגון 'ברית הדוגמניות'. בנוסף, לפני כשבועיים הודיעה ג'אן סינגר, מנכ"לית מותג ויקטוריה'ס סיקרט, על התפטרותה, זאת לאחר שלא הצליחה להביא לשינוי במכירות המותג שיורדות בחדות בשנים האחרונות.

ויקטוריה'ס סיקרט נחשב עדיין למותג החזק והשולט, אולם חווה בשנים האחרונות ירידה מתמדת בהיקף המכירות, כשמותגי הלבשה חדשים כגון Savage x Fenty, Aerie, and Third Love, מזנבים במכירותיה ומאיימים עליה. המותגים החדשים משווקים עצמם כרב גוניים ומציגים בשלל תצוגות האופנה, הפרסומות ואתרי המכירות שלהם את מוצריהם כאשר הם נלבשים על-ידי נשים ממגוון משקלים, מוצאים אתניים ומגדרים. חלק מהאנשים המובילים את המותגים הללו, היו בעברם אנשי ויקטוריה סיקרט בשלל תפקידים. סינגר, שנכנסה לתפקידה לפני שנתיים בלבד לא הצליחה להתמודד עם התחרות הגוברת, הרצון של הציבור במודל היופי המגוון אותו מציגים המותגים המתחרים ועם הצורך לחולל את השינוי הנדרש בויקטוריה'ס סיקרט.

בראיון שהעניק אדווארד ראזק, מנכ"ל השיווק של החברה המחזיקה במותג ויקטוריה'ס סיקרט למגזין 'ווג' לרגל התצוגה הגן על הבחירה להציג אידיאל יופי מונוטוני שנדמה שלא מדביק את הקצב עם המגמות שעוברות על עולם האופנה ותרבות בכלל ואמר כי "למותג יש דימוי מסוים, זווית הסתכלות מסויימת. יש לו היסטוריה. קשה לבנות מותג".

הזמרת הלסי, והדוגמנית בלה חדיד בתצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Taylor Hill/FilmMagic/Getty Images IL)

ראזק הגדיל לעשות כשהוסיף שלדעתו לא כדאי למותג ללהק דוגמניות טרנסיות או במידות גדולות מתוך שמירה על "ערכי המותג ותדמיתו". בהמשך הראיון, בתשובה לשאלה מדוע עד כה, ביותר מ-20 שנות תצוגה לא צעדה על המסלול אף דוגמנית טרנס*ית או דוגמנית הנחשבת כדוגמנית "מידות גדולות" שאל: "כדאי שתהיה דוגמנית טרנסקסואלית בתצוגה? לא ולא. אני לא חושב שכדאי לנו, למה לא? כי התצוגה עוסקת בפנטזיה. זה בידור שנמשך 42 דקות".

ההצהרה המקוממת והטרנספובית של הבכיר עוררה מחאה, אותה מובילות דוגמניות, ובמיוחד דוגמניות ששואפות להופיע בהמשך הקריירה על המסלול של ויקטוריה'ס סיקרט ולקבל את הכנפיים היוקרתיות של המותג. בפוסט שהעלה ארגון 'ברית הדוגמניות', המתפקד כמעין ארגון יציג של דוגמניות כי כפרילנסריות הן מנועות מלהתאגד, נכתב כי הן "מאוכזבות מההערות האחרונות של מנכ"ל השיווק אד ראזק בקשר לדוגמניות מידות גדולות וטרנסיות". עוד הוסיפו כי "הערות כאלה יוצרות סביבת עבודה עוינת בעבור מי שלא עומדות בתבנית של ויקטוריה'ס סיקרט, כזו הכופה אידיאל יופי לבן, סיסג'נדרי (הלימה בין מין ביולוגי ומגדר – מ.ה), צעיר ורזה".

View this post on Instagram

We are disappointed by the recent comments about trans and plus-size models made by Ed Razek, CMO of L Brands, Victoria's Secret's parent company. Such comments create a hostile work environment for people who do not conform to Victoria’s Secret’s mold – one that enforces an idea of female beauty that is predominantly white, cisgender, young and thin. In addition to the brand’s issues with lack of diversity and inclusion, Victoria’s Secret photographers have faced allegations of sexual misconduct by models, which have yet to be adequately addressed. If Victoria’s Secret is truly a leader, it will join the RESPECT Program so that models and their colleagues can work in a respectful, accountable and inclusive environment. The RESPECT Code requires that all be treated with dignity and respect on the job, regardless of race, size, or gender identity. This is not the “PC” thing to do – this is best business practice. When any part of our industry is excluded or oppressed, abuse is able to flourish and hurts us all. We can and need to do better. #Time4RESPECT #VictoriasSecret

A post shared by Model Alliance (@modelallianceny) on

בהמשך הפוסט, שזכה בינתיים לשיתופים רבים וכיכב בסטורי של דוגמניות רבות, ביניהן הדוגמנית למידות גדולות רובין לאוולי, והדוגמנית הטרסנית טדי קווינליבן, מציינות ב'ברית הדוגמניות' כי לצד החד-גוניות וההדרה, נתקל המותג בשנה האחרונה בהאשמות על הטרדות מיניות שחוו דוגמניות מצד צלמים בעת עבודה עבורו, וקראו למותג להצטרף לתכנית ריספקט שהן מובילות במטרה להתמודד עם תופעת ההטרדות המיניות ועם החוקים הפרוצים בתעשיית האופנה. את הפוסט חתמו הדוגמניות בקריאה לסולידריות. "כשכל חלק מהתעשייה שלנו מודר או מדוכא, והניצול פורח, זה פוגע בכולנו. אנחנו יכולות וצריכות לעשות טוב יותר".

הזמרת הלסי, שהופיעה בתצוגה וליוותה את הדוגמניות בעודן על המסלול, שיתפה בעמוד האינסטגרם שלה פוסט בו התנערה מהאמירות הטרנספוביות והמפלות של המותג והסבירה כי נאמרו לאחר הצילומים. "כחברה בקהילה הלהטב"קית+, אני לא יכולה להיות סובלנית כלפי היעדר גיוון, בייחוד כזו שנעשית עקב סטריאוטיפים". עוד הוסיפה הזמרת בפוסט שזכה למאות אלפי לייקים: "אם את/ה טרנס*, והערות הללו גרמו לך להרגיש מנוכר/ת ומבוטל/ת דע/י שיש לך בני ברית. אנו עומדות בסולידריות, ורק קבלה שלמה ומוחלטת היא הפנטזיה שאני תומכת בה".

View this post on Instagram

‪???????????? @GLSEN – glsen.org‬

A post shared by halsey (@iamhalsey) on

לאחרונה אפילו דוגמנית העל קנדל ג'נר שהשתתפה בתצוגה האחרונה של ויקטוריה'ס סיקרט, בחרה לצאת כנגד הטרנספוביה שמציג המותג ושיתפה בסטורי באינסטגרם מסר הקורא לתמוך בנשים טרנסיות. אביה של קנדל, יצא מהארון כאישה טרנסית לפני שלוש שנים וידוע מאז כקייטלין ג'נר. גם מלאכיות העבר קרלי קלוס ולילי אלדרידג' שיתפו מסרים התומכים באנשים טרנס* ולא בינאריים במחאה על אופן פעילותה של ויקטוריה'ס סיקרט.