דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקורות

מים פרטיים / עובדי מקורות פוצצו ישיבת רשות המים: "אל תפילו עלינו את הכשלונות שלכם"

400 עובדי חברת שח"ם ביצוע, חברת בת של מקורות, חוששים לעתידם המקצועי בעקבות כוונת ההפרטה של החברה | חלק מהעובדים הפריעו הבוקר (ה') לישיבת רשות המים, וזעמו על גיורא שחם ראש הרשות | העובדים טוענים כי מאחורי ההפרטה עומדת מוטיבציה נדל"נית

מתקן מקורות באשקלון. פריצת דרך היסטורית (צילום: משה שי / פלאש 90).
מתקן מקורות באשקלון. פריצת דרך היסטורית (צילום: משה שי / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חברת מקורות פוצצו הבוקר (חמישי) את ישיבת רשות המים בנוגע להפרטת חברת הבת שח"ם ביצוע. "אתם רוצים את האדמות שלנו", האשימו העובדים. "כולם פה טייקונים במדינה הזו ואת הפועלים השחורים לא סופרים". אמש שלח יו"ר הסתדרות המעו"ף מכתב התראה חריף לרשות המים, למנכ"ל וליו"ר מקורות, ובו הבהיר כי הצעדים הארגוניים בחברה ילכו ויחריפו ככל שלא תבוטל הכוונה החד צדדית להפריט את חברת שח"ם ביצוע, ולהפר את ההסכמים הקיבוציים עם הוועד.

"כולנו פה לוחמים ששכבו בלבנון. אתה עכשיו נותן לי סיבה לעודד את הילדים שלי לעזוב את הארץ", זעק אחד העובדים לעבר יו"ר הרשות גיורא שחם. "מי אתם בכלל? בואו שבוע איתנו לעבודה נראה אם תקום בבוקר. אני עובד מארבע עד עשר בלילה ומקבל רק 8 שעות. על חשבוני אני עובד". "90% מהעובדים באו לפה צעירים, מהצבא" אמר אחר, "לעבוד עבודת כפיים. אנחנו לא מבקשים נדבות. רוצים לעבוד". "כשהקבלנים יברחו מלבנון אתם תחפשו אותנו", הוסיף עובד נוסף, "אנחנו פה בזכות ולא בחסד. אתה לא מבין מה אתה עושה, הפרחנו את המדינה הזו 80 שנה עם מים. אל תפילו עלינו את הכשלונות שלכם, ששנים לא עשיתם כלום עם הבצורת".

מתקן מקורות באשקלון (צילום: משה שי / פלאש 90).
מתקן מקורות באשקלון (צילום: משה שי / פלאש 90).

חברת שח"ם מהווה כ-400 מתוך כ-2,000 עובדי מקורות שתחת ההסכם הקיבוצי, והעובדים חוששים הן מפגיעה בתנאי העובדים בתהליך ההפרטה והן מהפגיעה בכוחם הארגוני. לצד הפרטת החברה מציעה רשות המים להגביל גם את היקף ההתקשרויות שבין מקורות לבין חברת שח"ם. הכללים שפורסמו ביום חמישי כוללים גם את הפרטת חברת הייזום של מקורות, שעובדיה אינם נמנים על ההסכם הקיבוצי.

"אתה קיבלת את ההחלטה"

"אנחנו יחידה אחת בתוך ממשלה גדולה ששולטת ומושלת. יש רשות המים, הנהלת חברת מקורות, רשות החברות, משרד האנרגיה, זו מערכת שלמה. לבוא הנה לשולחן הזה זה אולי הכי קל ונוח", אמר לעובדים יו"ר הרשות גיורא שחם. "אתה קיבלת את ההחלטה. לא שר האנרגיה", קראו לעברו העובדים. "אני מכיר אותך הרבה שנים, תגיד את האמת. אתה הרגולטור. אל תנסה להפיל את הרגולטור על גופים אחרים".

"אני שומע את כולכם, ואני מכיר אתכם ויודע את המצב שלכם. אין לנו בכלל ויכוח", ניסה לרכך אותם שחם. "אבל עובדתית מה שאתה אומר הוא לא נכון. יש פה מהלך כולל של הממשלה שנועד לאפשר למקורות לעמוד באתגרים העצומים של משק המים בשנים הקרובות. מקורות הולכת למהלכי פיתוח שהיא לא ידעה אף פעם מתוקף החלטות ממשלה קודמות כמו החלטת הבצורת והסכם המים עם ירדן, ולדבר הזה צריך להיערך. הנהלת החברה צריכה לגייס את הכספים לשם כך ולהיערך גם ארגונית כי זה מה שהממשלה הטילה עליה".

"אנשים פה נלחמים על הלחם שלהם. לא יכול להיות שתספר להם סיפורים", הגיב לדבריו אילן הללי יו"ר ועד העובדים. "מצד אחד אתה אומר שמקורות הולכת לתקציבי פיתוח שהיא לא ידעה אף פעם, ואותה יד – מצד שני אומרת שצריך לסגור את הזרוע הביצועית של מקורות תוך 4 שנים. זה לא עולה בקנה אחד עם תוכנית הבצורת". העובדים זעמו על נציגי הנהלת החברה ברשות על כך שלא התבטאו להגנת עובדיהם.

"המנגנון הכי מנופח במשק המים זה רשות המים. אנחנו נחריף את הצעדים", הוסיף הללי. "מעבר לזה – קבלנים ומבצעים חיצוניים אף אחד מהם לא נכנס כעת. כל הביצוע – הכל עומד. אנשי רשות המים לא נכנסים לאתרים של מקורות, לא נפגשים עם אנשים של מקורות. יעצרו עבודות. אתה חושב שאתה ראש ממשלה – אנחנו מצפים ממך ללכת ולהתפטר – הכל על הראש שלך. מתקשרים אלי ממשרד כזה או אחר? אני אומר להם תתקשרו לגיורא שחם. הוא יסדר לכם עובד מרומניה או הונגריה. לך לתשובה או לטייקון אחר שיביא לך עובדים. זה מה שיהיה. מתקני ההתפלה לא יעבדו והכל על הראש שלך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!