דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפט

מחירי הנפט / יצרניות הנפט לא מצליחות להגיע להסכמה על קיצוץ מכסות הייצור

ארגון המדינות המייצרות נפט (אופ"ק) התכנס כדי להגיע להסכמה על קיצוץ מכסות הייצור במטרה לבלום את הירידה במחירי הנפט | סלע המחלוקת: כולן רוצות את הבלימה - אף אחת לא רוצה לקצץ אצלה | בינתיים ארה"ב נושמת לרווחה

משאבת נפט בבחריין (צילום ארכיון: סוכנות AP).
משאבת נפט בבחריין (צילום ארכיון: סוכנות AP).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

טראמפ יכול להיות שמח. אחרי יומיים של שיחות, באופ"ק לא הצליחו להגיע להסכמות על קיצוץ בתפוקת הנפט. הסעודים מאוכזבים מחוסר הנכונות הרוסית לקחת חלק משמעותי בקיצוץ התפוקה ומחר יתכנסו שוב מדינות הארגון ובנות בריתן לניסיון נוסף לגבש הסכם. שר האנרגיה והמשאבים הסעודי, חאלד אל-פאלח, כבר הצהיר כי הוא "לא משוכנע שנצליח להגיע להסכם ביום שישי".

שר האנרגיה והמשאבים הסעודי חאלד אל-פאלח (באמצע) בכינוס אופ"ק. מאי 2017 (צילום: AP Photo/Ronald Zak).
שר האנרגיה והמשאבים הסעודי חאלד אל-פאלח (באמצע) בכינוס אופ"ק. מאי 2017 (צילום: AP Photo/Ronald Zak).

עד להתכנסות הוועידה בווינה שלשום (רביעי), נראה היה שהסעודים והרוסים נערכים להסכם שיפחית את היקף ייצור הנפט בכמיליון חביות ביום. המטרה של יצואניות הנפט הייתה לבלום את הירידה במחירי הנפט וההפחתה הייתה אמורה להעלות את מחיר החבית בכ-10 דולר. עם התכנסות הוועידה, השאלה המרכזית שהתגלתה היא איך תחולק הפחתת המכסות בין חברות הקרטל ובין המדינות הנוספות וזו נותרה ללא תשובה.

חביות נפט (Shutterstock)
חביות נפט (Shutterstock)

הרוסים, שזקוקים מאוד לעליית מחירי הנפט כדי לדחוף את הכלכלה שלהם קדימה, לא היו מוכנים לשלם את המחיר. הם ציפו שסעודיה, כווית ואיחוד האמירויות ייקחו על עצמן את קיצוץ התפוקה. הסעודים, שנעים בין הרצון להעלות את המחיר לבין הדרישה של טראמפ לשמור על תפוקת נפט גבוהה, לא היו מוכנים לתת לרוסים ליהנות מהקיצוץ בלי לשלם את המחיר. אל-פאלח, התייחס אתמול לכישלון השיחות ואמר: "אנחנו מקווים שנגיע להסכם שבמסגרתו כל השותפות יחתכו את הייצור בצורה שווה. עד כה לא הצלחנו להגיע להסכמות הללו".

על הלחץ האמריקאי למנוע קיצוץ בתפוקת הנפט אמר אל-פאלח כי "הנשיא טראמפ עומד בראש המדינה שצורכת הכי הרבה בעולם, מעל ל-21 מיליון חביות ביום. זה 20% מהצריכה העולמית. הצרכן בארצות הברית, כמו הצרכן בצרפת או בהודו, רוצה נפט במחיר נמוך. זו זכותו לרצות זאת עבור אזרחיו. הוא מאוד קולני בנושא כשהוא משתמש בצורת התקשורת האהובה עליו, הטוויטר". אל-פאלח הוסיף כי הסעודים שומעים את טראמפ "ומתייחסים להתבטאויותיו ברצינות", וכי הם מקבלים את המסר של ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, עמו נפגש אל-פאלח לאחרונה וגם הוא דואג לצרכנים שלו. "הקול הצרכני נלקח בחשבון גם אם הוא לא נוכח כאן איתנו בחדר. בסופו של יום, מה שמוביל אותנו הוא להגיע לאיזון של היצע וביקוש בשוק. אני חושב שגם ארצות הברית לא תרוויח ממצב של עודף היצע לאורך זמן".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1070328136150200320

היום יתכנסו שוב חברות אופ"ק בווינה וינסו להגיע בכל זאת להסכם שיעלה את המחירים. בינתיים השוק מאותת לכיוון ההפוך. כתוצאה מהדיווחים על הקשיים במשא ומתן, נרשמה ירידה נוספת במחירי הנפט שהגיעו לרמה של 50.9 דולר לחבית.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!