דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע ישראלי

טבע ישראלי / רשות הטבע והגנים תקים יחידה להעצמת חוויית הטיול

היחידה תעסוק בהסדרת תחבורה ציבורית לאזורי טיול, הסדרת לינת לילה ותשתיות תומכות בשביל ישראל ועוד | מתחילת השנה נרשם שיא חדש של מבקרים באתרי הרשות - למעלה מ-11 מיליון

מטיילים משתכשכים בשמורת טבע תל דן (צילום אילוסטרציה: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
מטיילים משתכשכים בשמורת טבע תל דן (צילום אילוסטרציה: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

רשות הטבע הגנים הכריזה היום (שלישי) על הקמת יחידת טיילות חדשה שמטרתה לנהל ולהעצים את חווית הביקור של המטיילים בשטחים הפתוחים. היחידה היא חלק מהיערכות הרשות למגמה של התגברות המטיילים העצמאיים, שצוברת תאוצה בעולם ובישראל. היחידה, שנמצאת בשלבי הקמה סופיים, אמורה לעסוק בין היתר בהסדרת תחבורה ציבורית לאזורי הטיול הפופולריים, הסדרת לינת לילה ותשתיות תומכות בשביל ישראל, שילוט והנגשת מידע, קידום ופיתוח טיילות בשטחים הפתוחים – נושאים בהם לא עסקה עד כה הרשות.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים (צילום: יניב כהן)
שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים (צילום: יניב כהן)

ההכרזה על הקמת היחידה החדשה התרחשה במפגש סיכום הפעילות של הרשות לשנת 2018, שהתקיים בגן הלאומי מגדל אפק. "השנה ביקרו בשמורות הטבע והגנים הלאומיים למעלה מ-11 מיליון מבקרים, שיא של מבקרים באתרי הרשות" אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "בתוך כך חל גידול משמעותי של כ-27% בתיירי חוץ שביקרו באתרי הרשות. השנה זכינו להכרזה של שמונה שמורות טבע וגנים לאומיים, זאת הודות לשיתוף פעולה מצוין עם גורמי הממשלה בראשם משרד האוצר. הכרזות אלו הן הדרך הטובה ביותר לשמור על ערכי הטבע לדורות הבאים." בנוסף הודיע גולדשטיין כי הרשות תקדם בשנה הקרובה חקיקה המסדירה את נושא המינים הפולשים בישראל.

מין פולש מוגדר כמין שהופץ אל מחוץ לתחום המחייה הטבעי שלו, לרוב כתוצאה ממעשה של בני אדם, והצליח להתפשט ולהתבסס בסביבה החדשה, לרוב עקב מחסור בטורפים טבעיים וגורמים מגבילים נוספים. הגדרת מין כפולש תקפה רק כלפי האזורים שמחוץ לאזור המחייה הטבעי של המין. מינים פולשים עלולים להגיע לארץ במגוון דרכים, כמו למשל חיות שהובאו לארץ כחיות מחמד וברחו מהכלובים שלהן. דוגמה בולטת למקרה כזה היא ציפור המיינה שהגיעה למתחם הצפארי בפארק הירקון בשנות ה-90 ושוחררה או ברחה מהכלובים, עד שנת 2015 המיינה הייתה לציפור החמישית בתפוצתה בישראל.

מיינה מצויה באשקלון (צילום: מינוזיג/ wikimedia).
מיינה מצויה באשקלון (צילום: מינוזיג/ wikimedia).

לדברי גולדשטיין בכוונת הרשות לפרסם את "הספר השחור" שיכלול רשימה של מינים פולשים שכבר נמצאים בישראל, והיא תפעל לקדם חקיקה שתאפשר לה ולגורמים נוספים לפעול כנגד מינים פולשים המהווים סכנה לאזור המחייה הטבעיים סביבם, גם בשטחים פרטיים.

בתחום "הנוסעים הסמויים" – מינים פולשים המגיעים בתוך מכולות, או חבילות – תפעל הרשות להגברת האכיפה ויצירת מנגנוני בקרה על המשלוחים הנכנסים לישראל. לדבר ראשון אמר גולדשטיין כי המטרה היא ליצור "סל" של שבעה חוקים שיקודמו בשיתוף עם משרד החקלאות.

כאמור מסיבת העיתונאים התקיימה בגן לאומי מגדל אפק שייפתח לציבור בקרוב. הגן צופה על שמורת הטבע נחל שילֹה שהוכרזה ממש לאחרונה. שמורת הטבע משתרעת על שטח של 6,848 דונם דרומית לראש העין, מערבית לקו הירוק, צפונית לכביש 465 ואלעד במערב. השמורה הייתה במעמד של שמורה מאושרת למעלה מ-20 שנה בטרם הוכרזה רשמית, בשל עיכובים סטטוטוריים.

"הכרזה על שמורות טבע היא הדרך הטובה ביותר לשמור על ערכי הטבע היפים והייחודיים של ארצנו למען הדור הנוכחי והדורות הבאים, אני מברך על קידום ההכרזה, את שר האוצר, משה כחלון, יו"ר המועצה הארצית וקבינט הדיור זאב ביילסקי ודלית זילבר יו"ר מינהל התכנון שסמכות ההכרזה הרשמית בידם" אמר גולדשטיין, "כל אדם באשר הוא צריך טבע יפה בסביבתו שיעשיר את עולמו ויהווה לו מקור השראה, ישמור על בריאותו ויאפשר לו ליהנות ממנו. שמורות הטבע שומרות ומזינות את הטבע היפה של כל הארץ. שמורות הטבע והשטחים הפתוחים משמרים ערכים רבים גם לאדם וביניהם פתיחת מסלולי טיול, מניעת השתלטות על קרקעות, מניעת שוד וכרייה לא חוקית של ערכי טבע, סילוק מפגעים, התקנת אביזרי בטיחות ועוד. לצערנו תהליך ההכרזה על שמורות הטבע בישראל הוא ארוך מידי ובסופו של דבר הן הטבע והן האדם משלמים את המחיר. יש לפעול יחד עם כל הגורמים המעורבים בתהליך ההכרזה כדי שתהליך זה יתקצר משמעותית".

השמורה החדשה מהווה את אחד העוגנים של המסדרון האקולוגי הארצי שמייצר קישוריות בין שטחים טבעיים, ומאפשר שמירה על מגוון גנטי החשוב לשמירה על תפקוד בריא של מערכות אקולוגיות על ידי שהמסדרון מאפשר תחלופה של פרטים בין אוכלוסיות.

פקח ימי בתצפית (צילום: יניב כהן/רשות הטבע והגנים)
פקח ימי בתצפית (צילום: יניב כהן/רשות הטבע והגנים)

על פי הנתונים שנחשפו במסיבת העיתונאים, בשנה האחרונה לנו כ-510 אלף מטיילים ב-23 חניוני הלילה בתשלום של הרשות. פקחי רשות הטבע והגנים לקחו בשנת 2018 חלק בכ-467 מקרי חילוץ וסיוע למטיילים בשמורות טבע וגנים לאומיים שונים, זאת לעומת 550 בתקופה המקבילה אשתקד.

בנוסף, פתחו השנה פקחי רשות הטבע והגנים 3,246 תיקים כנגד אזרחים מפרי חוק וסדר. אחד המאבקים המרכזיים של הרשות הוא כנגד תופעת הצייד הלא חוקי, כאשר 71 תיקים חדשים נפתחו בגין ציד לא חוקי.

בתחילת חודש מאי החלה לפעול גם היחידה הימית לפיקוח על הדייג לאחר ש ב-1 בינואר 2018 קיבלה רשות הטבע והגנים מידי משרד החקלאות את סמכות הפיקוח על הענף. במהלך שנת הפעילות המבצעית הראשונה בוצעו למעלה מ-350 הפלגות מבצעיות, נערכו למעלה מעשרים מפגשי הסברה לדייגים וביקורות שווקים, הופקו אמצעי הסברה מגוונים  ונפתחו למעלה מ-250 תיקי אכיפה בים. היחידה מונה נכון להיום 12 פקחים בים תיכון ושלושה פקחים בכנרת ובאילת, ולרשותה שבע סירות פיקוח ושבעה קיאקים ואופנועי ים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!