דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הכיסים ריקים / עלייה של 10% בהליכי פשיטת הרגל, ו-23% בהליכי כינוס נכסים ב-2017

כך על פי דו"ח שפרסם הבוקר (ד') משרד המשפטים | הנתונים מעידים על נטיית המערכת, והחייבים עצמם, להעדיף הליכים אלו על פני הסדרי נושים | זינוק של 250% בתיקי חילוט נכסים, חלק מהמאבק בפשיעה הכלכלית

כיסים ריקים (Shutterstock)
כיסים ריקים (Shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

עלייה של 10% בהליכי פשיטת הרגל, ושל 23% בהליכי כינוס נכסים נרשמו בשנת 2017, כך עולה מנתוני סיכום השנה של כונסת הנכסים הרשמית (כנ"ר) והאפוטרופוסה הכללית במשרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי, שפורסמו הבוקר (רביעי). עוד נרשם זינוק של 250% בפתיחת תיקי חילוט נכסים.

נתוני דו"ח סיכום 2017, מעידים מצד אחד על התחזקות אגף הכנ"ר והאפוטרופוס הכללי, ומצד שני על עלייה מטרידה במספר האנשים והעסקים שנקלעו לקשיים כלכליים.

הנתון הבולט ביותר המעיד על התחזקות האגף הוא העלייה התלולה בתחום חילוט הנכסים  – עיקול או החרמה של נכסים שמקורם בעבירה פלילילת או ששימשו לביצוע עבירה פלילית. מספר תיקי החילוט זינק מ-659 תיקים ב-2016, ל-2,293 תיקי חילוט ב-2017. במשרד המשפטים מסבירים את העלייה במספר בחיזוק המאבק בפשיעה הכלכלית ובהון השחור, במסגרתו נפתחים מרבית תיקים אלה. בשנה האחרונה הוקם באגף מנגנון חדש לניהול תיקי החילוט שכוללים נדל"ן, כספים ומטלטלין.

נתון נוסף שעולה מהדו"ח מצביע על עלייה תלולה בכל תחום פשיטות הרגל וכינוס הנכסים. בשנה האחרונה נרשמו 21,231 בקשות לפתיחת בקשות לפשיטת רגל, עלייה של 10% לעומת 2016. בשש השנים האחרונות הוכפל מספר תיקי פשיטת הרגל הפעילים. באותה התקופה הוכפל גם מספר צווי כינוס הנכסים שנתנו על ידי בתי המשפט מ-10,342 צווים ב-2012, ל-19,906 צווים ב-2017.

נתון זה מעיד בין היתר על העדפה של הכנ"ר ושל בתי המשפט, ושל החייבים עצמם, ללכת להליכי פשיטת רגל וכינוס נכסים לעומת הסדרי נושים . אך יש בו גם להעיד על התגברות התופעה של עסקים ואנשים פרטיים המגיעים לחדלות פירעון. 98% מבקשות כינוס הנכסים נפתחו לבקשת החייב, 2% בלבד נפתחו לבקשת הנושים.

בחלוקת נתוני הליכי פשיטת הרגל למחוזות ניתן לראות כי מחוז חיפה מוביל עם 8,961 תיקים שנפתחו ב-2017, המהווים 42% מכלל התיקים שנפתחו. במחוז ירושלים נרשם הנתון הנמוך ביותר, 2,077 תיקי פשיטת רגל חדשים בלבד.

"גם לתחום פשיטות הרגל והאפוטרופסות הבאנו בשורות חברתיות", אמרה שרת המשפטים איילת שקד. לדבריה "חוק הדגל בנושא הוא חוק חדלות פירעון שחוקקנו לאחרונה אחרי עבודה של שלוש שנים. החוק גם יאפשר לחייבים התמימים לפתוח דף חדש וללמוד התייעלות כלכלית נכונה, וגם יאפשר לנושים למצות את החובות האפשריים. אני מודה לאפוטרופסה הכללית, עו"ד סיגל יעקבי, על עבודתה המאומצת והחשובה".

עו"ד יעקבי הוסיפה כי "האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי הוביל תיקוני חקיקה חברתיים רבים בשנים האחרונות שנותנים את אותותיהם הלכה למעשה בשטח, בין השאר בהנגשת זכויות לאוכלוסיות מוחלשות. מהפכת החלופות לאפוטרופסות, המאפשרות לכל אדם לקבוע את עתידו, כמו גם מהפכת תיקון חקיקת דיני חדלות פירעון תשפיע על הכלכלה בישראל ועל זכויות הפרט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!