דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים זרים

"אור לגויים" / בג"צ ידון: האם קצב חתימת ההסכמים הבילטרליים לעובדים זרים מספק?

ההסכמים נועדו להבטיח את זכויות העובדים ולמנוע מצב בו העובדים נדרשים לשלם דמי תיווך גבוהים שכובלים אותם למעסיק באופן שמאפשר את ניצולם | עד כה קיים הסכם שהוסדר לאחרונה עם הפיליפינים אך הסכמים אחרים עוד תקועים

קשישה ומטפלת סיעודית זרה (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90)
קשישה ומטפלת סיעודית זרה (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון ידון היום (שני) בעתירה של ארגון 'קו לעובד', הדורש מהמדינה ליישם את ההחלטה להביא עובדים זרים לישראל רק במסגרת הסכמים בילטרליים. מלבד תנאי העסקתם של כ-19.5 אלף עובדים פיליפינים חוקיים בענף הסיעוד שהוסדרו לאחרונה במסגרת הסכם בילטרלי, חשפה המדינה בתגובה לעתירה נתונים לפיהם בישראל עוד 34 אלף עובדים זרים ממגוון מדינות המועסקים בענף הסיעוד כחוק אך בלא הסכמים בין-מדינתיים, וכ-12.4 אלף עובדים זרים לא חוקיים בענף. בסך הכל בישראל כ-66 אלף עובדים זרים בתחום הסיעוד.

ההסכם הבילטרלי הראשון בענף נחתם בספטמבר האחרון, בעקבות ביקורו של נשיא הפיליפינים בישראל. ההסכם כולל מנגנון שנועד להבטיח גיוס הוגן ושקוף של העובדים, במטרה לצמצם את האפשרות של גביית דמי תיווך גבוהים מעובדים אלו. בימים אלה, ציינה המדינה בפני בג"ץ, החלו תהליכי אישרור ההסכם בין שתי המדינות והוא יוגש לממשלה לאחר 'סיכום תקציבי' לצורך יישומו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ).

עוד ציינה המדינה כי לא חלה התקדמות נוספת ביחס לקידומם של הסכמים בילטרליים מול מדינות אחרות, כגון נפאל, מולדובה והודו, בשל מיקוד המאמצים לחתימת ההסכם מול הפיליפינים. "בחודש הקרוב צפוי להתקיים דיון בצוות עבודה בין-משרדי בנושא הסכמים בילטראליים במטרה לבחון קידום המגעים מול מדינות נוספות", ציינה המדינה בתגובתה, והוסיפה כי טיוטה של הסכם בילטראלי הועברה לגורמים בממשלת סרי-לנקה אך טרם הייתה התקדמות במישור זה.

העתירה הוגשה על ידי קו לעובד עוד ב-2006 בדרישה להבאתם של מהגרי עבודה לישראל רק במסגרתם של הסכמים בילטרליים שיבטיחו את השמירה על זכויותיהם וההגנה עליהם מפני גביית דמי תיווך גבוהים ותופעות נצלניות שונות העשויות להגיע אף לכדי סחר בבני אדם. בעבר מתח בג"צ ביקורת על קצב הסדרת העסקתם של העובדים הזרים בישראל באמצעות הסכמים בילטרליים וב-2015 הודה מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה דאז, אמנון בן עמי, כי פעולות המדינה בנושא נדחפו בעקבות העתירות לבג"צ. עוד אמר בן עמי בוועדת העבודה והרווחה בכנסת כי לצערו פועלים בארץ גורמים להכשיל את הנושא של הסכמים בילטרליים. "שלא יטייחו ולא יבלבלו ולא יטעו. גורמים שהרוויחו מדמי תיווך פועלים פה ובמדינות יעד להכשיל הסכמים בילטרליים", דברי בן עמי.

קשיש ומטפל סיעודית זרה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

קו לעובד מיוצג בהליך על ידי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח בישראל. לצידו עתר בנושא גם מכון קונקורד לחקר קליטת המשפט הבינלאומי בישראל באמצעות עורכי הדין פרופ' פרנסס רדאי ואבינועם כהן. את המדינה מייצגת עו"ד ערין ספדי-עטילה הממונה בפועל על ענייני בג"צים בפרקליטות המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!