דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מיאנמר / בית הנבחרים האמריקאי: רדיפת בני הרוהינגיה במיאנמר הינה "רצח עם"

"לארה"ב מחויבות מוסרית לקרוא לפשעים האלה רצח עם. אילולא יוגדרו הפשעים כך מבצעיהם יוכלו להימלט מעונש" | האם ההחלטה תגרום למחלקת המדינה האמריקאית לפעול בנחישות רבה יותר כדי לסייע לבני הרוהינגיה?

פליטים בני המיעוט הרוהינגי מפגינים בדרישה להעמיד לדין את ממשלת וצבא מיאנמר בביצוע רצח עם ביום השנה לרצח העם. 24 באוגוסט 2018 (AP Photo/Altaf Qadri)
פליטים בני המיעוט הרוהינגי מפגינים בדרישה להעמיד לדין את ממשלת וצבא מיאנמר בביצוע רצח עם ביום השנה לרצח העם. 24 באוגוסט 2018 (AP Photo/Altaf Qadri)
אוריאל לוי

בית הנבחרים האמריקאי הכריז ביום חמישי כי רדיפת הרוהינגיה בידי כוחות הביטחון של מיאנמר היא רצח עם (ג'נוסייד). ההחלטה לפיה מיאנמר מבצעת רצח עם עברה ברוב מוחץ של 394 תומכים לעומת מתנגד אחד. מטרתה של החלטה זו לדחוף את מחלקת המדינה האמריקאית – אשר טרם הכירה במתרחש במיאנמר כרצח עם – לפעול ביתר תוקף כנגד המשטר במיאנמר ולסייע לבני הרוהינגיה.

"לארה"ב מחויבות מוסרית לקרוא לפשעים האלה רצח עם. אילולא יוגדרו הפשעים כך מבצעיהם יוכלו להhמלט מעונש". כך נכתב בהחלטה שעברה. דו"ח של מחלקת המדינה שפורסם לפני כשלושה חודשים מתאר מעשי רצח המוני, חורבן, ביזה ושימוש באונס ככלי מלחמה וקובע מפורשות כי האלימות הממשלתית שהופעלה נגד בני הרוהינגיה במחוז ראקין "קיצונית, מכוונת, נרחבת ומטרתה לטהר את חבל הארץ מבני הרוהינגיה". אולם למרות המילים הקשות המונח רצח עם (ג'נוסייד) לא מופיע בדוח.

לפני שנה פרסם משרד האוצר בוושינגטון "רשימה שחורה" של בכירים בורמזים שהיו שותפים בהשמדת בני הרוהינגיה, ביניהם הגנרל מאונג מאונג סו, המפקד לשעבר של כוחות הביטחון במחוז ראקין.

רדיפת הרוהינגיה

רוהינגיה הינו עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר, מזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש ב-1971.

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים ולא כאזרחים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה, ובמקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחייה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש האוכלוסייה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם לבין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בדרכים שונות בעוד ששריפת כפריהם נמשכת. מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים. כפרים נמחקו עד היסוד. בסתיו 2016 התגברה רדיפת הרוהינגיה ובמספר מעשי טבח נרצחו אלפים מביניהם. בסתיו 2017 החל מבצע צבאי נוסף בו הושמדו מאות כפרים של בני הרוהינגיה ואלפי בני אדם נרצחו. מחיבור דוחות שונים שפורסמו בשנה האחרונה עולה כי לפחות 10,000 בני רוהינגיה נרצחו בשנה האחרונה. מרבית בני הרוהינגיה במיאנמר נמלטו למחנות פליטים בבנגלדש השכנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!