דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תנובה

הקרב על חלב / בזמן מחאת ההתייקרויות: תנובה דורשת להעלות את מחיר מוצרי החלב בפיקוח

בג"צ ידון בעתירתה נגד החלטתו של כחלון שלא לאשר העלאת מחירי החלב בפיקוח כפי שהמליצה ועדת המחירים | השיח הציבורי הגובר נגד עליית המחירים אולי לא נוח לתנובה, אבל יכול דווקא לשחק לטובתה

חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שלא הושגה פשרה יחזרו היום (רביעי) השופטים לדון בתביעתה של תנובה לחייב את הממשלה להעלות את המחיר על מוצרי החלב המפוקחים. בדיון צפויה היועמ"ש להציג את העמדה לפיה הממשלה יכולה לחכות עם ההחלטה עד להשלמת ההסכם עם הרפתנים, שצפוי להוריד את מחיר החלב לתנובה, וזאת בזמן שהמחאה מצד חלק  מהרפתנים נגד הסכם זה מתגברת.

הדיון בבג"ץ תופס את המערכת הפוליטית ובעיקר את שר האוצר משה כחלון בימים רגישים, בהם השיח הציבורי על עליית מחירי החשמל המים והמזון נמצא בכותרות והזעם הציבורי מתארגן למחאות שיוצאות אל הרחוב. מבחינת תנובה שהגישה את הבג"ץ לפני חצי שנה, לתזמון של הדיון מחר יש יתרונות וחסרונות. אומנם רבים בצמרת תנובה התחלפו מאז 2011 אבל לפחות מבחינת מנכ"ל תנובה, אייל מליס שכיהן אז כמשנה למנכ"ל, המחאה החברתית של 2011 ששמה במרכזה את אחד ממוצרי הדגל של החברה זכורה היטב. במובן הזה מליס תקוע בין הלחץ הציבורי העולה למנוע התייקרות לבין האינטרסים המידיים של תנובה שסופגת הפסדים (לטענת החברה) בתחום המוצרים המפוקחים.  מאידך, יתכן שהלחץ הציבורי דווקא ישחק תפקיד חיובי לתנובה, מאחר שיאלץ את השר כחלון להוריד את מחיר המטרה או לספוג העלויות הגבוהות באופן אחר, וזאת כדי לא לגרום לעליית מחירים נוספת.

את הבג"ץ הגישה תנובה ביולי האחרון לאחר ששר האוצר כחלון סירב לחתום על המלצות ועדת המחירים מחודש מרץ להעלות את מחירי החלב המפוקחים ב-3.4%. בתנובה טענו כי מחיר המטרה אותו משלמת החברה לרפתנים עלה ומאז ינואר 2017 ועד להגשת הבג"ץ החברה ספגה הפסדים של כ-150 מיליון שקלים. החברה פנתה לבג"ץ לאחר שניסיונות ההדברות שלה עם שר האוצר כשלו.

משה כחלון, אורי אריאל ושי באב"ד מציגים את הרפורמה במשק החלב, אוקטובר 2018 (צילום: דוברות האוצר)
משה כחלון, אורי אריאל ושי באב"ד מציגים את הרפורמה במשק החלב, אוקטובר 2018 (צילום: דוברות האוצר)

בדיון קודם בבג"ץ שהתקיים בספטמבר אמרו השופטים כי אין חוק המחייב את השרים לקבל את עמדת ועדת המחירים אך עליהם לנמק את עמדתם. השופטים נתנו למדינה 45 יום לחזור לבית המשפט עם הנימוקים.

בינתיים, בחודש שעבר חתמה המדינה על הסכם מול ארגון מגדלי הבקר על רפורמה בשוק החלב שכוללת הפחתה הדרגתית במחיר המטרה ופתיחה של השוק לייבוא. ההסכם מעורר המחלקות זכה לביקורת רבה גם בקרב הרפתנים שפתחו במאבק נגדו וגם מהיועצת המשפטית של משרד החקלאות. מתוך ההסכם שנחתם בסוף אוקטובר נכנסו לתוקף צווי הפחתת המס, אך שאר חלקי ההסכם הדורשים תיקוני חקיקה לא קודמו עד כה. השבוע נחשפו פרוטוקולים של ועדת המחירים על פיהם גם אם ההסכם ייושם ומחיר המטרה לרפתנים ירד בינואר ב 14 אג', עדיין תידרש העלאה של 4% במחיר מוצרי החלב המפוקחים.

בתנובה מסרבים להמתין למימוש ההסכם ולהפחתות ההדרגתיות במחיר המטרה וממשיכים בעתירה שתחייב את שר האוצר לחתום על על הצו להעלאת מחירי מוצרי החלב. היוע"ץ המשפטי לממשלה שממונה על ייצוג המדינה בבג"ץ, הכין בימים האחרונים חוות דעת שתוגש מחר לבג"ץ הגורסת כי ניתן לדחות את ההחלטה על העלאת מחיר מוצרי החלב לפברואר. זאת על מנת לאפשר את השלמת החקיקה ליישום הסכם החלב מול הרפתנים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!